Sumpen
Aktiv medlem
Jobomaskinerna börjar komma ner till en hygglig prislapp begagnade. Jag är intresserad av att använda en dylik maskin till filmframkallning, främst till s/v (135,120 och 4*5) men även att pröva någon trebads E-6 process. Jag vill öppna en tråd över dessa maskiners förtjänster och nackdelar. Saker som jag är intresserad av är bla:
- tips och trix
- oumbärliga tillbehör
- bra vätskor/kit
- prisläget
- arbetsgången
- mm mm
Jag har spanat lite på Ebay om märkt att priserna i USA är betydligt högre än dem här i Europa. En CPE-2 går för ca $300-500 och en CPP-2 får man slanta ca $700-800. Här i Svedala har jag sett flera CPE-2 ha utgångspriset 1000 kr.
Nu är det inte särskilt svårt eller jobbigt att handprocessa en film, men fördelar vinns i konsistens och kanske lite i smidighet. Dessutom slipper jag skålframkalla bladfilm utan kan göra det i dagsljus med JOBOn. Jag är intresserad av ni som framkallar E-6 med JOBOn, är det lätt/svårt? Det är inte särskilt dyrt att låte ett labb framkalla 135-film, men bladfilmen blir snabbt kostsamt.
Jag är tacksam över all input ni har, så släpp loss
/Erik
- tips och trix
- oumbärliga tillbehör
- bra vätskor/kit
- prisläget
- arbetsgången
- mm mm
Jag har spanat lite på Ebay om märkt att priserna i USA är betydligt högre än dem här i Europa. En CPE-2 går för ca $300-500 och en CPP-2 får man slanta ca $700-800. Här i Svedala har jag sett flera CPE-2 ha utgångspriset 1000 kr.
Nu är det inte särskilt svårt eller jobbigt att handprocessa en film, men fördelar vinns i konsistens och kanske lite i smidighet. Dessutom slipper jag skålframkalla bladfilm utan kan göra det i dagsljus med JOBOn. Jag är intresserad av ni som framkallar E-6 med JOBOn, är det lätt/svårt? Det är inte särskilt dyrt att låte ett labb framkalla 135-film, men bladfilmen blir snabbt kostsamt.
Jag är tacksam över all input ni har, så släpp loss
/Erik