Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Julkort

Produkter
(logga in för att koppla)

RolandM

Aktiv medlem
Dags att börja tillverka julkorten så de kan skickas i december lagom till jul och nyår. Självklart som den fantistika fotograf helt utan självinsikt jag är kommer vänkretsen att bombarderas med de egenhändigt producerade julkorten. Dock återstår frågan kring hur ett julkort ska utformas och hur det ska massframställas. Det jag tänker mig just nu är en kombination av fotograferat motiv och delar som är framställda i datorn som texter av araktären "God Jul" som ingogas i bilden.

Bilderna hade jag tänkt att postverket skulle få distribuera hem i de klassika brevlådarna, där ett kuvert öppnas och bilden med hälsningen tas fram och placeras på hedersplatsen i boningen.

Jag antar att ett fotlabb kan tillverka bilderna i standard 15x10 eller 18x13 eller så. Helst skulle jag vilja ha tryck på båda sidorna men även ett som 15x20 som viks på mitten då att det står fint av sig själv och med plats för mer information av lömsk karaktär som hur min hemsida hittas och så.

Tacksam för idéer hur du har löst eller kommer att lösa julkortshälsningar som bärs hem av brevbäraren?

har du snö nu?! =)

nämen man kan väl skriva för hand på insidan? personligt och fint. jag antar, såklart, att du inte skickar mer än 10 kort. skickar man 10+ (eller 25+ som mamma gör) förstår jag varkligen inte meningen med julkort.

mill skrev:
har du snö nu?! =)

nämen man kan väl skriva för hand på insidan? personligt och fint. jag antar, såklart, att du inte skickar mer än 10 kort. skickar man 10+ (eller 25+ som mamma gör) förstår jag varkligen inte meningen med julkort.

Personlig till en del och mindre personligt till andra, som t ex med detta exempel jag tagit fram nu ikväll som ett första utkast.

Snö har jag dock inte ännu här i byn, men det kommer vad tiden lider.

Bilagor

• image2.jpg
    image2.jpg
    17.4 KB · Visningar: 438
Va bra, då får jag chansen att fulplugga förra årets sliskiga julkort från mig och familjen. Det är ett vanligt porträttfoto med hård retuschering i Photoshop. Kanske kan det ge dig lite inspiration. Och tack för påminnelsen förresten, det är ju hög tid att tänka ut nåt nytt roligt för i år. :p

Här är det iaf, "Familjeslisk":
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=153023

RolandM skrev:
Björn> Bilderna hade jag tänkt att postverket skulle få distribuera hem i de klassika brevlådarna,

Jag har en annan infallsvinkel för detta moment. Den 22:a skall allt julstök vara avklarat. Den 23:e på förmiddagen sätter vi oss i bilen och far runt bland vänner och delar ut korten personligen. Under denna lilla resa får man se sina vänner slita med städning, Griswold-slingor, och allt det andra stressiga som gör julen så mysig. Efter denna tur klär vi granen och tar det lugnt.
De långväga korten får dock det kungliga postverket sköta om.

/m

Björn: hmm, hur fick du Ben Stiller att ställa upp på ditt julkort? ;) OK, jag ser rätt konstiga likheter hos folk ibland, men någon annan kan väl också hålla med mig nu, va?

Bra att jag blev påmind att försöka ta mig samman och fixa ihop några egna julkort i år, tyvärr blev bilderna jag tog förra vintern med föresatsen att använda som julkort rätt kassa, så det kan bli tight i år... någon som brukar skicka sommarbilder som julkort, kunde kanske vara något? :)

Kul idé, jag får försöka komma på något banbrytande. :) Har haft lite idéer att göra almanackor att ge bort i julklapp, men då snackar vi lite annan kostnad än julkort också... fast i och för sig slipper man ju kanske att köpa andra julklappar då, så... :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar