Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köp nytt kamerahus eller sälj allt och köp nytt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gallimattias

Ny medlem
Hej,
Min kamerautrustning börjat bli utdaterad och jag funderar på hur jag ska gå tillväga. Det jag eftersöker är främst bättre ISO, dynamisk räckvidd, skärpa, video. Jag misstänker att jag behöver lämna in mitt primär objektiv på service (17-55) eftersom bilderna tappat skärpa.

Dessa är mina alternativ:
1) köp nytt kamerahus och bibehålla övrig utrustning.
2) sälj all utrustning och köp ny
3) ersätt vissa delar

Detta är min nuvarande utrustning
Canon 40d
Canon 17-55 2.8F
Canon 70-200 4f
Canon Speedlite 430 EX

Har ni några bra tips?
 
Med reservation för statusen på din 17-55 så har du två bra objektiv där som inte kommer vara helt billiga att ersätta. Canon är visserligen inte mästaren på dynamiskt omfång, men det har ändå hänt en hel del sedan 40D. Om du är nöjd med APS-C-formatet så tycker att ett nytt Canon-hus (typ 80D eller motsvarande) låter som ett kostnadseffektivt sätt att få vad du efterfrågar. Canon är dessutom bra på filmning.
 
Ju längre det går att vänta med ett husbyte desto mer ger bytet. Jag tycker 80d är ett bra förslag och att du väntat länge nog ;). Det huset ger både förbättringar i bildkvalitet och massa nya funktioner som inte 40d har. Dina linser är det ju inget fel på.
 
Ju längre det går att vänta med ett husbyte desto mer ger bytet. Jag tycker 80d är ett bra förslag och att du väntat länge nog ;). Det huset ger både förbättringar i bildkvalitet och massa nya funktioner som inte 40d har. Dina linser är det ju inget fel på.
80d är 2 år gammal. Bör man vänta på nästa version som borde släppas 2019 Q1?
 
80d är 2 år gammal. Bör man vänta på nästa version som borde släppas 2019 Q1?

Papperslansering i Q1, sen produkt i butik Q2/Q3. Efter det är det inte så lång tid kvar innan nästa modell släpps ;)

Än så länge finns det bara rykten och om det är värt att vänta är det bara du som kan avgöra.Då du har utrustning och om du inte har något akut du behöver nytt hus till kanske du kan vänta till Januari/Februari och se vad som händer, om inte annat kanske priser på en begagnad 80D går ner.
 
80d är 2 år gammal. Bör man vänta på nästa version som borde släppas 2019 Q1?

Svårt att svara på men 80d är en så pass stor uppgradering mot 40d att även om en 90d kommer så lär du vara nöjd ändå. Jag tycker 80d som ligger runt 10000kr är högt prissatt så leta erbjudanden/cashback. Själv hade jag köpt en beg men jag byter också hus oftare.
 
Hej,
Min kamerautrustning börjat bli utdaterad och jag funderar på hur jag ska gå tillväga. Det jag eftersöker är främst bättre ISO, dynamisk räckvidd, skärpa, video. Jag misstänker att jag behöver lämna in mitt primär objektiv på service (17-55) eftersom bilderna tappat skärpa.

Dessa är mina alternativ:
1) köp nytt kamerahus och bibehålla övrig utrustning.
2) sälj all utrustning och köp ny
3) ersätt vissa delar

Detta är min nuvarande utrustning
Canon 40d
Canon 17-55 2.8F
Canon 70-200 4f
Canon Speedlite 430 EX

Har ni några bra tips?

EOS 40D är en mycket bra kamera, men sensortekniken har nog sprungit ifrån den. Video är den förvisso inte så bra på. :)

Resten av din utrustning är fullt kapabel att skapa bra bilder fortfarande, så det finns ingen akut anledning att byta ut den.

Ett frågetecken är då din 17-55. Det vore nog klokt att göra ett autofokustest med den för att se om det av någon anledning har börjat felfokusera. Gör ett klassiskt AF-test genom att fotografera en lutande linjal (googla för mer information, eller fråga här så förklarar vi bättre).

En EOS 80D är nog den naturliga ersättaren till din EOS 40D om du vill fortsätta med Canon och behålla din övriga utrustning (vilken, som sagt var, är fullt modern). EOS 80D har bättre dynamik och kan videofilma, så jag tror nog att den skulle kännas som ett lyft för dig.
 
Mja… fortsättningen på 40D ( som för övrigt hade vid den tiden en ruskigt snabb autofokus, fortfarande mycket snabb jämfört med moderna nya kameror ) var 50D-7D sedan dröjde det 5 år så kom 7DMKII, men 7DMKII har en något äldre sensor lösning, 80D fick en modernare sensor, jag skulle nog avvakta till nästa år, det borde komma lite nytt då.
 
Ju längre man avvaktar desto större chans att det kommer nya bra kameror, men det blir inte lika bra bilder tagna medan man avvaktar.
 
ANNONS