Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Julklapp till mig och min D50 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Jag vill ha en ny glugg nu i jul - och jag ska köpa den själv. Tyvärr vette sjutton vad jag ska köpa. Funderade ett tag på en fast 50mm f.1.8 från Nikon eller en fast f.1.4 på 30mm från Sigma. Vilken är bäst där? Sen har jag varit helt insnöad på att byta min 18-70 mot något annat. Har glott i veckor på Sigmas 18-50 f.2.8 med macro och Tamrons 17-50-dito, men utan närgränsen.

Vad skulle ni köpa? Är mest bara nyfiken. Har en 70-300 APO (Sigma) redan.

Ha en trevlig helg!

/Fredrik

Jag har själv nikons 50mm/1,8...finfin glugg, skarp och ljusstark...men om man inte fotar mycket porträtt (vilket den är suverän till) är det inte en speciellt användbar brännvidd på en DX-sensor, så med det i åtanke så hade jag hellre haft sigman...fast nog gillar jag 50mm-objektivet också.

30mm blir ju lagom som normal på en DX-sensor, så det är ju lite mer användbart.

Håller med föregående talare. 50/1,8 är en väldigt trevlig glugg men lite udda brännvidd på en D50. Jag köpte nyligen en gammal manuell 28/2,8 som jag lekt lite med och den passar väldigt bra för att fota folk inomhus förutom att den kunde varit lite mer ljusstark så jag är också rätt sugen på den där Sigman. Vilket objektiv du ska välja beror ju en del på vad du fotar. Slutligen bör du nog inte hänga upp dig på att den där Sigma zoomen heter Macro. Den ger bara 1:3 vilket jag inte ens skulle kalla fuskmacro.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto