Annons

Justera slutartider Mamiya 645

Produkter
(logga in för att koppla)

emjo

Avslutat medlemskap
Jag har mätt slutartider på min Mamiya 645 1000s och de är way off. Alla ligger cirka 20% fel, dvs 1.2s istället för 1s osv. Nu är det ju inte så fasligt mycket och jag kan förstås kompensera med PD-prismats ASA/ISO-tal. TIdfelet är ungefär detsamma både för huset i sig och huset med PD-prismat på. Undrar varför? Kan vara gemensam åldring av kondensatorer kanske? Nåväl, rätt ska väl vara så jag undrar hur man ändrar på den tiden.

Servicemanualen tycker jag är oklar på den punkten. Det verkar som att det finns två inställningar, en som ska göras mekaniskt på 1/1000 och en som ska göras med en potentiometer på 1/60-del. Jag har plockat isär PD-prismat och funnit åtskilliga potentiometrar på det kretskortet, men jag rörde inget. Bakom vänster sidoplåt (!) finns ytterligare ett kretskort med potentiometern för 1/60-delsjusteringen på. Styr denna potentiometer all timing tro?

Några ideer om det här? Det är roligt att pilla med finmekanik och man kan bara beundra ingenjörerna som tänkte ut - och kunde hålla i produktion - en sådan här klenod!
 
Att besvara sina egna inlägg är ett allvarligt tecken på personlighetsklyvning men jag gör ett undantag i det här fallet.

Med lite skruvande går det utmärkt att plocka bort Mamiya:ns vänstra sidoplåt och komma åt potentiometern där. Genom att sedan följa servicemanualen, dvs sätta kameran på 1/60 och se till att slutaren också blir 1/60 sekund så följer alla andra andra tider med automatiskt. Det visade sig sedan att också den tid som ställts in med PD-prismat också följde med utan ytterligare inställningar. Först ställde jag tiden på 1s och rattade potentiometern så att slutartiden blev 1s, men då skevade många andra tider oacceptabelt mycket. Så att använda 1/60-del verkar vara knepet. Det blir några millisekunder fel på de längre tiderna men det orkar jag inte bry mig om alls.

För att skruva isär kameran måste man bryta bort/lossna på dess "täckhud" på några ställen för att komma åt några skruvar. Det var rätt bökigt och jag måste skaffa något mjukt lim för att sätta tillbaka de små uppbrutna flikarna. I allmänhet verkar det dock som att det är en mjuk klistrig yta som använts så den går utmärkt att klibba tillbaka på plats igen. Men inte på alla ställen tyvärr.

När jag meckat bort vänstersidan såg jag dessutom att det kunde lösts med ett mycket mindre invasivt ingrepp. Något att komma ihåg om det blir en nästa gång. Då blir det mycket enklare. Den upphöjda kromade kanten är i ett eget stycke som går att ta bort genom att bara lossna sex skruvar! Då behöver man inte ta bort slutartidsratten och det underlättar väsentligt!

Här kommer också bilder på det hela. 1) Potentiometern sitter lätt åtkomlig bara man får bort sidoplåten. 2) På baksidan av sidoplåten ser man sex små tabbar som den är fastskruvad i. Det ska räcka att ta loss dessa skruvar för att komma åt potentiometern. 3) Exempel tidmätningen, här 1/30s som mäts till 1/29.41 det duger:)

Mätsensorn utgjordes av en fototransistor (BPX43) med 1k motstånd i kollektorn upp till plus 5 volt. Utsignalen togs via en 470n kondensator till det DC-kopplade oscilloskopet. Sensorn lade jag helt enkelt dör filmkassetten skulle vart. Kopplingen funkar bra på de flesta tider men är inte helt optimalt för 1/500 och 1/1000, där kurvformen segas ner för mycket. För 1/60 del (där noggrannheten var viktig) blev det mycket bra.
 

Bilagor

  • IMG_1294.jpg
    IMG_1294.jpg
    28 KB · Visningar: 99
  • IMG_1301.jpg
    IMG_1301.jpg
    19.6 KB · Visningar: 98
  • IMG_1302.jpg
    IMG_1302.jpg
    16.6 KB · Visningar: 96
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar