Annons

Justering spegel/mattskiva/objektiv 645?

Produkter
(logga in för att koppla)

J O Härnström

Aktiv medlem
Hej.

Jag har funderingar kring ev. justering av en Mamiya 645 Super med olika objektiv.
2,8/45mm, 2,8/55mm, 2,8/80mm och 2,8/150mm. Prisma med snittbild.

Jag har noterat följande:
Vid en noggrann provtagning på avståndet ca 1,1m så nitar 80mm och 150mm fokusplanet väldigt bra.
45mm bakfokuserar 5-10mm, vilket är lite för mycket för att skärpan ska vara godkänd på f:2,8 och det avståndet.
55mm bakfokuserar ca 5 mm.

Med normalen 80mm så är det inga problem att sätta skärpan på olika avstånd. Dock kan jag notera att snittbilden inte går ihop fullständigt på "oändligheten", trots detta blir fokus bra i alla fall.

Vidvinklarna 45mm och 55mm är jag lite mer osäker på hur exakta de är på längre avstånd.

Telet 150mm är jag inte helt säker på att den sätter fokus på lite längre avstånd, jag anar ett visst mått av bakfokus i en del bilder men det kan handla om handhavandet.

Som jag fattar det så verkar det inte vara något fel på spegelns justering och inte heller mattskivan. Då tänker jag främst på att det fungerar bra med normalen 80mm.

Frågan är då om det rent av kan vara så att de bägge vidvinklarna kan behöva någon form av justering? Det är ju lite märkligt om de bakfokuserar när normalen 80mm inte gör det.
Men det kan ju givetvis handla om handhavandet. Trots snittbilden så kanske jag felfokuserar en aning.

Någon som vet hur det hänger ihop? Objektiv-spegel- mattskiva/filmplan.

MVH J O

Om mattskivan sitter på rätt ställe så blir fokus lika på mattskivan och på bildplanet (sensorn/filmen).
Mattskivan flyttar sig aldrig. Så blir det rätt med ett objektiv så blir det rätt med alla. Och det gäller alla avstånd. För om mattskivan sitter rätt så är det den fokus du har satt där som kommer att hamna på bildplanet.
Samma sak om mattskivan sitter fel, då blir det konsekvent fel med alla objektiv, och på alla avstånd.

Med manuell fokusering på mattskiva finns alltså inte samma problem som med autofokus där olika objektiv kan fokusera olika.

Om det inte är så att du har ett slitage i kameran som gör att spegeln lite då och då hamnar i olika lägen skulle jag säga att det är handhavandefel.

Någon som anser annorlunda?

EDIT: kolla här http://www.focusingscreen.com/work/test-fsen.htm

Petter ...

Senast ändrad:
Tack.
Ungefär så har jag tänkt.

Om spegeln är lite glapp så bör även sökarbilden ändras en aning efter en exponering.
Det kan ju vara så men jag har inte märkt det i sökaren. Men det går ju att sätta kameran på stativ och fyra av en serie och kolla om det händer något med fokuseringen i sökaren.

Jag har känt lite extra på 45:an nu.
Det lutar nog åt att det är handhavandet det handlar om.
Någon eller ett par mm. vridning åt ena eller det andra hållet på fokusringen kan ändra fokus en hel del (på avståndsskalan). Ändå kan snittbilden tyckas se ut att gå ihop.

(Jag har för mig att det finns beskrivet på en del sajter att just vidvinklarna kan vara svåra att fokusera på 645:an. Av någon anledning)

Jag gissar att det har att göra med skärpedjupet. Du har ju ganska mycket mer skärpedjup på 45:an än 85:an med samma ljusstyrka.

Petter ...

Med 45:an på 1m blir skärpedjupet ungefär 0,94-1,06m

Samtidigt så borde objektet som man fokuserar på hamna lättare inom skärpedjupet om djupet ökar. Det är först när skärpeplanet hamnar utanför skärpedjupet som man har bak el. framfokus.

Men du är nog rätt ute, skärpedjupet i sökaren försvårar själva fokuseringen.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar