Annons

Jpg-artefakter #1: Regnbågen

Produkter
(logga in för att koppla)

Billingen

Aktiv medlem
Jpg-komprimering kan som bekant ge upphov till olika artefakter. Bland de mest påtagliga, och därför mest störande, är halo- eller regnbågseffekten. Min fråga är: kan denna undvikas, eller minimeras? Finns det något program eller någon plugin till PS, som reducerar denna effekt?

Bifogas ett extremt exempel. RAW-fil på ca 13 MB komprimerad till jpg på 421 kb. Ursprunglig bildstorlek: 4368 x 2912 pixlar.

Tacksam för svar!
Björn

Bilagor

• exempel.jpg
    exempel.jpg
    17.3 KB · Visningar: 844
Undrar om inte det här har mer med bitdjup (antal färger) att göra snarare än filformatet JPEG.

Om det har med bitdjup att göra, hur kommer det sig i så fall att fenomenet ökar ju hårdare jpg-komprimeringen görs? Bitdjupet förändras ju inte.

Jag gissar att ju hårdare komprimering man gör ju mer kombineras pixels med näraliggande färger och då blir sådan här färgövergångar mer lidande. Av det blir det ju också mängder av diagonaler i bilden som också syns mer ju mer man komprimerar. Det är nog en av dom svårare bilderna att komprimera tror jag.

Tror nog du gör på nåt lustigt sätt, det där har aldrig hänt med mina jpegfiler.. oavsett om jag fotat i jpeg eller i raw och sen sparat som jpeg i datorn.

Du komprimerar nog för mycket.. Och vad är vitsen med all komprimering? Har aldrig fattat det, precis som folk som ska "zippa" allting helt i onödan.. Varför?

Vitsen med komprimering, som jag ser det

- minska filstorlek för att få snabb nedladdning
- minska kvaliteten för att göra bilden oanvändbar för annat än webvisning

Om något av dom två är nödvändigt får väl var och en avgöra. Även om jag har snabb förbindelse gillar jag inta att vänta på högupplösta jättebilder när jag bara vill kika lite snabbt på bilder. Några kanske också har mindre snabb lina, även om det väl blir mer och mer bredband idag.

Zip-komprimering kan t.ex. vara nödvändigt för att många mailservers inte längre tillåter olika andra filtyper som bilagor, av säkerhetsskäl. Zip-komprimering ger annars rätt lite för bilder eftersom dom redan är komprimerade.

Daniel: Nej jag gör inte "på nåt lustigt sätt", vad nu det skulle vara. Och nej, jag komprimerar inte "för mycket", utom i det aktuella fallet, men det var gjort enkom för att tydligt visa på själva fenomenet med regnbågsartefakten.

Jpg innebär alltid komprimering, så frågan handlar inte om filkomprimeringens vara eller inte vara.

Om du, Daniel, aldrig har sett denna effekt på dina bilder, så är det väl bara att gratulera. Själv har jag ofta drabbats av eländet, och har sett det på många bilder här på FS.

Min ursprungliga fråga kvarstår: kan man åtgärda problemet, kan man reducera regnbågseffekten? I så fall hur?

Min ursprungliga fråga kvarstår: kan man åtgärda problemet, kan man reducera regnbågseffekten? I så fall hur?

Jag tyckte du besvarade din fråga själv i det inlägget...

Och nej, jag komprimerar inte "för mycket", utom i det aktuella fallet, men det var gjort enkom för att tydligt visa på själva fenomenet med regnbågsartefakten.

Jpg innebär alltid komprimering, så frågan handlar inte om filkomprimeringens vara eller inte vara.

Vad händer om du sätter kvalitetsreglaget till 100%? Dvs så liten komprimering i Jpg som möjligt? Ser du någon antydan till regnbåge i bilden då?

Det är ju mängden komprimering som styr artefakterna, som du själv säger så syns det sällan på de bilderna här på fotosidan, så det måste ju ha med mängden komprimering att göra. Alternativt med programmet du skapar dina Jpg-filer med, prova ett annat program?

Nu kommer jag in lite sent i diskussionen men jag tycker en intressant fråga försvann: "...Bland de mest påtagliga, och därför mest störande, är halo- eller regnbågseffekten. Min fråga är: kan denna undvikas, eller minimeras?..."

Jag förstår att man får effekten på grund av den hårda komprimeringen av en bild med mycket färgnyanser. Men säg att jag måste komprimera till en viss storlek, vad kan jag göra för att undvika problemen med haloeffekter etc. Skulle det hjälpa att minska kontrasten eller färgmättnaden i bilden? Eller med andra ord, kan jag på något sätt "försämra" originalbilden på ett sätt så att den komprimerade bilden blir bättre?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar