Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Justera kontrast vid Ilfochromeframkallning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skrev just en kommentar under din bild.

Det går att sänka kontrasten i Ilfochromepapper mha förbelysning av pappret. Förbelysningstekniken beskrevs i ett nummer av tidskriften Fotografi (numera nedlagd) i mitten av 90-talet. Borde gå att hitta på bibblan. Jag har aldrig provat förbelysning själv.

Förr fanns det oxå speciellt Ilfochromepapper med lägre kontrast, men det kanske integår att få tag på längre?

Ett tredje sätt att sänka kontrasten är att jobba hårt med pjattning och efterbelysning i olika delar av bilden. Det är en del av hantverket, liksom.:D

Tjenare Nicke !

Har just tittat på din provremsa.

Jag vill rekommendera dig att.
Öka exponeringstiden till 30 sek och blända ner 2 steg.
Då får du mer tid till att hålla för och efterbelysa.
Plocka bort minnst 10- kanske 20 Magenta.
Enligt min skärmbild har den ett kraftigt magentastick.
Det lättaste är att ta ett så normalt dia som möjligt när man kalibrierar in förstoringsapparaten.
Ock kom ihåg kopian måste vara rätt exponerad innan du kan finjustera färgfiltreringen.

PS. jag kör alltid på 30 sek och varierar exponeringen med bländarratten.

Lycka till Åke.

Ytterligare ett tipps.
Scandinavianphoto säljer en exponeringsmätare som heter EM 10.
Den kan även användas till svartvitkopiering.
Kostar 330:- och sparar massor av fotopapper.

MVH Åke.

Tack för kommentarerna.

qlicken skrev:

jag kör alltid på 30 sek och varierar exponeringen med bländarratten.

OK, det där är en sak jag oxå funderat över. Ger det någon skillnad i bilden om man ökar bländaren och samtidigt ökar exponeringstiden. Vi fotograferingsögonblicket ger ju detta ett öka skärpedjup, men vad ger det för effekt vid förstoringen/kopieringen till papper?

I en källa står det att man skall blända ner 2-3 steg och använda ett antal olika tider för att göra sin provremsa. I en annan källa står det att man skall belysa de olika delarna av provremsan lika länge, men ändra bländaren.

/ Nicke-som-sliter-vidare-med-att-finna-en-bra-grundexponering/grundfiltrering

Hej igen Nicke.
Du menar nog minska bländaren och öka tiden, för att få samma exponering.

Om du skaffar en EM 10:a eller har en annan exponeringsmätare till förstorningsapparaten, så är det en klar fördel om man kan använda samma exponeringstid varje gång, då behöver du bara justera bländaren till rätt inkalibrierat värde.

Fotomaterial är alltid långsammare vid längre exponeringstider. Detta beror på reciprocitetslagen, så kan man då hålla en stabil exponeringstid och i stället variera bländaröppningen, blir resultatet stabilare.
och märks tydligast på mörka kanske lite underexponeradew diabilder

Ja du ökar skärpedjupet vid nedbländning.

Håller med qlicken. Det är bäst att hålla tiden konstant och variera exponeringen m h a bländaren. Variationer i tiden ger både reciprocitetsproblem och ändringar i färgfiltrering.

Hej hej...

Nu blir jag en smula orolig när jag fick se testremsorna och alla problemen. Är det svårt att göra diakopior?
Har kopierat med vanlig RA4 från färgnegg, och det är ju inte särskillt krångligt. Men nu beställde jag lite diagrejer för att göra några kopior från ett gäng dior. Är det inte bara att vända på hela steken? För mycket rött, minska rött etc. Eller är det känsligare?
Har ni några goda råd?
Hur är det med tiderna? Är papperet känsligare? Och är det känsligare med filtreringen, hur mycket man ska ändra om man får stick etc...?

Nä, Ilfochrome är inte krångligare än RA-4, förutom att framkallningstiderna är längre. Du har rätt, man minskar gult om bilderna blir för gula osv. Min grundexponering på 20x25-papper är 20sek/bl.11.

Jag har skrivit ett par längre inlägg i ämnet. Sök på Ilfochrome i arkivet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar