Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jakten på Ugglan...

Produkter
(logga in för att koppla)

soxten

Aktiv medlem
Jag jobbar på en bildemontering i Vimmerby, och vi har lite mark i anslutning till företaget.
Min far och bror som jobbar på företaget har sett en uggla vid några tillfällen strax utanför området till demonteringen, men trots flertalet försök har jag inte lyckats se den.
Vi har byggt jakttorn vid en äng där jag spenderat många timmar i jakt efter att fota denna uggla. men alltid misslyckats.

Idag när jag kom till jobbet så kommer en av våra arbetare och säger "har du med kameran för nu sitter ugglan strax utanför en av demonteringsplatserna"
och givetvis har jag inte det. men vi lyckas ta ett kort med mobilkameran, Kattugglan verkar inte bry sig om oss, väldigt trött och orädd uggla tycker jag, efter en stund flyger den iväg.
Men glad i hågen och med ett leende på läpparna så knallar jag in och fortsätter med mitt jobb som säljare.
Efter en stund så kommer en annan anställd in och säger att nu sitter ugglan på marken kom och kolla.
Jag följer med ut, ugglan ligger på marken och ser tämligen medtagen ut. efter några minuter så går jag fram för att se hur den reagerar, inte en reaktion. förstår nu att ugglan inte är kurant.
Jag hämtar ett par handskar och flyttar den till bakluckan på en bil, jag vill inte att den ska ligga i snön på marken. men ugglans kondition är fruktansvärt dålig, den orkar inte öppna ögonen och huvudet sjunker allt mer ner.
Funderingarna går nu i huvudet hur jag ska hjälpa denna vackra uggla och sökningarna på nätet börjar.
Hittar en sida som sysslar med rehab för rovfåglar med en kontaktperson i Oskarshamn (inte så långt från mig) Jag ringer direkt och förklarar vad som hänt och undrar vad jag ska göra, Tyvärr säger killen så är detta vanligt nu, Ugglan har svultit ihjäl och du kan inget göra. vill du så kan du avliva den annars så vänta ett tag så dör den.
Så med en tår i ögat lämnar jag butiken för att vaka över denna stakars uggla.
Efter 30 minuter så upphör andningen och ugglan lämnar jordelivet :(

Min dag började så underbart med att jag lyckas se denna skapelse men allt tar en vändning och ugglan är död. från hopp till förtvivlan!

Snacket börjar gå på jobbet om att stoppa upp ugglan för att ha den i vår butik. efter några samtal så hittar jag en konservator bara några mil från mig och han tar sig an fallet med ugglan. :)

Så ikväll var jag över med den till Kenneth Rooth i Pelarne (utanför Vimmerby), jag fick mycket bra information och fick se många av dem fåglar och djur han stoppat upp så det känns väldigt bra.
Under april trodde han att ugglan skulle vara klar.

Vi har 5st uggleholkar som tillverkats i vinter och är klara för uppsättning, men just nu så känns det lite tungt.. känns som det inte finns någon mer uggla som kan bo i våra holkar.

Jag bifogar 2st bilder från min mobil
 

Bilagor

  • kattuggla1.jpg
    kattuggla1.jpg
    15.7 KB · Visningar: 316
  • kattuggla2.jpg
    kattuggla2.jpg
    20.4 KB · Visningar: 314
Det är tragiskt och hemskt när sådant händer, men så är det dessa iskalla och tuffa vintrar :(

Nu kommer han kanske att ge tur åt dig på jobbet som tack för att du försökte hjälpa honom!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.