ANNONS
Annons

känslighet på analog kamerafilm

Produkter
(logga in för att koppla)

d3giz

Avslutat medlemskap
de är såhär att jag fick tag på en gammal Chinon CE-4 precis, o nyfiken som ett troll så satt man o pilla på alla möjliga knappar o visste inte heller om det var någon film i. räknaren stog visserligen på 4, o batterierna var helt slut så jag gick in i ett hyffsat mörk rum o öppnade baksidan med nån cm bara för att se att det fanns visst film i den, så stängde direkt igen. nu står dock räkneverket på S...

så frågan är ju nu. har jag förstört filmen? eller går det att vrida fram den igen till säg 5-6 för o kunna rädda de bilder som redan var i den?.

de är såhär att jag fick tag på en gammal Chinon CE-4 precis, o nyfiken som ett troll så satt man o pilla på alla möjliga knappar o visste inte heller om det var någon film i. räknaren stog visserligen på 4, o batterierna var helt slut så jag gick in i ett hyffsat mörk rum o öppnade baksidan med nån cm bara för att se att det fanns visst film i den, så stängde direkt igen. nu står dock räkneverket på S...

så frågan är ju nu. har jag förstört filmen? eller går det att vrida fram den igen till säg 5-6 för o kunna rädda de bilder som redan var i den?.

Den mesta filmen är ju kvar i rullen, så den är opåverkad. De första bilderna kan ha blivit delvis ljusskadade. Dra fram ett par bilder och fortsätt. Räkneverket nollställer normalt när man öppnar bakstycket. Du märker ändå när filmen är slut. Har filmen legat flera år i kameran så är den knappast i bästa skick längre. Exponerad film ska framkallas så snart som möjligt annars börjar färger förändras.

Ta ut filmen och släng den. Om det finns några bilder så är de ju inte tagna av dig. Bilderna är ju tagna av den tidigare ägaren och förmodligen inte är av något intresse för dig.
Det blir lite som köpa en begagnad dagbok där första sidorna redan är fyllda.
Eftersom jag är för personlig integritet tycker då det är att uppträda som en gentleman när man avstår att läsa de första skriva sidorna eller slänger den halvt exponerade rulle som sitter i en kamera.
Film åldras i inomhusklimat relativ snabbt och efter ett par år blir det konstis färger.
Så släng den gamla rullen och låt dina egna bilder bli tagna på färsk film med rätt ISO och justa färger

Ta ut filmen och släng den. Om det finns några bilder så är de ju inte tagna av dig. Bilderna är ju tagna av den tidigare ägaren och förmodligen inte är av något intresse för dig.
Det blir lite som köpa en begagnad dagbok där första sidorna redan är fyllda.
Eftersom jag är för personlig integritet tycker då det är att uppträda som en gentleman när man avstår att läsa de första skriva sidorna eller slänger den halvt exponerade rulle som sitter i en kamera.
Film åldras i inomhusklimat relativ snabbt och efter ett par år blir det konstis färger.
Så släng den gamla rullen och låt dina egna bilder bli tagna på färsk film med rätt ISO och justa färger

Håller med!
Det hände mig när jag köpte en beg Canonet och säljaren som var minst sagt egen hade lämnat underligt nog en rulle med 20 exponeringar på. Han berättade om kamerans livsöde och att han tappat intresset för länge sen och flera gånger bjöd han in mig längre in i hemmet men jag stod snällt kvar i tamburen med en obehaglig känsla och ville bara betala och gå.
Sjukt sjukt nyfiken var man ju på vad som fanns på rullen eftersom mötet med honom var lite creepy men gjorde det enda rätta och slängde filmen! Eller? ;)

CE-4 är en trevlig kamera. Men var försiktig: Den lilla knappen för dubbelexponering (dvs för att spänna upp slutaren utan att mata fram film) är precis så ömtålig som den ser ut att vara!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar