Annons

Kärvande spegel D70

Produkter
(logga in för att koppla)

fotord

Aktiv medlem
Har en D70 som inte gått många mil. Tyvärr så händer det ganska ofta att spegeln hänger sig efter exponering. Det står Err i displayen och sökaren är svart (naturligtvis). Trycker man en gång till så faller spegeln ned och bilden som man skulle ta finns kvar.
Jag har för mig att jag sett någon beklaga sig över detta tidigare men tyvärr hittar jag inte tråden.
Därför: Är det fler som råkat ut för detta? Kan problemet försvinna efter ett tag när delarna "slits till" eller är det bara att skicka iväg kameran till service direkt?
Det skulle vara skönt att slippa skeppa iväg den efter bara någon vecka.
 
Senast ändrad:
Jag råkade ut för samma sak. Dock hände det inom ett dygn, och jag åkte till butiken och bytte den.
Jag vet att det suger att behöva vara utan den, men när det händer ofta skulle jag byta den.
 
Hej.

jag är sprillans ny här på forumet och är superamatör vad gäller foto men inte desto mindre superintresserad. Har själv en ny Nikon D70.
Det har inte med programvaran att göra i kameran? Läste nånstans om att man rättat till några småbuggar. Men om det gällde ditt problem minns jag inte. Värt att kolla iaf.
 
Ludwig100_1 skrev:
Hej.

jag är sprillans ny här på forumet och är superamatör vad gäller foto men inte desto mindre superintresserad. Har själv en ny Nikon D70.
Det har inte med programvaran att göra i kameran? Läste nånstans om att man rättat till några småbuggar. Men om det gällde ditt problem minns jag inte. Värt att kolla iaf.

Har du senste firmware?
 
Tack för tipset Micke, jag kollade upp det. "Tyvärr" kör jag nog på senaste firmwaret, 1.01 på A och 1.02 på B.
Vidare har jag en sådan otäck magkänsla som säger att det lutar åt hårdvarubugg.

Jag antar att jag får bita i det sura och skicka iväg den...
 
Jag såg en video från Nikon-fabriken då de skulle börja med tillverkningen av D70. 2000 om dagen i minst en månad skulle de "spotta" ut. Så man kan förstå att nått ex. med fel på slinker igenom kontrollerna. Trågigt att ditt ex kan vara en av dessa. Hoppas det löser sig!

Mvh Micke
 
Jag har haft samma problem, första dagarna jag använde kameran hände det du beskriver 2 ggr, med vanliga slutartider (ca 1/100dels sek) i utomhusförhållanden. Efter det hände det inte mer, så jag lugnade ned mig, men nu händer det återkommande så fort jag använder mycket långa slutartider när det är kallt ute. Det verkar lite läskigt, och jag har snackat med nikonsupport som lovade att de skulle fixa den (även om de inte hört talas om felet), så jag ska skicka in min när jag kan vara ifrån den ett tag.

här är en recencent som verkar ha haft ett liknande problem, även om jag inte har behövt ta ur batteriet för att kameran ska funka igen:

http://www.naturfotograf.com/index2.html

(längst ned)
 
Har oxå råkat ut för de fyra gånger att den hänger sig halvvägs vid längre tider. Har inte haft tid o lämna in den o känner att jag inte vill va utan den.
 
De jag pratade med på Nikon hade naturligtvis inte heller hört talas om något liknande problem. Konstigt, om man gör lite sökningar på internet så finns det en del rop på hjälp här och var med identisk felbeskrivning.

Nu, precis när jag gjort mig mentalt redo för att skicka in kameran, så har den slutat trixa. Undrar om det kan ha varit kondens på någon glidyta eller liknande...
 
Lösningen..(?)

Efter ett par månader med kameran kan jag nog med säkerhet säga att mitt problem kommer från kondens eller fukt. Den är väldigt känslig för detta. Problemen som jag drogs med under några veckor försvann plötsligt en dag då jag tog ut kameran när det hade varit ganska kallt ute och jag var noggrann med förslutningen när jag tog in den igen, den torra luften ute måste ha dragit ur fukten.
Efter en session med pulkafotande har jag slarvat och vips så är problemet tillbaka igen.

Skönt åtminstone att veta vad man kan göra åt det. Dags att låna kiselgel på labbet och skaffa en hygrometer för privat bruk...
 
Fukt...

Skrev precis ett inlägg om detta, som en fråga, och just fukt och/eller kyla kan nog vara boven i dramat! Ska undersöka detta mer noga!
 
Jag verkar ha fått samma problem med min d70. Den är några år gammal nu så jag har ingen garanti kvar.

Problemen dök upp plötsligt från att ha fungerat klanderfritt i flera år i fuktiga, varma och kalla miljöer. Det var igår på midsommarafton. Jag var på västkusten där vädret var minst sagt dåligt :-(. Kameran låg på ett bord i uterummet och luftfuktigheten lär ju ha varit rätt hög! Den var också ett litet kort tag ute i regnet dagen innan men det kom högst några regndroppar på den. Fukt var annars det första jag tänkte på så jag lade in den för tork, men idag är det forfarande samma problem. Man kan ibland lyckas ta ett foto men sen hänger sig spegeln i uppfällt läge och det blinkar Err på displayen. Trycker man en gång till på avtryckaren så kan spegeln hamna rätt igen. Ibland kan jag ta 4 foton efter varandra men inget av dem lagras på kortet och sen står det "kortet kan inte användas" och lite allmäna konstigheter. Jag har provat att ta ut batteriet, byta minneskort och objektiv utan framgång.

Jag ska låta kameran ligga några dagar för att se om det fortfarande kan vara fukt annars får jag väl lämna den till reparation :-(

/David
 
Den här tråden hade jag nästan glömt bort. Råkade aldrig ut för samma problem igen efter att jag varit försiktigare vid kall väderlek. Jag fotograferade en del med den vid fuktigt väder men aldrig så den blev direkt blöt. Du kanske kan samla ihopa några småpåsar med kiselgel (silica gegl) från elektronik du fått och lägga i fotoväskan.
Lycka till. Det är ett väldigt tråkigt problem och jag lider med dig
 
Jag gjorde som Tord rekommenderade och lade kameran tillsammans med ett gäng påsar med kiselgel i en vecka men den fungerade fortfarande inte. Skickade tillslut in den i oktober och fick ett prisförslag tillbaka. Ca 2400 kr vill de ha för att fixa den. Då var drygt 1400 för jobbet och resten för "Shutter unit" och "Aperture control unit" eller nåt liknande. Kameran är ju gammal och jag har ju redan en D200 men jag svarade ändå ja för att få den reparerad. Vet inte riktigt värdet på en begagnad D70 (som iofs kommer ha en ny slutare ;-) ) kan vara men man kanske kan hoppas på att iallafall få tillbaka pengarna om man säljer den, ska även höra av mig till mitt försäkringsbolag för att höra om det finns nån möjlighet att det kan gå på hemförsäkringen.

/David
 
Jag fick tillbaka kameran reparerad för ett bra tag sedan, glömde bara att skriva här. Jag har även fått ersättning tack vare hemföräkringen (Länsförsäkringar). Lite surt att självrisken var på 1500kr bara.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.