ANNONS
Annons

kännetecken på att en Nikon f4 fungerar?

Produkter
(logga in för att koppla)

axeljonsson

Medlem
Jag står i begrepp att köpa en Nikon F4. Problemet är att killen som säljer den inte kan garantera att den fungerar. Han har provat att ladda den med batterier, då får han upp en display i underkanten i sökaren. Däremot går det inte att skjuta ett skott och vad jag fattar det som får han inte autofokuseringen att gå heller. Kan detta bero på att ingen film är laddad i kameran? Nämnvärt är också att säljaren inte vet ett smack om systemkameror och kanske har fått nån inställning fel eller så. Av vad jag har hört om F4or att döma så finns det ju en jäkla massa säkringar och sånt på den.

Så, någon ägare till en F4, jag behöver några riktlinjer på hur jag vet att en sådan fungerar utan att ladda den med film, exponera, och framkalla för att betrakta resultatet. Jag kommer ha möjlighet att undersöka kameran själv också inte jag köper den. Tacksam för snabba svar!

OM jag kommer ihåg rätt så stämmer det att du inte kan få kamerans slutare att gå utan att det sitter film i.
MEn AF borde funka men den är väl sådär.
Man skall vara medveten om att NIkon sålde F4 med reklamen att det är en manuell kamera med möjlighet till AF

OM jag kommer ihåg rätt så stämmer det att du inte kan få kamerans slutare att gå utan att det sitter film i.
MEn AF borde funka men den är väl sådär.
Man skall vara medveten om att NIkon sålde F4 med reklamen att det är en manuell kamera med möjlighet till AF

Tack för svaret!
Jaså, har aldrig hört förut att AF på F4 skulle vara dålig. Låter ju rätt rimligt i och för sig eftersom det väl var en av de första kamerorna med den funktionen... Faktum är dock att en av anledningarna till att jag vill byta upp mig från min Cosina CT1 är just att jag vill ha en analog med AF. Redigt trött på att bra motiv går mig förbi pga att jag bökar med den manuella fokuseringen.

Annars, någon annan som kanske rent utan har en F4 till hands och kan undersöka och lämna rapport? Fortfarande mycket tacksam för svar!

Min F4e går bra att ”torrköra” utan film, har du bakstycket öppet så går däremot inte slutaren. Anledningen till att säljaren inte får AF att fungera kan ju bero på att kamerahuset är inställt på manuell fokuseringen.

AF dålig? Kanske enligt dagens mått mätt. Det är trots allt en kamera som kom 1988. Trots det var den var så pass modern att den utrustades med flerfältsmätning. Jag tror inte någon annan kamera hade det på den tiden. Dessutom tar den som enda kamera så gott som samtliga nikons objektiv utan modifiering.

Jag har film i min f4:a, så jag kan tyvärr inte hjälpa dig på frågan om slutaren fungerar utan film. Möjligtvis gör den inte det...Minns inte heller. Af bör fungera utan film i alla fall.

Hoppas du får den att fungera. Den är rejäl som en stridsvagn ungefär.

Vilken modell är det? F4, F4s eller F4e? Dom två sista är med grepp, dock olika stora.

/K

Senast ändrad:
AF dålig? Kanske enligt dagens mått mätt. Det är trots allt en kamera som kom 1988. Trots det var den var så pass modern att den utrustades med flerfältsmätning. Jag tror inte någon annan kamera hade det på den tiden. Dessutom tar den som enda kamera så gott som samtliga nikons objektiv utan modifiering.

Jag har film i min f4:a, så jag kan tyvärr inte hjälpa dig på frågan om slutaren fungerar utan film. Möjligtvis gör den inte det...Minns inte heller. Af bör fungera utan film i alla fall.

Hoppas du får den att fungera. Den är rejäl som en stridsvagn ungefär.

Vilken modell är det? F4, F4s eller F4e? Dom två sista är med grepp, dock olika stora.

/K

Ok. Tack för svar. annonsen säger f4m. Batteripack MB21

Det går inte att trycka av en F4 utan film om ISO-ratten står på DX. Flyttar man det till en annan inställning så ska det gå utmärkt att torrskjuta.

Provade precis på en av mina och AF går inte heller utan film och med ratten på DX.

Senast ändrad:
Ok. Tack för svar. annonsen säger f4m. Batteripack MB21

Både AF och slutare ska fungera utan film, tror dock att den vägrar om man inte ställt iso manuellt. DX-kodning gör att den inte kör utan film. (oavsett om det är F4 eller F4s, skillnaden är ju bara mängden batterier )

Det finns display i överkant av sökaren oxo.

[Edit] Oj vad onödigt inlägg, väldigt redundant information :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar