Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jobba som bostadsfotograf.

Produkter
(logga in för att koppla)

AnNiMa

Aktiv medlem
Ni som jobbar med bostadsfoto, jag behöver er hjälp, please!

Jag försöker få lite uppdrag även som bostadsfotograf. Skulle kunna tänka mig att jobba åt Husfoto, men dom behöver ej flera fotografer i Dalarna (där jag bor) just nu. Annars vill jag gärna jobba direkt mot mäklare utan mellanhand.

Har skickat min intresseanmälan till några mäklare här i Dalarna. Fått kontakt med en väldigt klok mäklare som blev nyfiken på mig och mina kunskaper. Efter att jag skickat några arbetsprover till honom fick jag nästan direkt detta svar, där jag inser att jag har en chans. Måste tillägga att jag har varit tydlig med att jag önskar mig att jobba utan mellanhand:

"Hej igen Anja.
Det var verkligen bra bilder som du bifogade och du är duktig och verkar ambitiös. Det jag menade i mitt mejl till dig att vi mäklare jobbar med ”paket av presentationstjänster” där bilder, ritningar mm” utförs av företag som klarar snabba leveranstider till bra kvalité och priser. Det vi just nu har avtal med är Diakrit och tack vare en volym om 300-350 fotograferingar per år har vi också fördelaktiga priser. Däremot är inget hugget i sten att vi inte kan byta leverantör eller ha ett alternativ på vårt segment ”premium bostäder” så du får gärna komma med förslag på hur du skulle jobba med oss. Det är nog också så att vi har makt över vilka fotografer vi skall ha"

Jag vet inte tillräckligt mycket om hela processen, vilka förslag jag kan komma med (kan ju inte göra ritningar) Jag är bara nyfiken på vad jag kan erbjuda. Hur skulle samarbete sett ut, vilka leveranstider, uppladdning av filer, något jag kan erbjuda extra mm. Hjälp mig att formulera ett bra svar med bra förslag . Tacksam för hjälpen.
 
Vad du har att erbjuda vet nog bara du själv.

Som referens kan nämnas att vi hade en fotografering av min mors lägenhet i går. Fotografen var på plats klockan 14.00 och plåtade en timme. Sedan skulle hon hem och fixa lite grovt med med bilderna för att sedan skicka dem Asien för vidare bearbetning. Vid lunch i dag fick jag bilderna för godkännande och i em låg de på nätet.

Bara så du får ett litet hum om de tidsramar och de kostnader du har att tampas med.
 
Självklart vet jag vad jag kan och vad jag har att erbjuda. Det är inte så jag menade, utan att jag är ny i branschen och behöver lite vägledning, råd om vad jag ska tänka på och hur jag ska lägga upp offerten på ett intressant sätt. Vilka saker är bra att erbjuda mm. Men tack för att du tog dig tid för att svara, jätte snällt av dig. Ja, snabba leveranser är alltid det som gäller och snygga bilder så klart! Det första kan jag garantera och det andra fick jag tveklöst godkänt :)
 
något att tänka på innan man kör igång är att man verkligen kan leverera bilder som inte är som allas andra för annars blir du en i mängden. För du får sällan två chanser det gäller att leverera från första stund. Ang ritningar så kan dom köpa dom separat ifrån utlandet så det är inget du behöver tänka på. Leverans sker oftast att kund får bilderna på morgonen dagen efter. Bilderna laddas upp på nätet med länk till kund en del kunder har en länk du laddar upp bilder för objektbeskrivning o annons bilder. Ang mäklarbilder så har jag en del på min hemsida så kan du se exempel på olika bilder du hittar dom under travel o interior design.
 
Tack Ove! Dina bilder sticker verkligen ut! Och vi tänker ganska lika. Lite miljö-, detalj- och styladebilder tänker jag också bjuda på för att lyfta upp helheten ett steg. Det är bra grejer det.
 
Tyvärr så får du väldigt dåligt betalt av Diakrit, max kan du fakturera 450 kr för en fotografering + moms. Du står för utrustning, resa osv.
 
Min erfarenhet

Jag vet inte tillräckligt mycket om hela processen, vilka förslag jag kan komma med (kan ju inte göra ritningar) Jag är bara nyfiken på vad jag kan erbjuda. Hur skulle samarbete sett ut, vilka leveranstider, uppladdning av filer, något jag kan erbjuda extra mm. Hjälp mig att formulera ett bra svar med bra förslag . Tacksam för hjälpen.

Tjenare! Jag vet att det är ett tag sedan tråden var igång men jag kan bara berätta hur jag jobbar. Som bakgrund kan jag säga att jag jobbar som fotograf inom många områden och både inom stillbild och rörlig bild. Jag har jobbat som frilansande inom mäklarvärlden sedan 2007. Jag jobbar just nu för två olika mäklarfirmor.

På det största företaget redigerar de bilderna centralt i Stockholm och jag får betalt samma summa/bostad oavsett storlek. Detta fungerar bra och majoriteten av mina bostäder är 1-3:eek:r och sällan större. Generellt 1tim på plats, åker till kontoret, laddar upp bilderna till Stockholm och levererar ca. 20-30 bilder. Betalt 850:-+moms/objekt. En full dag då plåtar du 5 bostäder.

På den lite mindre mäklarfirman tar man inte bara bilderna utan man redigerar dom dessutom. Den mäklarfirman har tidigare skickat fotografernas bilder för redigering till Vietnam men har aldrig varit nöjda med denna service. Ungefär 1tim på plats för 1-4:eek:r och för 5 eller villor kan man räkna med 1,5-2tim plåtning. Redigeringen tar på en normal bostad 2,5-4 timmar beroende på hur snabb man är. Fakturering 1-4:eek:r 2000:-+moms/objekt och 5:eek:r, villor och fritidshus 2500:-+moms/objekt. En full dag är 2 bostäder och jag levererar normalt mellan 20-30 bilder.

Mitt tips är att du ska trycka på service och kvalitet. Det är där du kan leverera något som de andra inte kan! Diakrit och SE360 kan skicka ut bra fotografer till ett objekt men samtidigt kan de skicka en mindre bra minst lika ofta. Alla mäklare jag känner (50-60st) som jag jobbar med är alla "allergiska" mot dessa stora företag som skickar ut random fotografer, har ojämn kvalitet och levererar få bilder för ett relativt högt pris.

Hoppas jag har kunnat ge lite ljus på ämnet.
 
Glömde...

Glömde nämna att för båda företagen sköts allt presentationsmaterial utöver foto av de anställda koordinatorerna på kontoren. Så jag gör inga ritningar, planlösningar eller liknande.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.