Annons

Justera Tamron efter garantin

Produkter
(logga in för att koppla)

tozz

Avslutat medlemskap
Har ett Tamron 28-75/2.8 Di objektiv som jag för ett tag sen anade frontfokuserade. Har innan hela tiden kört manuellt och de gånger skärpan suttit fel har jag antagit användarfel.
Nu på senare har jag kört en dell modellfoto och fick tillbaka 10 rullar där skärpan satt helt tokigt, lagom skoj. Visste att jag skulle köpa en D7D inom kort så jag hade nått att kolla med. Jo, det frontfokuserar, ca 2cm.
Nu är objektivet äldre än ett år så det går ju inte längre på garantin men man måste ju kunna få det fixat ändå? Ringer serviceverkstaden och en sur jäkla gubbe börjar lipa om att det är kamerans fel (trots det är samma fel på två kameror). Objektivet måste skickas till tyskland iaf, men det var väl anat, men han kunde inte ge något säkert svar på hur lång tid, om det ens gick etc. Tydligen skulle varje justering kosta en halv miljon kronor...

Frågan är väl, skyddar inte konsumtlagen mot tillverkningsfel, oavsett hur lång tid som har gått ifall man kan påvisa att felet funnits där sen tillverkning och inte är ett slitagefel?

En liten update.
Efter att ha mailat med en snabb och trevlig represenatant från Tamron i Tyskland kontaktade chefen för marknadsföringen på Focus Trading i Sverige mig och nu verkar det lite mer troligt att problemen går att lösa. Ska skicka iväg objektivet till Focus Trading och sen får vi se vad som händer efter det :)

Sista updaten
Idag ringde det på dörren, UPS. Avsändare Tamron i Tyskland, öppnar och hittar mitt objektiv.
Tre av Fem punkter på listan justerade, så det var väl inte helt friskt ;)

Oj, glömde att nämna, det var helt gratis, efter garantitiden hade gått ut. Så, i slutändan, tummen upp :)

Skillnad mot hur Sigma agerar. De påstår hela tiden att det är fel på kameran.

Tummen ner för Sigma.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar