ANNONS
Annons

Köp tips: Kamera ryggsäck.

Produkter
(logga in för att koppla)

EffexFoto

Medlem
Hej!
Jag är en hobbyfotograf som söker en kameraväska, har just nu en med axelrem men söker en STILREN och praktiskt kamera ryggsäck.

Hade hoppats på att få lite tips från folk som har eller har sett snygga ryggsäckar någonstans.

Sätter pristaket på 2000kr, men hoppas kunna hitta något som är lite billigare än så.

Dock betalar jag hellre mer direkt än att köpa skit.

Det som är tänkt att rymma är:

5d mark iii
70-200f2.8 is ii
17-40F4L
50mm fast.
600ex-rt + trådlös styrning

Lite filter och putsdukar.
Samt en extra plats till den dagen man köper fler saker, kanske till o med 2-3 platser över.

Såg den här : http://www.gofoto.se/crumpler-turki...unner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

Tänken är att ryggan inte ska se ut som en kamerarygga utan som en helt vanlig ryggsäck.

Mvh Eduard

Sent svar, troligtvis har du redan köpt vad du sökt.

Jag var i ungefär samma sits, sökte en ryggsäck som klarade Nikon D300, 24-70 2.8 (med motljusskydd monterat) några objektiv och lite allmänt runt.

Det blev för mig en Dakine sequence, ser ut som en vanlig ryggsäck, har dragkedjan mot ryggen, så omöjligt att öppna och fynda bakifrån ryms i handbagaget på de flesta flyg.
Jag får även plats med dator i facket bakpå (Visserligen mindre modell, men går nog få i något större än min)

hus med 24-70 monterat ger ytterligare en del plats över under samt ytterligare 4-6 objektiv/blixtplatser beroende på storlek.

Hittills har jag inte haft något batterigrepp men det är på gränsen om det skulle gå få plats.

Två ganska ordentliga ytterfack finns där man får plats med två flaskor vatten. ganska gott om småfack för batterier minneskort filter m.m.

Den stora nackdelen som jag ser det är övrigt förvaringsutrymme. Den är väldigt anpassad för fotoutrustning och kanske skidåkning (Finns en del spännöglor på för montage av skidor/snowbard) Har man ett hus med objektiv samt ett litet extra objektiv lite tillbehör och dator är det precis så man kan packa för en helg/handbagage i den, "necessär", 1-2 underklädsombyten och en skjorta. Så den är tyvärr lite opraktisk för annat än foto, svårt att kombinera kameran med utrustning för en dagsutflykt, med kök, lite mat och kanske någon jacka.

I det hela är jag i alla fall väldigt nöjd med min. Det finns även ett väderskydd till den vilket jag hittills inte använt men som säkerligen är uppskattat vid ihållande kraftiga regnväder.

Jag tror det finns lite olika årsmodeller på denna, den jag har är den på förstasidan här:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=341599
Min kommer från heartist.se vilka dock inte verkar ha kvar just den, men ett par andra som kanske är bra.

Batterigrepp får nog plats, en 1D får i alla fall plats i kamerablocket om man trycker till det lite. Den är inte super rymlig vilket är en fördel eftersom att man undviker att släpa med sig skit man inte behöver. 1D med monterat 70-200 + 24-105 och 12-24 + blixt(ar) och sändare. Vatten, primaloftdun, lavinspade + sond, fika och snus.

Stilren skulle jag dock inte kalla den. Det ser ut som en vanlig skidryggsäck och hade jag inte tänkt åka skidor med den hade jag nog valt något annat. För utflykter längre än dagsturer vill man gärna ha mer packning och mindre kamera eller mer av allt och för t.ex stan och semester är den ju helt katastrofalt stor. Ingen av friluftsryggorna kommer dock falla under kategorin stilrena ryggsäckar.

En vanlig ryggsäck utan kamerablock funkar bättre till å bara kasta ner prylarna i eller typ en messenger bag, kameran kommer inte att explodera bara för att man inte har ett kamerablock i väskan och ett 70-200 2.8 är ju inget man gärna okynnessläpar på om man inte vet att man verkligen behöver det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar