Annons

Köldproblem med D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Kajakob

Aktiv medlem
Min D70 är inköpt i november, har varit inne på service 3ggr för samma fel. Lite jobbigt när tre av mina vänner har D70 som går klockrent. Jag fick måndagsexemplaret...

Nåväl, första felet var att processorn i objektivet blev krunch när det var kallt dvs +5 och mindre. Processorn är utbytt och det mesta fungerar bra, utom i kyla.

Visst borde en kamera för 14 tusen tåla några minusgrader. Enda sättet att kolla det på sommaren är ju att lägga den i frysen, då slutar den funka, är det giltigt skäl för reklamation? Jag kan ju inte vänta till vintern för jag vill ha en kamera som fungerar NU!

Nu har jag inte manualen framför mig, men står det inte att den ska funka ner till 0 grader?
Lägre än det kan du isf inte kräva att den ska funka, även om dina vänners gör det.

Har haft ner till 30 minus, utan prob...

vet inte hur man kan räkna, men jag har åkt moppe med kameran låånga sträckor när det varit -18 ute..

Och du har jag haft den hängande runt halsen/bröstet, utan helt oksyddad för omgivningen (utan väska)..

Har det då gått i ca 50, då är man nog uppe i många minus i det lilla kamerhuset....

Hade inga prob, tyckte inte ens den gick trögt. Kunde vara ute 5 timmar utan problem..

Orkar inte räkna ut den ekvationen, men många minus blir det i kameran...

Vet att kompisars brukade klaga att dom blev slöa, men det märkte inte ens jag... Känseln i fingrarna försvann innan dess..

/ Gröna hälsningar Tomas Belin

Ps: Detta ex hade aldrig ett knas, och det var ca 1 år, innan jag sålde det..

Senast ändrad:
Jo, det är säkert inte några problem långt under nollan i de flesta fall, men tillverkarna brukar inte garantera lägre än 0 grader och har då svurit sig fria från problem som dyker upp under 0 grader. Man vill helt enkelt ha marginal

Ja mycket korkat ska man höra

Innan öronen trillar av, hahaha fan lägger man en kamera i frysen för

tomasbz skrev:
vet inte hur man kan räkna, men jag har åkt moppe med kameran låånga sträckor när det varit -18 ute..

Och du har jag haft den hängande runt halsen/bröstet, utan helt oksyddad för omgivningen (utan väska)..

Har det då gått i ca 50, då är man nog uppe i många minus i det lilla kamerhuset....

Nu är jag rätt jobbig, menar inte detta som ett angrepp.. :) Men jag tror inte det blir kallare än just -18 grader i kamerahuset, även om det blåser. Att människokroppen kyls ned snabbare när det blåser är sant, men även om man väntar länge så blir den inte kallare än den temperatur som faktiskt är. Likadant med kameran, den kyls visserligen ned snabbare från ursprungstemperatur till -18 men sen stannar den där. Om kameran blir kallare än -18 så måste ju luften helt plötsligt börja värma upp den eftersom omgivningen fortfarande är -18. Eller har jag fel?

Men -18 är fortfarande rätt schysst temperatur!

MVH

millimeter skrev:
Nu är jag rätt jobbig, menar inte detta som ett angrepp.. :) Men jag tror inte det blir kallare än just -18 grader i kamerahuset, även om det blåser. Att människokroppen kyls ned snabbare när det blåser är sant, men även om man väntar länge så blir den inte kallare än den temperatur som faktiskt är. Likadant med kameran, den kyls visserligen ned snabbare från ursprungstemperatur till -18 men sen stannar den där. Om kameran blir kallare än -18 så måste ju luften helt plötsligt börja värma upp den eftersom omgivningen fortfarande är -18. Eller har jag fel?

Men -18 är fortfarande rätt schysst temperatur!

MVH

Du har rätt....det är ju samma med en ute termometer till en bil som sitter innanför främre kofångaren.

ja ja...

ps. min D70 fungeráde perfekt i vintras när det var -20 grader.

ds.

Kajakob skrev:
Enda sättet att kolla det på sommaren är ju att lägga den i frysen, då slutar den funka, är det giltigt skäl för reklamation? Jag kan ju inte vänta till vintern för jag vill ha en kamera som fungerar NU!

Se upp med att ta kameran direkt från frysen till varm, fuktig sommarluft bara om du testar. Du kommer säkert att få kondens både lite här och där i kameran. Bland annat på sensorn. Låt alltid kameran vara kvar i väskan en lång stund när den kommer från kallt till varmt.

Nu blir det ju inte så förbannat kallt i Skåne men in vintras var det nere under nollan några gånger och det enda jag kunde märka var att batteriet gick lite snabbare.

Annars hade jag en gång en Fuji F700 som jag var tvungen att lägga i frysen tio minuter för att funktionsknappen skulle fungera. lite osmidigt må jag säga!

I och för sig sant ("operating environment 0-40 C"), men det är en friskrivning utan dess like...:)

--jalle (som har kört sin Canon ner till -25 trots att den har samma friskrivningsgräns:)

dumbo skrev:
Nu har jag inte manualen framför mig, men står det inte att den ska funka ner till 0 grader?
Lägre än det kan du isf inte kräva att den ska funka, även om dina vänners gör det.

Lagt kameran i frysen har jag inte jag inte gjort
ennu men i kylskåp har jag fått gjort, när man
är ute på SLC finalen i oktober så kan det behövas
om man skall kunna se nåt ut :)

Det är i sådana här tillfällen manär glad att man är manuell analognörd... aldrig några problem med elektronik som strejkar. .

mvh - Ale

Kajakob skrev:
Min D70 är inköpt i november, har varit inne på service 3ggr för samma fel. Lite jobbigt när tre av mina vänner har D70 som går klockrent. Jag fick måndagsexemplaret...

Nåväl, första felet var att processorn i objektivet blev krunch när det var kallt dvs +5 och mindre. Processorn är utbytt och det mesta fungerar bra, utom i kyla.

Visst borde en kamera för 14 tusen tåla några minusgrader. Enda sättet att kolla det på sommaren är ju att lägga den i frysen, då slutar den funka, är det giltigt skäl för reklamation? Jag kan ju inte vänta till vintern för jag vill ha en kamera som fungerar NU!

Är det kameran eller optiken som strular? Har bla. en Canon Eos 10D som med ett speciellt objektiv fick problem med af redan vid + 5 grader men med annan optik funkade det bra. Servicen hade grejerna i frys och påstod att det funkade bra vilket jag aldrig fick det att göra.
Stefan

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto