Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Johan Rheborg pratar kameror i P1

Produkter
(logga in för att koppla)

oee

Aktiv medlem
En av mina favoriter Johan Rheborg var dagens Sommarpratare i P1. Han är en riktig prylmänniska och trodde att han hittills avverkat tolv digitalkameror. Han för en kul diskussion om teknik och köpglädje, pratar pixlar och brus (han verkar ha ganska bra koll på vad han pratar om).

Programmet rekommenderas. För den som missade det på radion i eftermiddags så körs det i repris ikväll kl. 22.15 i P1. Programmet finns även som podradio på sr.se

Äh, kamerasnacket var väl inget speciellt, han visade inte tecken på att "ha koll" heller, han sa att han köpte för mycket prylar, mycket kameror, en ny med fler pixlar, den brusade jättemycket så då köpte han en ny igen.

Det var inget speciellt, kan knappt räknas som att han pratade kameror tycker jag.

Tja, för att vara ett icke dedikerat kamera-program så tycker jag det pratades mycket kameror. Det var länge sedan jag såg/hörde något annat i svensk media där det pratades så här mycket kamerateknik.

Sedan det här med att ha koll så går det givetvis inte att jämföra med folket som trycker här och mäter oskärpa till frukost, men bara principen av att han kopplade ihop många pixlar med mer brus tycker jag tyder på att han har mer koll än gemeneman som springer in på Elgiganten och köper kamera.

Och att han även läste manualen till sin Panasonic HVX200 som kvällslektyr och droppade begrepp som dvcpro och p2-kort tycker jag ändå tyder på ett ganska stort intresse och inte enbart ett sätt att göra av med pengar på...=)

Är du säker på att han kopplade ihop mer pixlar med mer brus? han sa ju inte det, bara att den nya med fler pixlar än hans gamla brusade mycket så han köpte en till ny, den andra nya kanske hade lika många pixlar, men mindre brus än den första nya ;)

Denna diskussion känns ganska onödig, jag har nog tråkigt.

Nja, jag ska nog inte svära på att han drog den kopplingen till hundra procent, kan mycket väl vara jag som tycker för väl om herr Rheborg och förskönar hans kamerakunnande i mitt huvud. Men jag fattade det iaf. som såg när jag lyssnade på programmet.

Ja, helt nödvändig kanske diskussionen inte är, jag tycker vi skyller på att solen är för varm och tvingar oss att sitta framför datorskiten fast att det står semester på schemat:)

johan rheborg var helgrym som kenny starfighter, därför gillar jag honom...
tyvärr ville inte radion på jobbet få in P1 med nån vidare bra mottagning så jag blev utan hans program,
båda gångerna :(

Nu, fyra år senare, har även jag lyssnat på programmet och kan avgöra diskussionen! Han pratar inte om kameror (specifikt), han pratar om konsumtion som drog.

Däremot är jag övertygad om att han "har koll". En förbannat duktig fotograf är han i alla fall, flickr.com/photos/johanrheborg

Hm.. så värst grym är han inte tycker jag..
DOCK så gillar jag de flesta av hans svartvita Rolleiflexbilder. Han borde använda den kameran oftare helt enkelt :)

Vet inte om det är en tillfällighet, men hans vän och kollega Henrik Schyffert är också duktig fotograf. Finns på Flickr.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar