Annons

Kända Porträtt fotografer.

Produkter
(logga in för att koppla)

Karl-William

Ny medlem
Hej, detta har kanske varit uppe förr, såg inte nån diskution när jag snabb kollade..

Det är så att vi har en uppgift i skolan just nu, där vi skall efterlikna ett studio porträtt, ljus och posering etc.

jag är inte så bra på just porträtt fotografer etc. så jag undrar om jag kan få lite tips på kända (okända går väll iofs bra det med :)) porträttfotografer (eller bara några kända porträttbilder i studio).

Tack på förhand, Karl-William.

mipert skrev:
Ulla Montan.
Hon har porträtterat många författare och hennes stil känner man igen direkt.

Hon är en idol.

http://www.ullamontan.com

Detta var mycket intressant. Måste bara få kommentera denna länk.

Visserligen vet jag att allt tyckande är högst subjektivt och det är upp till var och en att avgöra vad som är bra eller dåligt. Men jag personligen tycker inte att dessa porträtt höjer sig över genomsnittet. Kan utan vidare plocka ut betydligt bättre porträttfotografer här på fotosidan. Vore därför roligt om du kunde beskriva varför hon är din idol, vad gör henne så bra i dina ögon? Skulle vara roligt att veta.

Menar nu inte att hon är dålig eller överskattad, så ta det inte allt för hårt.

Personligen skulle jag rekommendera Hans Gedda, en otroligt duktig svensk porträttfotograf.

/Joakim

Liax skrev:
Detta var mycket intressant. Måste bara få kommentera denna länk.

Visserligen vet jag att allt tyckande är högst subjektivt och det är upp till var och en att avgöra vad som är bra eller dåligt. Men jag personligen tycker inte att dessa porträtt höjer sig över genomsnittet. Kan utan vidare plocka ut betydligt bättre porträttfotografer här på fotosidan. Vore därför roligt om du kunde beskriva varför hon är din idol, vad gör henne så bra i dina ögon? Skulle vara roligt att veta.

Menar nu inte att hon är dålig eller överskattad, så ta det inte allt för hårt.

Personligen skulle jag rekommendera Hans Gedda, en otroligt duktig svensk porträttfotograf.

/Joakim
Jag håller med. Jag blev också nyfiken.
Efter att ha tittat på sidan och hennes bilder så vet jag att det finns många bättre fotografer men alla hennes porträtt ser väldigt avslappnade ut. Vilket många duktiga fotografer inte bemästrar. Bildmässigt tycker jag inte bilderna är så bra men jag är på något sätt förtjust e hennes porträttbilder.

zlice skrev:
Jag håller med. Jag blev också nyfiken.
Efter att ha tittat på sidan och hennes bilder så vet jag att det finns många bättre fotografer men alla hennes porträtt ser väldigt avslappnade ut. Vilket många duktiga fotografer inte bemästrar. Bildmässigt tycker jag inte bilderna är så bra men jag är på något sätt förtjust e hennes porträttbilder.

Utan tvekan finns det "något" tilltalande i hennes bilder, jag tycker absolut inte att de är dåliga. Jag gillar flera av dem. Men som jag skrev, bättre har jag sett här på fotosidan.

/Joakim

Som jag skrev tidigare, bilderna på hennes webbsida är inte så jättebra, det man sett i tidningarna är mer intensivt och bättre. Hon kanske blivit en sämre fotograf...

Jag skall se om jag får tid (längre fram) till att skriva en snutt om vad som är bra med hennes bilder av författare på kultursidorna.

Kort kan jag säga att det handlar om närvaro, mjukt ljus (typ mulet med ljus uppifrån).
Lite Tri-X-känsla. Avspänt med god kvalitet i gråtoner.

Författarna ser verkligen ut som författare, en ”akademisk” känsla.

bla, bla...

mipert skrev:
Som jag skrev tidigare, bilderna på hennes webbsida är inte så jättebra, det man sett i tidningarna är mer intensivt och bättre. Hon kanske blivit en sämre fotograf...

Jag skall se om jag får tid (längre fram) till att skriva en snutt om vad som är bra med hennes bilder av författare på kultursidorna.

Kort kan jag säga att det handlar om närvaro, mjukt ljus (typ mulet med ljus uppifrån).

bla, bla...

Håller med, hennes bilder på bl a författare är otroligt fina och inspirerande. Hoppas du får tid att skriva något!!

/Mikael

Sanders presenteras i senaste American Photo.

Ett av hans tips för en lyckad porträttfotografering är att aldrig fotografera på morgonen.
”Ingen ser bra ut på morgonen, inte ens du själv” (fotografen)...

mipert skrev:

bla, bla...

Vid en närmre titt håller jag med dig. Förhastade mig nog lite där. Vet också att jag reagerat positivt över hennes bilder när jag sett dem i olika tidningar.

Kanske tyckte jag från början som jag gjorde eftersom hon är väldigt enkel i sin stil. Inga blixtar från fem olika håll, utspejsade vinklar och sneda horizonter.

/Joakim

När det gäller just porträttfotografer brukar jag ofta tänka på "kändisfaktorn" dock. Många bilder av våra stora porträttfotografer är egentligen väldigt simpla och inte alls märkvärdiga. Men de hyllas ändå som om de vore enastående. Denna "faktor" kan man inte räkna med när man plåtar vanligt folk. Jag tror därför att det är svårare, och betydligt mer krävande, att ta ett porträtt på en "vanlig" person så det uppmärksammas på samma sätt. Bilden måste sticka ut mer när det gäller komposition, ljus, färger, osv. Eller också måste personen ha en väldigt stark utstrålning eller ett verkligt udda utseende.

/Joakim

Sär skrivning?

Skulle även vilja rekommendera en sökning i porträttkategorin har på fotosdian. Finns jätte många fina porträtt där.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar