Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

[Juridik] Solid försäkringar.

Produkter
(logga in för att koppla)

Muni

Aktiv medlem
Jag har köpt ett par produkter på NetonNet och Scandinavian Photo.
Produkterna har jag köpt fysiskt i butik och oanande svarat vänligt på frågor om namn och adress vid köpet.

Ett tag senare dimper det ned erbjudande från försäkringsbolaget Solid. Jag ignorerar detta, varvid det kommer påminnelser som upprepar erbjudandet.

Jag kan inte se att jag ingått ett avtal att ovan nämnda butiker har rätt att förmedla dessa uppgifter till tredje part, Är inte detta ett brott mot PUL?

Jag kan inte se att jag ingått ett avtal att ovan nämnda butiker har rätt att förmedla dessa uppgifter till tredje part, Är inte detta ett brott mot PUL?

Det är inte säkert att det är tredje part tyvärr, Solid kan mycket väl vara en del av en koncern eller dyl som äger aktier i ditten eller datten, då gör man tydligen affärer med hela koncernen. Har hänt mig en gång och då jag ringde och frågade bolaget det handlade om vart de fått mina uppgifter så var det nån harang om att jag handlat av deras systerbolag eller nått sånt.
Numera lämnar jag aldrig personnummer, adress eller annan information när jag handlar. Som jag ser det finns ingen rimlig anledning till att t.ex Elgiganten eller annan firma skulle få min information när jag handlar i deras fysiska butik.

Ring Solid och fråga vad det är frågan om.

Jag har köpt ett par produkter på NetonNet och Scandinavian Photo.
Produkterna har jag köpt fysiskt i butik och oanande svarat vänligt på frågor om namn och adress vid köpet.

Ett tag senare dimper det ned erbjudande från försäkringsbolaget Solid. Jag ignorerar detta, varvid det kommer påminnelser som upprepar erbjudandet.

Om du på Scandinavian Photos startsida klickar på Köpvillkor och sedan Garantier och returer så hittar du under rubriken Försäkringar följande text:
Tillsammans med försäkringsbolaget Solid Försäkringar erbjuder vi en försäkring som täcker stöld och skada. Ett erbjudande om försäkringen kommer hem direkt till dig från försäkringsbolaget strax efter ditt köp. Vi vill varmt rekommendera våra kunder att teckna denna, men påminner också om att försäkringen är helt frivillig att teckna.

Mysteriet torde vara löst :)
Inte lika mystiskt som i mitt fall, men jag skulle ändå vilja uppmana till att vara försiktig med spridning av namn, adress etc. Normalt sett har ju ingen detaljhandel själva nytta av denna information.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar