Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köp av kalibreringsutrustning för monitor

Produkter
(logga in för att koppla)

konjgf

Medlem
Är inne på att köpa någon form av utrustning för att kalibrera min skärm. Har nu en CRT skärm men den ska snart bytas ut mot en TFT, så utrustningen måste fungera även där.

Har läst runt en del här på forumet för att lära mig lite, men jag har fortfarande några obesvarade frågor.
Jag har förstått att Spyder ihop med OptiCAL är en bra kombination, finns det andra verktyg att jobba med? Helst billigare.

Om jag köper något av paketen som InWarehouse har

Spyder2 kalibrator (http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e817476&ReferId=3)
Pris 2119:-

Spyder2 Pro Studio (http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e837383&ReferId=3)
Pris 3313:-

- Vad är skillnaden mellan paketen?
- Ingår OptiCAL i något av dom?
- Eller måst jag köpa OptiCAL löst, för ytterligare 2295:-? (http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e558003&ReferId=3)

Spyder 2 är stor skillnad från den gamla Spydern.

Sedan bör man vara medveten att bara för att det står på nätet så är det inte alltid sant. Det är fortfarande en ensam person, hade det varit ett stort problem hade det varit uppslaget överallt.

Så shootsmarter är inte ett speciellt rättvisst eller väl underbyggd test.

I det andra testet får Spyder 2 klart bra betyg, även om den inte fullt ut klarar högdagrar, men då har dom också ett $6000 paket att jämföra med.

Bör betänkas att Spydern också är ett av de billigaste paketet som finns att erhålla.

Tror att både Gretags OneEye-2 och Spyder 2 funkar utomordentligt för vanligt bruk.

Jag köpte Spyder 2 PRO för några veckor sedan och är nöjd med den. Den var enkel att använda och gav ett bra resultat. Det är fantatiskt skönt att få så utskrifter som stämmer med det man ser på skärmen. Jag borde ha kalibrerat skärmen mycket tidigare.

Jag köpte min Spyder 2 PRO på BH Photo i USA genom en bekant. Där kostade den 2050:-.

Hälsningar

Fredrik

Men det är då utan moms och normal frakt alla UPS antar jag.

Har för mig att jag kollade, men jag kollade på Pro Studio varianten, det skilde då inte så mycket i pris.

Nu fick det bli slut på fighten. Beställde mig en Spyder 2 Pro Studio. Slipper jag moms med USPS kostar den strax över 1800 bara. Slipper jag inte moms är det iaf klart under vad den går för i sverige.

Sen blev det lite annat på en gång också såklart.

Men om jag nu köper ett av ovanstående paket måste jag då också köpa till OptiCAL för ytterligare 2295:-?

Och vad skiljer dom två paketen åt? Hårdvaran verkar vara den samma?!?!

Ja, om du köper det billiga paketet får du bara kalibratorn, inte OptiCal. Det ingår dock i det dyrare paketet.

Hårdvaran är samma, i gamla versionen var det så att man inte kunde göra egna icc-profiler med den billigare programvaran.

Den billigare programvaran photocal fixade bara skärmen och såg till att den fungerade. Dock var den begränsad både i antal skärmar, färgtemperatur och andra saker.

Optical var en bättre version som klarade fler skärmar, olika färgtemperaturer, o.s.v.

Och nej, du behöver inte köpa något annat än paketen om du ska kalibrera skärmar. Därimot om du ska kalibrera skrivaren så måste det till andra saker. På colorvisions hemsida har du mer info om vad som skiljer paketen åt.

Tack alla för snabba och bra svar.

Då är det nog inget annat utan att det får bli ett Pro Studio paket.

Kallibrera skrivare får nog vänta, skriver mest ut på labb.

Nästa fåga:

Vad finns det för TFT-skärmar som dels är någonting att ha och dels är kalibrerbara med en spyder

Krav

Min 20 tum
Max 15000kr

En nyfiken motfråga :)

Varför är du beredd att lägga ut 15.000 kr på en TFT-skärm när du kan få en mycket bra CRT-skärm för bra mindre?

Ex. Laice Electron 22 Blue 22" 9.368 kr - Dustin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar