Wilhelm:
Därför att de pratar om totalt olika saker...
DxO's skala är den tekniska definitionen på "DR"
-Den betyder att man mäter avståndet i Ev mellan det högsta värdet kameran kan mäta (utblåst vitt) och det lägsta exponeringsvärdet man gå ner till innan motivet i ett mål med 100% kontrast (sv/vitt mönster) har svagare kontrast än kamerabruset. Detta är oftast mellan 11-13Ev i de bättre kamerorna idag (APS-C och uppåt).
DPR's skala är hur mycket av detta kameran tar med i sin interna jpg-rendering. Det finns användbart material i råfilen både ovanför det som är vitt [255,255,255] och det som är under svart [0,0,0]. De redovisar också det "största" omfånget de kan få fram genom att dra i reglagen i Adobes råkonverterarmotor.
Båda dessa redovisningssätt är "källrelaterade" - de utgår från målet framför kameran, inte värdena som finns i bildfilen.
Vill du se hur strecken i din kameras LCD-skärm förhåller sig till verkligheten är detta ju ganska enkelt...
Om du inte har en Expo-disk så duger ett pringles-lock och två kontorstejpsbitar (eller en dubbelvikt matt fryspåse och ett gummiband) alldeles utmärkt. Fäst matteringen på något fyndigt sätt så att det täcker fronten på fritt valt objektiv. Sätt kameran i "M"-läge - bländaren ska vara samma hela tiden. Rikta kameran mot något som har ett fast, stabilt ljusflöde från sig - en solbelyst vägg eller nåt. Kameran måste ligga helt still, antingen får du lägga den på något, eller använd stativ.
Börja på kamerans minimi-tid (1/8000? 1/4000?) och ta ett foto. Dubbla tiden (1/4000 till 1/2000 osv), ta ett foto. Fortsätt så tills att du ser att histogrammet i kameran visar att hela bilden är utblåst vit.
Om du nu bläddrar i bildvisningen i kameran bakåt efter detta kan du se på histogrammet hur mycket en Ev är i varje avsnitt av histogrammet. Det kommer ju nu skilja en full Ev mellan varje bild...
Linjerna har ingen betydelse - de är "enhetslösa". De finns bara där för att man ska ha en hållpunkt att vänja sig vid - det hade varit mycket svårare att jämföra sina exponeringar från ett fototillfälle till ett annat om det inte fanns lite stödpunkter.