Annons

JAlbum å,ä ö och mellanslag

Produkter
(logga in för att koppla)

Kenneth T

Aktiv medlem
Har läst på nätet, även det som finns skrivet här på FS om JAlbum och det problem som finns med å, ä, och ö samt även mellanslag i och mellan mappnamnen. Dessa problem har jag brottats med och kommer inte till rätta med det.
Frågeställningar om problemen finns i massor på nätet i olika forum, men problemets lösning har jag inte hittat, har testat dom förslagen jag läst, men det har inte hjälpt.
Jag använder mej av skalet Charmeleon, har det med skalet att göra så det fungerar med något annat skal? Någon trodde det hade med ftp-servern att göra.
Då finns felet i både Telias och Sprays servrar. Någon duktig medlem här på FS som har haft problemet och lyckats lösa det, eller läst någonstans om lösningen och vill dela med sej så vore jag oändligt tacksam. Öland är det problem med, Oeland låter inget vidare :) Har versionen 7.4.1.
 
Kan bara instämma med dig, jag har också problem med Å,Ä,Ö i mina mapp namn. Fick skriva Holjes i stället för Höljes...
Jag har dessutom problem att det skapas dubbla mappar med bilder på index sidan...

Jag har en mapp som heter inde och i den undermappar med de olika albumen, detta för att få index sidan att funka.

Jag är komplett nybörjare på Jalbum, så det är säkert jag som gör fel!?
 
Mappstukturen blir ju lika dan på internet och där funkar det inte med åäö osv.
Högerklicka på mappen i JAlbum och välj egenskaper, där kan du skriva in det riktiga namnet.
 
När jag bygger om ett album med inställningen att bara bygga om ändringar så skapas det ibland dubbla mappar...

Har provat att byta namn med högerklick, men detta namn kan inte innehålla Å,Ä eller Ö för då blir namnet lika på servern och det går inte att hitta bilderna.

jag måster dessutom gå in i kontrollpanelen på mitt webbhotell för att kunna radera denna "feldöpta" mapp...

Känns nästan som det är något med servern?!

Ska dock labba lite mer när tid finnes :)
 
Grimmer skrev:
Mappstukturen blir ju lika dan på internet och där funkar det inte med åäö osv.

Vet inte om jag hänger med där riktigt. Men har jag en mapp med t,ex bilder från Öland vill jag således döpa den till Ölandsbilder, gör jag det så står det helt riktigt Ölandsbilder även på nätet, men länkningen till bilderna i mappen fungerar inte, så jag har en mapp Ölandsbilder, men inte en enda bild i den är synlig för eventuella besökare på webplatsen. Samma sak med ett mappnamn bestående av två ord med mellanslag, ger precis samma fel som med å, ä, ö. Och hur det sen ser ut för en besökare, kanske utländsk, som har en webläsare som inte alls klarar å, ä, ö, så är jag inte särskilt bekymrad, jag riktar mej i första hand till Sveriges 9 miljoner invånare, jisses om alla dom besökte ens websida, det vore grejer det.:)
 
Låt bli åäö och andra synliga tecken utanför de ursprungliga i ASCII-tabellen. De är den minsta gemensamma nämnaren som fungerar. Andra teckenuppsättningar kan fungera ibland men oftast mindre bra.

Tråkigt men tyvärr sant.
 
Jag använder Chameleon /Black men inte den nyaste då jag har gjort små ändringar i mallen och inte orkar göra om dem. Jag döper alla mappar till något enkelt utan åäö eller mellanslag. Sen döper jag om dem i JAlbum. Jag har tagit lite dumpar som illustrerar:
 

Bilagor

  • untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    46.8 KB · Visningar: 282
Låter ni bilderna ligga kvar i originalmappen eller gör ni kopior i nya mappar, som ni sedan lägger till i Jalbum?

"utmappen" använder ni samma som inmappen eller...?
 
Jag har en enda mapp för JAlbumbilder dit jag exporterar bilderna med datum i filnamnet. Med datum i filnamnet blir det enkelt att hitta de senaste bilderna som ska läggas till och det blir inte konflikter på filnamnen.

Jag låter sedan bilderna ligga kvar i mappen ifall jag skulle vilja bygga om hela istället för att bara uppdatera med ändringar.

Jag orkar inte hålla på och bygga en mappstruktur även i den mappen dit JAlbumbilderna exporteras från mitt Lightroom. Det ser jag ingen vits med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.