Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

JPEG blir GIF

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerry68

Aktiv medlem
Halloj!
Finns det nån här som kan svara på Varför mina bilder konverteras till GIF när jag laddar upp dem i JPEG?
Bilderna jag laddar upp här är ofta runt 750 pixlar man får bilden i rätt storlek om man klickar på förstora...OK det kan jag gå med på men inte att de försämras med att bli GIF filer på 814byte vilket motsvarar 8kb ungefär när jag laddar upp JPEG som är på 130 181 byte motsvarar 123 kb. Inte konstigt att bilderna blir sämre kvalitet än innan. Nu ser många bilder bra ut på min dator men på andras överskärpta och inte prata om jobbets dator där är de ännu sämre.
Har hållit på mycket med Hemsidor och lagt upp bilder och min erfarenhet är att GIF bilder försämrar kvaliteten radikalt. men den laddar snabbare.
/Jerry

Svaret är att bilderna inte är i gif. Det bara ser ut så för att du högerklickar på dem och FS har en viss uppbyggnad på albumsidorna (som gör att bilderna inte går att spara ned med högerklick). Tittar du i källkoden kan du hitta den egentliga bilden som tabellbakgrund e dyl.

Den stora bilden som kommer upp i eget fönster när du klickar på den är som den filen du laddade upp. Den mindre som syns på sidan med kommentarsfältet är dock en automatiskt nedminskad version som ibland kan se lite sämre ut.

PS.
814 byte är under 1 kB ;)
DS.

Nej GIF skall det verkligen inte bli - kan du ge ett exempel på en bild där det hänt?

Edit: ah, Martin har helt rätt - du ser nog den som heter spacer.gif, "fejkbilden"

Nej GIF skall det verkligen inte bli - kan du ge ett exempel på en bild där det hänt?

Edit: ah, Martin har helt rätt - du ser nog den som heter spacer.gif, "fejkbilden"

Hej
Skickar den version som blir om du klickar på förstora.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2496483&target=_blank
högerkloickar jag på den blir det även där spacer . gif
men helt rätt att det står typ http:// 2gjfjir94okf9484r9.jpg i källkoden
Däremot min sambos bilder som ligger uppe här är alla JPEG när man högerklickar på dem.
/Jerry

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar