tozz
Avslutat medlemskap
Har ett Tamron 28-75/2.8 Di objektiv som jag för ett tag sen anade frontfokuserade. Har innan hela tiden kört manuellt och de gånger skärpan suttit fel har jag antagit användarfel.
Nu på senare har jag kört en dell modellfoto och fick tillbaka 10 rullar där skärpan satt helt tokigt, lagom skoj. Visste att jag skulle köpa en D7D inom kort så jag hade nått att kolla med. Jo, det frontfokuserar, ca 2cm.
Nu är objektivet äldre än ett år så det går ju inte längre på garantin men man måste ju kunna få det fixat ändå? Ringer serviceverkstaden och en sur jäkla gubbe börjar lipa om att det är kamerans fel (trots det är samma fel på två kameror). Objektivet måste skickas till tyskland iaf, men det var väl anat, men han kunde inte ge något säkert svar på hur lång tid, om det ens gick etc. Tydligen skulle varje justering kosta en halv miljon kronor...
Frågan är väl, skyddar inte konsumtlagen mot tillverkningsfel, oavsett hur lång tid som har gått ifall man kan påvisa att felet funnits där sen tillverkning och inte är ett slitagefel?
Nu på senare har jag kört en dell modellfoto och fick tillbaka 10 rullar där skärpan satt helt tokigt, lagom skoj. Visste att jag skulle köpa en D7D inom kort så jag hade nått att kolla med. Jo, det frontfokuserar, ca 2cm.
Nu är objektivet äldre än ett år så det går ju inte längre på garantin men man måste ju kunna få det fixat ändå? Ringer serviceverkstaden och en sur jäkla gubbe börjar lipa om att det är kamerans fel (trots det är samma fel på två kameror). Objektivet måste skickas till tyskland iaf, men det var väl anat, men han kunde inte ge något säkert svar på hur lång tid, om det ens gick etc. Tydligen skulle varje justering kosta en halv miljon kronor...
Frågan är väl, skyddar inte konsumtlagen mot tillverkningsfel, oavsett hur lång tid som har gått ifall man kan påvisa att felet funnits där sen tillverkning och inte är ett slitagefel?