Annons

köp av objektiv /Fota klockor/smycken etc..cannon eos 1000D

Produkter
(logga in för att koppla)

slonken

Medlem
har precis startat en ebutik och inköpt en canon 1000d. har läst runt lite å kollat videos och de flesta verkar säga att man ska ha ett macro objektiv då. vad ska jag tänka på?

har ingen stor budget nu så gärna extremt billiga alternativ

är de 100mm som är minimum eller kan man ha 60mm ska de heta att de är ett macro eller är de bara ett längre objektiv? (har inte så stor koll som ni märker:)

finns de något sätt å ta reda på att ett annat fabrikat än canon objektiv passar min kamera?

såg ett pentax PK A Takumar 28-80 är de något som skulle funka med min kamera? har sett att de finns adaptrar för 7 $ som gör att andra objektiv passar. är de idiotiskt å blir inte bra eller någotsom funkar?

alla tips. välkommna till den okunniga ebutiks fotografen:)

För att fotografera små produkter skulle jag nog föredra att använda en kompaktkamera. Det finns många som lämpar sig ypperligt just för det, då de går bra att använda på korta avstånd och du får ett mycket större skärpedjup än med systemkameran (vilket man nog oftast vill ha för den typen av fotografering).

jag köpte en olympus E-PL 1 som tar bra bilder men jag ville kunna ta bilder via lightroom. är de en bättre kamera för de jag ska använda den till? ja har kvar den också!

Glöm adaptrar det blir bara krångligt, och sannolikt blir det till att arbeta manuellt. Macroobjektiv är vanligtvis väldigt skarpa oavsett märke. Men för relativt små bilder i en e-butik tror jag att du skärpe och kvalitetsmässigt klarar dig med det objektivet du har förutsatt att du kommer tillräckligt nära. Och kommer du inte tillräcligt nära direkt kanske du kan beskära bilderna. Om siten ska bli snabb att titta på även över långsamma förbindelser som t.ex. mobiltelefoner vlll du förmdligen inte ha för högmegapixliga bilder i vilket fall.

Lägg mera krut på hur du ljussätter. Med smycken och klockor kan det ibland vara bra att kunns ljussäta även underifrån så en glaskiva kan vara bra att ha. Såväl helt genomsknliga så att du kan få objeken att flyga som mjölkiga om du bara vill lätta upp skuggor. Inhandla även lite pappskiver som du kan göra reflexskärmar av, ifall du inte har någn mera fancy reflexskärm. När det gäller klockor ställ tiden på 11 minuter över 10 eller lknande så att eventuella loggor på urtavlan syns tydligt.

Eftersom du redan köpt en systemkamera vore det väl korkat att köpa en kompaktkamera också? Jag föreslår ett fast 50-60mm makroobjektiv, Sigma har t ex ett väldigt bra 50mm.

de va lite de jag tänkte också:) har ju 2 systemkameror till och med. frågan är vilken ska jag behålla i så fall? vilken får jag bäst bilder med? canon eos har ju bara 1p megapixel å olympusen e-pl1 12 megapixel ,de kanske inte spelar så stor roll?

vilken är billigast/enklast att köpa ett bra macro objektiv till? jag vill få skarpa och bra bilder. vill ha kvalite i bilderna. sen vilken kamera är bäst är canon bäst eller är olympusen bättre?

olympusen får du lite större skärpedjup än canonen, så det kan vara en bra kompromiss mellan kompaktkamera och canonen.
den här lilla zoomen är billig och har ett slags macrofunktion (kort närgräns) Kan vara ett instegsalternativ tills du lär dig mer och vill utveckla.

Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 är ett makro många rekommenderar mycket prisvärt, själv har jag Tokina AF100mm f/2.8 AT-X Macro. Detta objektiv köpte jag begagnat för 3000 kronor. Finns en hel DJUNGEL med objektiv, om du bara letar i fotosidans olika forum kommer du hitta massor. Ing-Marie

okej, jag äger båda just nu så inget jag ska köpa. du tycker jag ska sälja canon med andra ord?

Behåll den som känns bäst att jobba med. Vilken du väljer har ingen betydelse för det du ska ha den till. Om du behöver större skärpedjup med din Canon fotografera från lite längre håll så att avblildningskalan på sensorn blir mindre. Då blir skärpedjupet större. Kör du sedan in bilderna i lightroom är det snabbt gjort att beskära så att bildutsnittet blir lagom. Då blir bilderna dessutom lite mindre. Tio megepixel är i vilket fall lite i mesta laget för sådant här, hälften kan säkert vara nog

Om du ändå tänker köpa ett makroobjektiv till ditt EOS-hus så har EF-S macro 60 mm f/2,8 USM fungerat bra på mina kameror, där det passar.

Men jag håller med om att ljussättningen är viktigare.

Den enda klockfotograf jag känner till Ming Thein använder ett 60 mm macro på fullformat. Det skulle motsvara ungefär 40 mm på din kamera. Det behöver inte vara så lång brännvidd med andra ord.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar