Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

JPG/GIF komprimering för annons

Produkter
(logga in för att koppla)

kahler

Aktiv medlem
Hej, jag ska komprimera två bilder på 444x250 och 980x150pixlar till under 50kb var...

Det är alltså inte ett foto utan en bild framtagen i PS som ska visas som banner på en hemsida.

Jag lyckas inte komma under 150kb utan att den blir helt oläslig..

Någon som har tips på vad jag kan göra? eller kanske t.o.m. vill hjälpa till?
 
Senast ändrad:
Hej, jag ska komprimera två bilder på 444x250 och 980x150pixlar till under 50kb var...

Det är alltså inte ett foto utan en bild framtagen i PS som ska visas som banner på en hemsida.

Jag lyckas inte komma under 150kb utan att den blir helt oläslig..

Någon som har tips på vad jag kan göra? eller kanske t.o.m. vill hjälpa till?

Kan vara värt att inte baka in färgprofilen, den väger ju också något.
 
Jag har inga problem att få filer på 30kb när jag gör bilder med dina dimensioner.
Beskär till rätt strl, väljer spara för web och kvalité ner mot 25. Text blir läsligt, bilder funkar osv.
Har jag bara en platta eller toning blir den 7-10K.
/martin
 
Väcker lite liv i denna tråd.

Håller på och levererar bilder till en hemsida, ska visa upp blandad kompott av deras varor bestående av ett bildspel på 240x600pixlar per bild.

Jag har lyckats få ner vardera bild till jpegs på ca 60kb och de har ok kvalitet.

Ska jag vara nöjd, eller är det möjligt att pressa dem lite till med minimal påverkan på kvalitet? Ta bort färgprofilen, verkar vara en möjligt men verkar inte ge så mycket.
 
Många verkar inte ha hittat funktionen "spara för web" i photoshop.
Här kan man enkelt skapa väldigt kompakta filer med bra kvalité. Att välja spara som och JPEG ger av någon anledning betydligt större filer. Vet inte vad det beror på. Återigen så kommer jag ner mot 20kb med helt ok kvalité. En tredjedel av vad du får.
/martin
 
Jag har sparat en Raw efter redigering i PSD och provade att spara den till Web, då fick jag en varning om att filen var för stor? Det kunde bli minnesfel? Hur gör jag?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.