Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Kärlek till Canon FD
- Trådstartare Håkan Bråkan
- Start datum
Fredrik183
Aktiv medlem
Vilka fina kameror och objektiv mm i tråden
Har aldrig ägt något Canon, tills nu helt nyligen då det kom ett jättestort paket med ett Canon nFD 500/4,5 med transportväska och tillbehör. Mitt första supertele och ganska kul att bekanta sig med hur det används. Använder det med en liten Sony NEX spegelfri. Känns som det var ett bra val av långtele för mitt fotande och jag har redan blivit riktigt förtjust i objektivet och hur det presterar. Hunnit fota lite astro med det och inlett ett litet fotoprojekt med strömstare och det är ungefär för sådant jag skaffat det. Ännu inte riktig kärlek kanske, men en liten förälskelse i min till dags dato enda canonpryl
Har aldrig ägt något Canon, tills nu helt nyligen då det kom ett jättestort paket med ett Canon nFD 500/4,5 med transportväska och tillbehör. Mitt första supertele och ganska kul att bekanta sig med hur det används. Använder det med en liten Sony NEX spegelfri. Känns som det var ett bra val av långtele för mitt fotande och jag har redan blivit riktigt förtjust i objektivet och hur det presterar. Hunnit fota lite astro med det och inlett ett litet fotoprojekt med strömstare och det är ungefär för sådant jag skaffat det. Ännu inte riktig kärlek kanske, men en liten förälskelse i min till dags dato enda canonpryl
SallyIV
Aktiv medlem
Har bestämt mig för att behålla min gamla Canonsamling, det är kärlek på något sätt, från första kameran, AE-1, när jag var 16, till de finare jag samlat på mig sedan dess!
Jösses vilka trevliga saker! Klar du skall behålla!!
Jag tar ibland fram min F1 och undrar vad som gått snett storleksmässigt med dagens digitala - tills jag ser min Fuji X-T1 som förutom sensor är så lik en F1 och inte långt ifrån i metallkänsla.
Jag uppskattar FD's varma färgton, tex med 24/2,8 eller 35-105/3,5, som faller bort med Fuji's litet kliniska korrekthet. Ditt 24/1,4 - mums!
Enda problemet jag haft med FD var när jag fick hemska lila CA - men med hjälp från FlashGordon här på FS kom boven i dramat fram - UV-filtret!
Plåta på!
-J!
Sabud
Aktiv medlem
Jösses vilka trevliga saker! Klar du skall behålla!!
Jag tar ibland fram min F1 och undrar vad som gått snett storleksmässigt med dagens digitala - tills jag ser min Fuji X-T1 som förutom sensor är så lik en F1 och inte långt ifrån i metallkänsla.
Jag uppskattar FD's varma färgton, tex med 24/2,8 eller 35-105/3,5, som faller bort med Fuji's litet kliniska korrekthet. Ditt 24/1,4 - mums!
Enda problemet jag haft med FD var när jag fick hemska lila CA - men med hjälp från FlashGordon här på FS kom boven i dramat fram - UV-filtret!
Plåta på!
-J!
Hmm, håller med i allt utom att en X-T1 inte är långt ifrån F1 i metallkänsla. Jag har en X-T1, vikt 440 gram som känns lite plastig och lätt jämfört med F1´s 820 gram tunga och kalla metallhus. Dock ingen skugga över X-T1 som jag rent storleksmässigt gillar mycket bättre än uppföljarna.
/Stephan
VargenW
Aktiv medlem
Jag har också RP och FD 28, 50 och en väldigt ljusstark ock skarp 135. Vilken adapter använder du?
Jag förstår det mycket bra, jag har också min gamla Canon FTb och kommer aldrig säljä det. Canon FD 24, 35 och 135 mm använder jag med adapter på Canon RP, Sonys Nex och Fujis EX-1 med inga problem.
CaNiPe
Medlem
Jag använder billig Quenox Adapter ( 25 €) https://www.enjoyyourcamera.com/Obj...FD-Objektiv-an-Canon-EOS-R-Kamera::15158.htmlJag har också RP och FD 28, 50 och en väldigt ljusstark ock skarp 135. Vilken adapter använder du?
PMD
Aktiv medlem
Åhå! En Booster T. En sån suktade jag efter i tonåren, men jag hade inte ens råd med den enklaste F-1:an.Har bestämt mig för att behålla min gamla Canonsamling, det är kärlek på något sätt, från första kameran, AE-1, när jag var 16, till de finare jag samlat på mig sedan dess!
apersson850
Aktiv medlem
Kameran till vänster i bilden är utrustad med asfärisk 55 mm, motor MF, filmmagasin 250 men ingen Booster T. Det du ser är Servo EE sökaren, alltså den som ger bländarautomatik på ursprungliga F-1. Lätt att känna igen på armen som går ner på sidan av spegelhuset, där F-1 har en liten lucka. Bakom luckan finns bländarföringsmekanismen i kamerahuset. På min EF är den redan motoriserad inuti kameran, men på F-1 kom motordriften från utsidan, genom luckan, via armen från sökaren.Åhå! En Booster T.
Booster T, som innehöll ljusmätare som klarade lägre nivåer än den inbyggda, hade också en timer som tillät exponeringstider upp till 60 sekunder. När man snurrade den förhöjda slutartidsringen förbi den normalt längsta tiden, en sekund, gick kameran över i läge B och Booster T utnyttjade detta genom att hålla nere knappen den inställda tiden. Men den påverkade inte bländare, för någon automatik fick man inte med den sökaren.
Den Canon EF som jag har kan sägas ha både Servo EE och Booster T inbyggt. Däremot gick det inte att sätta på motordrift.