Annons

Köp av ny kompaktkamera IXUS vs PowerShot med mera

Produkter
(logga in för att koppla)

d-e-w

Medlem
Tjena alla!

Jag ska köpa en enkel kompaktkamera som är snabb och har en bra batteritid och som givetvis ger bra bilder.

JAg har funderat på detta ganska länge och vill nu äntligen köpa men jag vet inte riktigt vad jag ska ta i djungeln av bra och halvbra produkter.

IXUS har fått bra betyg av både polare och experter medans powershot verkar vara snäppet bättre.

Jag är mest inne på IXUS serien men kan tänka mig PowerShot också men självklart andra märken om ni har något förslag.


Min första fråga är vilken av IXUS kamerorna jag ska välja om jag vill ha en av dem? Vad är det egentligen för skillnad lixom?

Martin
 
Tror att jag kommer köpa en IXUS.

Hade tänk 860 först men den har ju ingne optisk sökare. Gilalr det bättre.

Så just nu är det 950 eller 80 IS (vill ha image stabilisator).


Några andra förslag?
 
Det är lite lustigt egentligen. När någon vill ha råd om systemkameror, ja då strömmar råden in och med stor emfas betonas det ena märket framför det andra.

När det gäller kompakter är det betydligt tystare.

I och för sig naturligt kanske med tanke på fotosidans inriktning men lite synd. Jag upplever i alla fall kvalitén på systemkameror som hög och jämn och ett köp handlar väldigt mycket om vad man känner för.

När det gäller kompakter däremot så tycker jag ofta kvalitén är blandad och skillnaderna mellan olika märken och modeller kan vara mycket stor. Enligt mig är det svårare att välja kompakt än systemkamera så där vore det verkligen på sin plats med råd, testbilder osv.

Nåväl, jag har erfarenhet av såväl Powershot som Ixus och det som talar för Ixus är att de är så smidiga, känns rejäla, laddar oftast blixten snabbare osv.

Powershot är kanske lite mer kamera för den som vill ha mer att hålla i, mer inställningsmöjligheter osv.

Bildkvalitén är nog ganska lika.

Själv funderar jag just nu på ett byte och går och sneglar på Fujis F100 fd och Panasonics FX 500. De verkar intressanta.

Lycka till!
Mvh
Anders
 
Haha jag håller med dig fullt ut där anders!
Men som du säger så är ju hela sidan mera inriktad på den sortens fotografi och kameror.


Jag fick faktiskt tips ifår om att titta på fujis F serie så ska göra det idag. FX 500 har jag inte ens hört om så det kollar jag också in!

tackar!
 
Jag använder normalt bara Canon dSLR men vi har 2 Canon Ixus också i huset. Har själv en Canon 800IS och dottern har en Canon 950IS. Ixusen är ju grymt smidig att ha med och kvaliten på kameran är mycket bra.
Sedan har jag haft lite svårt att acceptera bildkvaliten och att jag inte kan kontrollera bättre vad kameran tar sig för. Bildkvaliten blir dassig när man är van att se rawfiler från en 5D och en 1DMKIIN så det är en orättvis jämförelse.
Nu idag läste jag Birger Olssons blogg om ett hack som ger en mängd nya funktioner till många modeller av Powershot och Ixus. Som han beskriver börjar kameran likna en G9. Jag skall nu ut och prova och se hur det blir när jag kan ta raw och har live view histogram.
 
Tjena!

Tack för svaret!
Känner du att dte är "stor" skillnad på 860 och 500?
SKulle va skönt o veta...

Har inte hunnit kolla på Fuji's kameror ännu men jag ska! :) Blir svårt det här när vissa säger Fuji o andra IXUS.

Nån som provat båda?

Själv känner jag ganska starkt att jag vill ha en optisk sökare dock. Vilket är synd eftersom jag hade köpt 860 direkt om den haft det...
 
d-e-w skrev:
Själv känner jag ganska starkt att jag vill ha en optisk sökare dock. Vilket är synd eftersom jag hade köpt 860 direkt om den haft det...
Precis så kände jag för några månader sedan -- och lyckades få tag på en av de sista 850 hos B&H! Kanske finns den kvar hos nån annan handlare...
 
En Ixus 70 får man nästan gratis. Tycker den ger trevliga bilder för priset.

Flera av dessa kompakter kan nu ge RAW-bilder och får finesser som endast de dyrast kamerorna har med hjälp av hackad fireware.

Se http://www.fotosidan.se/blogs/snapart för mer information om vilka modeller som kan modifieras och hur det går till. Det är enkelt!
 
Har haft ett antal Ixus och tycker att den optiska sökaren kan man egentligen bortse ifrån. Den visar 60% av bilden och ingen information i övrigt om tid mm. Den blir något av ett kikarssikte när stark sol ligger rätt i displayen.
Det går inte komponera bilden i den lilla sökaren och det är en gissning vad som kommer med.
Hacket som Birger hänvisar till är guld värt. Jag har provat lite under dagen och jag ser 2 stora fördelar.
1. Live view histogrammet ger mycket information tillsammans med zebra view. Dvs. att det som riskerar att bli överexponerat blinkar svart.
Det är mer information än vad det vanliga histogrammet ger för den tagna bilden.
Nu är det plötsligt lätt att kompensera och sätta exponeringen rätt till höger.
Det visar sig att ljusmätningen på min Canon 800IS gärna överexponerar delar i bilden.
2. Raw filerna som ger en helt annan kvalitet på bilderna än JPEG direkt från kameran.
Så nu har faktiskt min lilla Canon blivit en riktigt potent liten kamera. Kanske får de tyngre kompisarna ibland stanna hemma i framtiden.
Så en Ixus 70 med detta hacket installerat måste vara ett riktigt klipp.
 
Jag läste om softmoddningen igår o det verkar ju super verkligen!
Måste ba kolla så det funkar med IXUS 70.

Så ni tror inte att 70 är speciellt mycke sämre än de andra med det här hacket?


Martin
 
Köpte en IXUS 850IS när den var ny och kostade nästan kr 4000:-. Nu, snart två år senare, är den i princip oanvänd pga dålig bildkvaltet.
Inte därför att bilderna inte är i DSLR-klass, snarare därför att de är avsevärt sämre än den tre-fyra år äldre 3,2 MP Sony-kameran.

Så, glöm nya, dyra IXUS med massor av pixlar. Fuji, Ricoh och Sigma lär ha betydligt bättre produkter.
 
Tja!

Blev en paus i disskussionen där men jag har som vanligt haft annat att göra...sorry.


Men har lite olika saker här.
Endera en billig IXUS 70 (med mjukvaru modning) eller en Fuji F serie verkar som folk föreslår.


Vad tror ni?


Martin
 
Jag kan få kamerorna för ungefär samma pris och dte hela kommer ned till funktioner och den totala prestandan.

Visst det är skönt att kunna använda massa funktioner och ställa in även på en kompakt kamera men trotts allt så vill jag ju bara ha en kompakt kamera. Jag vill snabbt kunna ta en bild när som helst o jag vill att dne ska vara relativt bra. Även om jag inte hinner ställa in massa saker och det kanske är lite mörkt.


Så vad tycker ni?
Finns det nån som har erferenhet av båda?
Kanske är smartare att ta en F40 även om bilderna kan bli bättre med en softmoddad IXUS 70 som man måste ställa in massa...

Ser ni mitt dilemma?


Martin
 
d-e-w skrev:
Jag kan få kamerorna för ungefär samma pris och dte hela kommer ned till funktioner och den totala prestandan.

Visst det är skönt att kunna använda massa funktioner och ställa in även på en kompakt kamera men trotts allt så vill jag ju bara ha en kompakt kamera. Jag vill snabbt kunna ta en bild när som helst o jag vill att dne ska vara relativt bra. Även om jag inte hinner ställa in massa saker och det kanske är lite mörkt.


Så vad tycker ni?
Finns det nån som har erferenhet av båda?
Kanske är smartare att ta en F40 även om bilderna kan bli bättre med en softmoddad IXUS 70 som man måste ställa in massa...

Ser ni mitt dilemma?


Martin

Jag upplever F40 som en klart mer kompetent kamera, framför allt i fråga om bildkvalitet. Jag har tidigare ägt en F30, en grym kamera på alla sätt och vis. Tyvärr så råkade jag dränka denna, och eftersom den slutat att tillverkats fick den bli en IXUS 70 istället. Jag kan inte påstå att jag är särskilt nöjd med min nuvarande. Över ISO200 är den mer eller mindre usel. Visst, den är något mindre, framför allt plattare än F40. Men Fujins fantastiska höga ISO-egenskaper skulle jag värdesätta väldigt högt.
 
Tjena!
Tack försvaret Anders.

Kul o höra någon som rpvat båda märkena.
DOck har jag hört att de höga ISO talen inte är lika bra på F40 och F50 eftersom man fått kompensera för att öka antal megapixlar.

De flesta tester har kommit fram till att klassikern F31 helt enkelt är bättre än sina ersättare på de högre ISO talen. Sant?

De kameror jag tittar på just nu är:
(priser från prisjakt)
Canon Powershot A590 1450kr
Canon Ixus 70 (med softmodifikation) 1326kr
Fujifilm F40 1645kr
Fujifilm F50 1999kr

Satan att det ska va så svårt att välja!
 
Jag har hört samma sak. Och nu när jag tänker efter så blandade jag ihop F40 med F20 (en modell som kom samtidigt som den F30 jag hade. Skillnaden var bl.a avsaknad av AV och TV-läge)

Det är väldigt synd att Fuji inte lyckats ta fram någon vettig ersättare till de "kultklassade" F11/F30 och F31. De nya modellerna har fått en massa extra megapixlar som ytterst få egentligen har behov av. Drömmen vore en F** med 6-7mpix, 25-28mm vidvinkel och bildstabilisering. Givetvis med samma goda ISO-egenskaper som de ovan nämnda modellerna
 
Jag hade en Powershot S50 och sen paja den då köpte jag en Ixus 700 som också iofs pajade (båda var pga av klantighet hos mig dock. Men jag tyckte min Powershot S50 tog riktigt fina kort och var "lätt" att göra inställningar med men jag fick inte lika bra kort med Ixusen.

Säger kanske inte så mkt förutom min subjektiva bedömning men så var det för mig iaf.

Men sååå mkt roligare det har blivit att ta med en instegs systemkamera...skulle bara ta med mig min Ixus som festkamera och då spelar det ingen roll hur korten blir..
 
Tjena!

Asså anders jag skulle döda för kameran du beskrev nu! Jag menar ta bort allt det onödiga o sattas på det som faktiskt funka ro få fram en utomordentlig kvalitet istället.

Varför är det ingen tillverkare som skapar något liknanade?
Visst målgruppen är en massa som inte kan så mycket om kameror och därför ser 12 Mpx o blir galna o köper direkt men det måste ändå löna sig i det hela att ha en kamera som är bra istället för att se bra ut på papper.

Eller?
Är folk så dumma?



I alla fall tillbaks till ämnet.
Lutar för tillfället mot en F50.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.