Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Japan Photo" Göteborg?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad120828

Avslutat medlemskap
Någon som har handlat på Japan Photo i Nordstan här i Göteborg tidigare? Vad har ni för erfarenheter och intryck?

Till frågan hör att jag precis bestämt mig för en kamera och det blir en 30D. Denna kostar på nätet ca. 8500:- hos billigaste återförsäljaren med frakt inräknat.

På Japan Photo får jag samma kamera för 495:- mer. Men frågan är då, är det en bra affär att handla utav? Hur är servicen? Betalar gärna lite mer för att få öga mot öga-service och om något händer under garantitiden är det bara att återvända till butiken istället för att skicka den hit och dit.

Tar gärna emot synpunkter på detta!

Åk ett par kilometer till söderut till Scandinavian photo i Mölndal. En kompis hade en del problem med Japan Photo när hon köpte film.

Jag gissar att det bara är huset du tänker köpa (med tanke på priset). Personligen skulle jag mycket hellre handla hos Scandinavian Photo ute i Mölndal. 8995:- för 30D huset... Mycket trevlig affär med kunnig personal. Dessutom kan du handla online och senare hämta grejerna i affären (ingen frakt).

Edit: Asch! Slagen på mållinjen...

Jag har köpt två dyrare Nikkor objektiv och ett stativ av dom, jag tycker dom har varit bra att ha att göra med. Några garanti eller serviceärenden har jag dock inte haft så på den punkten har jag ingen erfarenhet.

Vanligtvis handlar dock jag på Scandinavian Photo i Mölndal, där har har jag dock inte heller haft några garanti eller serviceärenden. Jag gillar SP butiken och den lite mer profsiga inriktningen den förmedlar, notera doch att de vanligtvis inte har öppet på lördagar och söndagar.

Mycket tack för era svar!

Fick för mig att SF inte låg i Göteborg, men då ska jag definitivt ta mig dit för ett besök!

Jag skulle köpa en fjärrutlösare/trådutlösare till min Canon 20D, de tog en Canon RC-1 som de sa skulle passa. Jotack, till många modeller men inte 20D. Får skylla mig själv som inte hade läst på bättre innan.

En annan gång frågade jag vad dom hade för filtermärken, jag var på jakt efter ett polfilter, inget av de två märkena dom hade var något jag var intresserad av. Frågade ifall de var dom enda dom hade. Fick till svar att dom inte hade några billigare märken tyvärr. Sa då att jag var på jakt efter B+W (ville ha deras dyrare modell med behandlat glas) i första hand. De propsade på att de dom saluförde var dom bästa på marknaden och säljaren kunde inte svara på mina frågor om filtren eller möta argumenten jag la fram om varför jag ansåg han hade fel.

Jag tänker inte handla på Japanphoto, de är uppenbarligen mest intresserade av att sälja till vilket pris som helst. Jämför dom med siba, expert osv när det kommer till kunnande.

Hos ScandinavianPhoto får ni bra hjälp.

Hör oxå med Expert foto på Götaplatsen, bra sortiment, trevlig och kunnig personal, priser överhuvudtaget brukar alltid vara förhandlingsbara, kanske inte på Scandinavian då förstås..

aptass skrev:
Hos ScandinavianPhoto får ni bra hjälp.

Fått precis samma "information" om deras filter som du fick... Problemet med Scandinavian Photo i Mölndal är deras märkliga öppettider. Hur man kan driva en butik av det slaget och inte ha öppet på helgerna övergår iallafall mitt förstånd. De flesta av oss jobbar ju ändå fram till 17-18 på vardagarna.

FotoVideo, öppna en butik i centrala Gbg och ge YFO lite konkurrens. Det är ju öppet mål!

Jo Scandinavian photo har knepiga öppettider. Jag och sambon var där igår då vi har semester nu och det var riktigt mycket folk där mitt på dagen, fick dock känslan att det var mycket yrkesfolk och proffsfotografer i butiken.

Polaren gjorde tabben idag att åka dit för att köpa en blixt men det var stängt (han tog för givet att dom hade öppet runt 12 tiden en lördag).

Dock trevlig butik i det stora hela, även om jag personligen tycker den fortfarande har en bit kvar till fotovideo i sthlm. (var där tidigare i veckan för första gången, bästa fotobutik jag besökt! fick handlat en del där :))

Japan Photo har jag hört blandade åsikter om, men tjejens kollegor har menat på att dom ofta är onödigt dyra på en del grejer. Har ingen personlig erfarenhet av dem.

Mvh
Erick

Att inte ha öppet på helgerna är ett sätt att hålla nere priserna. Helgöppet är dyrt för en butik eftersom de då betalar OB-tillägg till personalen, vilket måste tjänas in genom dyrare varor. Så vi ska nog bara vara glada att SP inte har öppet på helgen.

Sen så är ju butiken i Mölndal från början en yrkesbutik. Kolla vilken annan yrkesbutik som helst (t ex bygghandeln och kontorsvaror) så har de ofta öppet 7-16 eller 8-17 eller nåt sånt.

codrus skrev:
Att inte ha öppet på helgerna är ett sätt att hålla nere priserna. Helgöppet är dyrt för en butik eftersom de då betalar OB-tillägg till personalen, vilket måste tjänas in genom dyrare varor. Så vi ska nog bara vara glada att SP inte har öppet på helgen.

Ja, HURRA. Jätteglada kan vi vara. I Stockholm lider kunderna av de höjda priserna som SP tvingas ta till med för att deras centralt belägna butik har helgöppet. För att inte tala om de extra höga helgpriserna som FotoVideo tvingas ta ut av sina kunder för att de erbjuder öppettider som är anpassade efter de potentiella kundernas önskemål.

Har SP i Mölndal stängt på helgerna så kan jag antingen köpa på ännu dyrare YFO eller billigare på nätet. Garanterat noll i omsättning/vinst för SP.

det enda jag önskar SP kunde införa är 2 köer, 1 för de som vill ha köpråd och en snabbkassa för dig som vet vad du vill ha. Om jag bara ska köpa något snabbt som ett minneskort eller dylikt så undviker jag ofta SP, har alltför många ggr kommit mitt på dagen och fått stå i kö i nästan 1 timme för att det är 4-5 personer framför i kön som alla ska stå och prata en bra stund med säljaren.

eosguy skrev:
det enda jag önskar SP kunde införa är 2 köer, 1 för de som vill ha köpråd och en snabbkassa för dig som vet vad du vill ha. Om jag bara ska köpa något snabbt som ett minneskort eller dylikt så undviker jag ofta SP, har alltför många ggr kommit mitt på dagen och fått stå i kö i nästan 1 timme för att det är 4-5 personer framför i kön som alla ska stå och prata en bra stund med säljaren.

Jaa, en snabbkassa på SP är önskvärt, har framfört detta utan resultat..

ANNONS