Annons

Jobo

Produkter
(logga in för att koppla)

Sumpen

Aktiv medlem
Jobomaskinerna börjar komma ner till en hygglig prislapp begagnade. Jag är intresserad av att använda en dylik maskin till filmframkallning, främst till s/v (135,120 och 4*5) men även att pröva någon trebads E-6 process. Jag vill öppna en tråd över dessa maskiners förtjänster och nackdelar. Saker som jag är intresserad av är bla:

- tips och trix
- oumbärliga tillbehör
- bra vätskor/kit
- prisläget
- arbetsgången
- mm mm

Jag har spanat lite på Ebay om märkt att priserna i USA är betydligt högre än dem här i Europa. En CPE-2 går för ca $300-500 och en CPP-2 får man slanta ca $700-800. Här i Svedala har jag sett flera CPE-2 ha utgångspriset 1000 kr.

Nu är det inte särskilt svårt eller jobbigt att handprocessa en film, men fördelar vinns i konsistens och kanske lite i smidighet. Dessutom slipper jag skålframkalla bladfilm utan kan göra det i dagsljus med JOBOn. Jag är intresserad av ni som framkallar E-6 med JOBOn, är det lätt/svårt? Det är inte särskilt dyrt att låte ett labb framkalla 135-film, men bladfilmen blir snabbt kostsamt.

Jag är tacksam över all input ni har, så släpp loss :)

/Erik

En liten input är att T-maxfilmer lämpar sig väl för framkallning i Jobomaskin eftersom de mår bra av flitig agitering.

Att många har problem med T-max beror på att den tappar känslighet när agiteringen minskar i frekvens och häftighet.
Med de flesta filmer kan man välja att agitera lugnare och öka framkallningstiden lite som kompensation men med T-max fungerar det inte så.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar