Annons

JAlbum - Vista 64, eller annat program

Produkter
(logga in för att koppla)

Kenneth T

Aktiv medlem
Nu har jag fått nog av JAlbum, det fungerar inte tillfredsställande med Vista 64, blåskärmar hängningar och bekymmer med Java är bara några av de problem som kommer med installationen. Och gå tbx till XP är för mycket jobb.
Någon vänlig själ som känner till något likartat webalbumprogram som JAlbum där man kan behålla samma, eller iaf en likartad mappstruktur som funkar i JAlbum
Har testat en del av de album som andra här på FS använder, men tycker inte de funkar likartat. Några mer förslag, eller ännu hellre förslag på hur man får JAlbum att funka med Vista 64.
Har även läst forumet på JAlbum, men blir inte klok på problemen.
 
Jag har kört jalbum utan problem på vista 64.
Vad har du för problem?
Du har senaste java installerad?
 
Efter de sista blåskärmarna så försökte jag reda ut vad som egentligen är fel, så nu körde jag minnesdumparna genon "windbg" och vad jag hittils fått fram så torde de största problemen komma från "ntkrnlmp.exe" och det tyder på att det är drivrutinsfel vid en snabbsökning på Google. Så nu vet jag inte riktigt var jag står, kan ju vara JAlbum som råkar i konflikt med något, eftersom de flesta blåskärmarna upphör när jag avinstallerat just JAlbum. Nu har jag inte hunnit nysta mer i det ännu så länge. Men stort tack för ditt intresse för frågeställningen. Om du kan tänka dej något om eventuella kända konflikter hör gärna av dej. Men vad jag vet just nu så har jag senaste drivrutinerna på allt installerade så det ser knepigt ut att få rätsida på det här.
 
Inga konflikter vad jag märkt.
Det som jag kan tänka mig är att du har en gammal java version installerad.

Det som kanske är speciellt är ju att det använder java
Är det i samband med att du startar jalbum du får problem?
Eller även när du inte använder jalbum?
 
Sist så kom blåskärmen direkt när jag skulle starta det.
Så just nu har jag avinstallerat det, och håller på att felsöka med windbg för att kolla de andra crachdumparna. Jag återkommer när jag vet mer, kanske kan det hjälpa andra om jag hittar lösningen på mina problem.
Och Vista 64 har ju ännu en del problem med program som är inte kompatibla fullt ut.
 
Tråkigt att höra om dessa problem. Jag kan säga direkt att blåskärmar inte kan orsakas av Jalbum eftersom Jalbum använder Java som isolerar den från hårdvaran. Däremot kan problemet orsakas av problem med Java vs din hårdvara, exempelvis skärmdrivrutinen.

Du kan testa att installera en 32 bitars java från http://java.sun.com och sedan installera Jalbum igen, alternativt testa denna äldre version av Jalbum:

Ser fram emot dina kommentarer!

/David (Jalbums grundare)
 
...eftersom de flesta blåskärmarna upphör när jag avinstallerat just JAlbum...

"De flesta blåskärmarna" ... du ska inte ha några blåskärmar ALLS varken med eller utan Jalbum.

Installera om windows, du har något allvarligt problem med datorn. Lägg inte ner tid på dina program förrän blåskärmarna upphört helt.

Jag har kört Vista på två datorer, den ena x64, i över ett år och har noll blåskärmar.
 
Blåskärmar kan även orsakas av minnesfel. Jag föreslår att du kör en minnestest innan du installerar om Windows.
//Bosse
 
Problemen fixade

Grundproblemet till allt strul låg i mitt antivirusprogram. Panda har en del i sitt antivirus som de kallar Tru Prevent - skydd mot okända hot. Den programdelen har kompatibilitetsproblem med Vista 64. Tru Prevent är numera avaktiverat i väntan på att Panda ska komma ut med uppgradering av programvaran.
Det som hade med Jalbum att göra berodde på skinnet Chameleon, jag fick rensa ut ett äldre skin som låg kvar från en tidigare installation manuellt ur mappen skin, och sen ladda ner det senaste.
Då kunde jag även uppgradera till senaste versionen av Jalbum, och med det så försvann även alla felmeddelanden om java. Den lösningen hittade jag på Jalbums FAQ.
Så nu är allt frid och fröjd. Inte en enda blåskärm sen jag avaktiverade Tru Prevent. Jalbum fungerar utmärkt och jag är väldigt nöjd med programmet.
Var för sej orsakade inte dessa konflikter så stora bekymmer, men tillsammans gjorde de datorlivet riktigt surt.
Windowsprogramet win-debug och denna guiden http://www.tipsomvista.se/guider/95...-ta-reda-pa-vad-windowskraschen-beror-pa.html hjälpte hur jag skulle tolka krachdumpfilerna.
Och det var genom det som jag hittade problemen med mitt antivirus, vilket även var känt hos Pandas svenska support.
Tack för goda råd - man lär av allt.
 
Litet OT men ändå. Jag har kört Panda och tyckte det tog litet mycket systemresurser. Har nu använt Avast i flera år både på XP, Vista32 och Vista64. Det bästa är att det är gratis för hemmabruk :eek:) Har aldrig haft några problem med Avast eller Jalbum.

/FW
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.