Annons

Justering spotmätning på en EOS5 (spotproblem)

Produkter
(logga in för att koppla)

myrslok

Aktiv medlem
Hello alla glada!

Har börjat märka ett skumt "problem" på min EOS5, nämligen att punkten där kameran mäter ljuset när man kör spotmätning inte riktigt befinner sig där man tror att den ska vara, dvs vid autofocuspunkten i mitten, utan snarare 1/3 till 1/2 av avståndet upp till övre kanten på sökaren.

Man skulle kunna säga att den verkar mäta ungefär där den övre autofocuspunkten befinner sig på en EOS 30 eller någon annan modell med 7 punkter mot mina 5.

Någon annan där ute som hade samma problem eller vet om det är enkelt fixat vid en service?

Har i övrigt inga problem med exponeringen vid någon annan mätmetod och bilderna är normalexponerade även med spotmätningen så länge man mäter där man med lite träning vet var punkten är och sedan komponerar om.

// Mats

Tja, det började med att jag testade lite olika kompositioner på ett motiv med stora stora kontraster och upptäckte att jag fick snabbare tider när jag på "fel" ställe i sökarbilden med spotmätning. När focuspunkten låg på det mörka hade jag fortfarande den snabba tiden från det ljusare fältet ovan tills jag sänkte focuspunkten ordentligt in på det mörk (snö mot mörkt trä)

Efter att jag vart medveten om det gjorde jag lite liknande expriment med andra motiv med starka kontraster för att se exakt var den verkade mäta ljuset, vitt papper mot mörk vägg fungerar även det för att detektera "felet".

// Mats

På Eos 5 är mattskivan utbytbar. Då kan den ligga lite fel och markeringen för spotmätning blir inte riktigt exakt.

Testade nu att kontrollera hur mattskivan sitter men tyvärr kan nog det inte förklara problemet, den nuvarande mätpunkten sitter för långt från den possition man skulle kunna få genom att om möjligt flytta mattskivan. Mattskivan verkar ha sådan tolerans som den sitter nu så att man svårligen kan röra den mer än 1mm i både höjd och djupled, och även om den skulle sitta lösare tar huset mot på 3 kanter.

Kanske dags för en service då...

Hej Mats.

I stort verkar min spotmätning ligga där den skall. Skulle kunna tyckas ligga lita upp från mittpunkten. Men kan vara påverkad av reflekterande ljus.

Får också hålla lite koll på det.
Om Du lämnar in, skulled det vara kul att veta vad det kostar.

Sten

Mats !

Jag kollade min 5:a igår kväll men jag upplever inte att jag har samma problem som du, inte ens lite är jag rädd.

Liksom Sten tycker jag att uppföljning av eventuell reparation skulle vara intressant att ta del av.

Mvh, Axel

Mats!

Jag har genomfört ett helt ovetenskapligt test på min femma. Jag kom framtill att spotmätningen på min kamera ligger något ovanför (övre delen av och lite utanför) markeringen på mattskivan. Ytterst lite, jag har inte märkt av det tidigare.

Mvh

Jalle

ANNONS