Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

justering av frontfokus

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas L. Svensson

Aktiv medlem
hej
vart ska jag skicka in mitt objektiv för att få det frontfokus justerat?
följdfråga; ska kameran vara med också?

behöver alltså få mitt Nikkor 300/2,8 AF IF ED justerat då det frontfokuserar, D300:ans "AF-Finjustering" räcker inte till fullt ut. vill ha det gjort så snabbt som möjligt och gärna billigt.

//jonas

hej
vart ska jag skicka in mitt objektiv för att få det frontfokus justerat?
följdfråga; ska kameran vara med också?

behöver alltså få mitt Nikkor 300/2,8 AF IF ED justerat då det frontfokuserar, D300:ans "AF-Finjustering" räcker inte till fullt ut. vill ha det gjort så snabbt som möjligt och gärna billigt.

//jonas

Lasses kameraservice i Saltsjö boo i Stockholm

tack för svaret.
ska kameran skickas med?

//jonas

Ring dom och fråga men i teorin så behöver du bara skicka kameran och inte objektivet:)

Om det verkligen är ett AF och inte ett AF-S objektiv vi pratar om så är det förmodligen inte gluggen det är fel på. Det är kameran som fokuserar fel. En skruv-AF glugg går inte att justera på det sätt som man kan göra med AF-S eller AF-I objektiv. I princip så är det alltid kameran som är feljusterad när ett skruvobjektiv fokuserar fel. Däremot är risken för felfokusering riktigt låg om du har skruvobjektiv som fokuserar korrekt och du köper ett till med samma sorts AF. Skruv AF har en konstruktion som gör att om ett objektiv funkar på din kamera så kommer de andra av samma typ göra det också.

AF-S objektiven har en helt annan konstruktion på sin AF som ger fler felkällor. De måste in på service tillsammans med kameran och varje glugg måste kalibreras individuellt. Det är alltså inteh någon garanti om andra AF-S eller AF-I objektiv fokuserar korrekt.

Ps. Det kan fortfarande vara fel på gluggen men det är ytterst ovanligt. I så fall brukar det vara mekaniska fel såsom trög fokusring etc..

Senast ändrad:
tackar så hemskt mycket, det är ett "skruv" AF ja, detta förklarar ju varför D80 fokuserade rätt medan D300:an har problem.

har en till glugg, en AF-S 60/2,8 som också ska in samtidigt då även den front fokuserar något. så kameran får väl åka med hur som helst.

men konstiga med det sistnämnda objektivet är att när man fokuserar, kan den bete sig som den fått kolasås i motorn, den går riktigt sakta tills den stannar, när man trycker den avtryckaren igen hackar den till och fastnar igen. fokuserar man manuellt känner man inga konstigheter.

ska kontakta Lasses.

//jonas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar