Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

JH Engström effekter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Avslutat medlemskap

Avslutat medlemskap
Jag har lite frågor gällande tekniker. Tror kanske det är hemligheter som fotografer gärna håller för sig själva;) men kanske finns det någon här på fotosidan som är insatt?

Här kommer några exempel på vad jag står frågande inför.

JH Engström:

Exempel 1

Exempel 2

Exempel 3

Exempel 4

Anna Claren
Flera av er har säkert sätt bilderna från Anna Clarens nya bok "Holding". Men hur har hon skapat den där mjölkigt blåvita färgtonen?

Exempel 1

Exempel 2

Slutligen så undrar jag hur Tobias Fäldt skappar en sådan urtvättad effekt i en bild som den här

Polaroider? Blixtar? Filmer? Framkallningsprocesser?

Vad tror ni?

Vänliga hälsningar
Joel

Gemensamt för dessa är den låga kontrasten och mättnaden, samt att vitpunkten ofta ligger "fel". Jag tror att det är ganska lätt att simulera detta i PS med hjälp av levels, curves och lite masker.

Hur fotograferna gått tillväga har jag ingen aning om... :)

När det gäller Annas bilder så är det lite speciellt. Om jag minns rätt så har hon dels använt en speciell film, jupp det är filmbaserat. Sedan har flera bilder exponerats under extremt långa slutartider. Mest extremt är nog en bild som exponerats under 8 timmar drygt.

Men om jag kommer ihåg så ska jag fråga, sen beror det på om hon vill dela med sig till omvärlden.

Mvh
Maverick

Ja, om du har chansen att träffa henne så passa definitivt på att fråga.
Alla ovanstående fotografer är filmbaserade. Läste att Anna fotade med Hasselblad för "Holding".

jorå, träffa henne lär jag göra men det är inte säkert att hon delar med sig av det ändå eftersom det är väldigt personligt för henne.

Mvh
Maverick

Nu har jag frågat och det var inte riktigt som jag hade fått för mig. Hon har använt vanlig fuji superia film. Hon har i de flesta fall valt att överexponera filmen.

Sedan sitter resten i kopieringen. Och eftersom det är analog kopiering så är det ju lite svårt att beskriva i detalj hur hon har gjort. Men Anna sa att den stora grejen var att göra vitt till något annat. Att ha ett medvetet färgstick helt enkelt.

Mer komplicerat än så var det tydligen inte.

Mvh
Maverick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar