AFJ skrev:
Sten-Åke, visst skall man vara rädd om sin databas och visst vore det tråkigt att förlora alla sina redigeringar! Jag kanske tog i lite för mycket.
När det gäller XMP så måste jag tillstå att jag faktiskt inte vet vad som lagras i dessa. Jag utgår ifrån att nyckelord, klassning och andra metadata sparas. Däremot har jag ingen aning om hur det är med beskärning, tonkurvor, skärpning osv.
Mvh
Anders
Både ja och nej egentligen. Om jag bara hade LR till att söka fram de bilder jag ville publicera på web eller printa så spelar det inte så stor roll vad som händer med ändringarna - man kan ju alltid göra nya. Lightroom har ju möjlighet att lägga på en importmall vid import också så då blir det ju inte så jobbigt egentligen - lite finlir kanske. Det är annat om LR är ens album också.
I hjälpen står följande om metadata.
"Metadata is a set of standardized information about a photo, such as the author’s name, resolution, color space, copyright, and keywords applied to it. For example, most digital cameras attach some basic information about a file, such as height, width, file format, and the time the image was taken. Lightroom also supports the information standard developed by the International Press Telecommunications Council (IPTC) to identify transmitted text and images. This standard includes entries for descriptions, keywords, categories, credits, and origins. You can use metadata to streamline your workflow and organize your files."
Men jag tolkar också att Catalog Settings - Metadata gör det möjligt att 1. Automatically write changes into XMP och 2. Write develop settings to XMP for JPG, TIF och PSD.
För DNG och JPG bakas annars metadata automatiskt in i filerna (men det tror jag inte gäller förädringarna som måste skickas i XMP antar jag). I RAW-filerna bakas aldrig metadata in utan där gäller XMP.