Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa äldre systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Marsod

Medlem
Hej!

Jag har fotat med digital systemkamera ett tag men jag känner att jag inte lär mig fota ordentligt med den. Därför har jag bestämt mig för att införskaffa en äldre manuell systemkamera.

Men, jag vet inte vad jag letar efter. Eller var jag ska leta... Kan ni tipsa om bra kameror och bra ställen att hitta dem?

Jag är helst ute efter ett helt system med blixt och extra objektiv om möjligt. Eftersom man ändå ska gå analog så varför inte en bra bit tillbaka i tiden och skaffa en snygg kamera också. Jag har kollat runt lite och kamerorna från 70-talet ser bra ut och har lagom mycket finesser tycker jag. Men mer vet jag inte...

Tacksam för hjälp!

Det finns ett par dussin olika Nikon-modeller och det är lätt att komma åt bra objektiv billigt. Titta på Nikon F3, FE-serien, FM-serien, EM. Det kan inte bli fel med någon av dem.

Om du vill använda blixt så underlättar det med blixtautomatik, dvs att systemet själv känner av hur stark blixten ska vara (TTL). Hos Nikon så kom det på 80-talet.

Jag kan ge mycket tips kring Nikon om du är intresserad.

Ursäkta om jag kortsluter tråden lite här men vad menar du med att "jag känner att jag inte lär mig fota ordentligt med den. Därför har jag bestämt mig för att införskaffa en äldre manuell systemkamera. "?

Min fotoutveckling gick precis tvärtemot. Det var när jag fotade digitalt som jag lärde mig hur det hela fungerade. Sedan har jag gått bakåt till "källorna" och fotar en del film nu, mest mellanformat, även i färg.

Det är kul att fota med film men det är ett helt annat djur, sensorn beter sig mycket annorlunda jämfört med film. Fotar man med film blir man möjligen (förhoppningsvis) bättre på att fota med film men för foto i allmänhet är den omedelbara återkopplingen med digitalkameran oslagbar.

Jag har erfarenhet av en Yashica FX-D och Canon 100 från den analoga tiden. Båda kompetenta, med Canonen kan jag använda mina nya objektiv också. Om inte det steget bakåt räcker kan du hitta billiga Zeiss-kameror (Ikonta osv) på tradera. Bälgkameror är häftiga - but I digress:)

Ursäkta om jag kortsluter tråden lite här men vad menar du med att "jag känner att jag inte lär mig fota ordentligt med den. Därför har jag bestämt mig för att införskaffa en äldre manuell systemkamera. "?

Jag fuskar! Jag är lat och låter kameran sköta det mesta oftast.
...Att det är ballt med gamla kameror och att fota old school är också en anledning :D

Eftersom du redan använder Nikon så kan det ju vara en ide att kolla äldre nikonhus, finns massor på ex. Tradera,blocket,fotosidan...

Annars är ju Canons gamla FD system. F1,or, A1 AE-1 etc. fina kameror också och objektiven till dessa går ofta för en spottstyver. Sedan finns ju alla andra modeller också, Konica, Yashica,Olumpus etc etc. Så att hitta kameror och optik är nog den lätta biten, den svåra är väl att bestämma sej:)

Lycka till, du kommer att få kul.:)

Hej!

Jag har fotat med digital systemkamera ett tag men jag känner att jag inte lär mig fota ordentligt med den. Därför har jag bestämt mig för att införskaffa en äldre manuell systemkamera.

!

Jag skulle rekommendera att i första hand börja använda de manuella inställningarna på digitalkameran. Det är ju dessa som används på äldre analoga kameror.
Men för all del, köp en analogkamera och börja fota med film. Ju fler vi är desto längre lever fotolabben och filmtillverkarna.

Bra ställe att handla analoga kameror är tradera. Kolla upp så du hittar något du kan använda din befintliga optik till så sparar du pengar till film och framkallning. Bra manuell optik behöver å andra sidan inte kosta så mycket heller.

Ett tips om du är ute efter ett helt system är att ta reda på vilka hus, objektiv och tillbehör som blixt etc. som var avsedda för varandra, så får du ut det mesta möjliga ur systemet.

Senast ändrad:
Jag fuskar! Jag är lat och låter kameran sköta det mesta oftast.
...Att det är ballt med gamla kameror och att fota old school är också en anledning :D

A1 som är från 70-talet om jag inte minns fel har viss automatik den också, bländar prio, tids prio etc.. Den är väldigt kompetent och fin, men jag tror du får gå längre tillbaka om du vill omöjliggöra all automatik.. Kan du hålla dig på M-Läget finns det säkert de som tycker att du är minst lika "ball" för det ;)

Skämt å sido, Canons FD system är bra och väldigt billigt.. fastnar du kommer du lägga mycket mer på film än på systemet i sig.

Mvh, Anton.

Hej!

Det går mycket fortare att lära sig fotografera med en digital kamera! Med film får du inte korrigering av dina misstag förrän du framkallat (och ev. kopierat) din film, vilket kan ta allt från ett par timmar (om du gör det själv) till några dagar (om du låter ett labb göra det). Kör du digitalt får du återkoppling omedelbart på kamerans skärm och kanske någon timme senare om du ska hem till datorn först.

Så varför vill du använda film?

Per.

Det är fortfarande häftigt och mer känsla. :) Har provat en polares 70-talskamera och jag gillar allt med det! Ordentligt bygge och att det krävs lite kunskap för att använda prylen.

Köp en Nikon!

Objektiven passar då båda husen digitalt och analogt.
(En Nikon F4:a klarar i princip allt som Nikon tillverkat utom DX sedan 70-talet)

En D90 klarar oxo det mest med en del begränsningar. Uppgraderar du sedan till D300, D700 så kan du använda manuella objektiv fullt ut på din DSLR.

Dumt att köpa två olika system tycker i alla fall jag.

Mera old school är väl en Nikon F2, F3, FE, FM, FA

Alla riktigt trevliga kameror.

[edit] Din AF 50/1.8 passar allt ovan, fast är lite jobbig på F2:an. Där man måste blända ner för att få fungerande ljusmätning.

Senast ändrad:
Tänk på att många av de gamla kamerahusen behöver service för att funka ordentligt, gummi som torkat, olja och smuts som beckat igen och behöver rengöras och smörjas upp. Kan gå på ett par tusenlappar utöver priset för kameran, som ju inte är många hundralappar numera.

Det är fortfarande häftigt och mer känsla. :) Har provat en polares 70-talskamera och jag gillar allt med det! Ordentligt bygge och att det krävs lite kunskap för att använda prylen.

Tja - det du behöver kunna med en analog kamera är att exponera rätt, dvs. lära dig att hantera faktorerna ljus, tid och bländare och att ställa in skärpan. Mer mystiskt än så är det inte. Vad därutöver är är att lära dig framkalla film (en konst i sig) och att kopiera i mörkrum (ytterligare en konst). Det är en vanligt förekommande vanföreställning att den analoga fotografin skulle vara mer "äkta", ge "bättre känsla" etc. Allt handlar i grunden om vad du vill med din fotografi - visst passar analogt och en pinhole-kamera kanske bäst för vissa projekt, men som någon redan har sagt så kan du lära dig allt du tekniskt behöver kunna genom att vrida vredet på din digitalkamera till M-läge för såväl exponering som fokus. Filmframkallningen och mörkrumsarbetet motsvaras i den digitala världen av RAW-konverteraren och bildbehandlingsprogrammet. Och arbetet där - så länge du inte manipulerar bilderna - är precis detsamma som i mörkrummet; skugga/efterbelys, kontrasthantering, retuschering etc. Bara att du kan jobba 10 ggr så snabbt, utan kemikalier och utan att behöva bygga om lägenheten . . . De kunskaper du behöver för att ta "bra" bilder är sedan helt oberoende av vilken kamerautrustning du kör med.

/ mvh FiCa1.

En helt manuell Nikon för AI-optik. Nikkormat FT3, Nikon FM, FM2, F2A eller F2As
Ditt 50mm objektiv passar utmärkt till dessa.

Tänk på att många av de gamla kamerahusen behöver service för att funka ordentligt, gummi som torkat, olja och smuts som beckat igen och behöver rengöras och smörjas upp. Kan gå på ett par tusenlappar utöver priset för kameran, som ju inte är många hundralappar numera.

En genomgång och byte av tätningar och spegeldämpning i en Nikon FE kostade mig 800:-
Då blev den i skick som ny. (Hos Lasses Kameraservice)

Kan vara smart att välja Nikon FE2 eller FM2 eller nyare för då finns det störst chans att hitta reservdelar om det skulle behövas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar