Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jaha, nu har jag köpt en bladare, nu behöver jag lite film

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Carlström

Aktiv medlem
Som rubriken lyder. Har just köpt en 500 cm från classic cameras i götet med 80/2.8 och 150/4 och nu behöver jag alltså lite film. Tidigare har jag bara plåtat med digitalkamera. Jag har spanat in fujichrome velvia till lite landskap och sådant som man kan plåta i dagsljus. Sedan skulle jag behöva någon lite mer känslig film för lite mer spontant gatu-foto. Jag tänkte försöka ha kameran i väskan rätt ofta. Kanske en färg-film runt iso 400. Sedan kanske det är nån som vet en trevlig svartvit film?

mvh
Johan

När det gäller svartvitfilm kan du nog få flera olika förslag. Tror det duger med vilken 400-ISO svartvit film som helst. Finns ju en del att välja på, där T/platt-kornsfilmerna ger något finare korn än de traditionella rundkornsfilmerna. Men i 120-format blir ju kornet mindre markant oavsett, så det kan kanske kvitta vad du väljer.

Personligen tycker jag Velvia är lite för färgmättad, men den var mycket populär. Jag tycker du ska prova diafilmen Fujichrome Provia 100F . Mildare i färgerna och mycket finkornig.

Min erfarenhet av mellanformat är att det är ett långsamt sätt att fotografera. Därför undrar jag om Hasselbladaren är så lyckad för gatufoto. Men du kanske är snabbare än jag. Du ska naturligtvis pröva.

Som rubriken lyder. Har just köpt en 500 cm från classic cameras i götet med 80/2.8 och 150/4 och nu behöver jag alltså lite film. Tidigare har jag bara plåtat med digitalkamera. Jag har spanat in fujichrome velvia till lite landskap och sådant som man kan plåta i dagsljus. Sedan skulle jag behöva någon lite mer känslig film för lite mer spontant gatu-foto. Jag tänkte försöka ha kameran i väskan rätt ofta. Kanske en färg-film runt iso 400. Sedan kanske det är nån som vet en trevlig svartvit film?

mvh
Johan

Japp, velvia är perfekt för landskap men folks hudfärg kan bli fel, så det är rätt tänkt att ta en annan film för sådant. Min favoritfärgfilm är Fuji 400H, men alla färgnegativfilmer från Fuji och Kodak är väldigt bra. Välj en sort och pröva några rullar.

Vad gäller svartvit film så är alla filmer från Kodak, Fuji och Ilford väldigt, väldigt bra. Om du vill ha ett förslag så säger jag Kodak Tri-x.

lycka till!

jag körde mycket med kodak 100vs på analoga tiden. Bilderna i mitt travel galleri 2 från seychellerna är tagna med kodak 100vs bla. Från galleri 1 och från vietnamn är det lite bla men velvia,provia,kodak 100vs. Är det bilder med mycket blå himmel skarpa kontraster o ifall du gillar hög färgmättnad då tycker jag kodak 100vs är riktigt bra. Velvia är kanske bättre om det är mycket grönt i bilderna annars så föredrog jag kodak.

Däremot är det inte soligt utan lite mulet så tycker jag provia är bättre. Jag tycker att kodak 100vs funkar helt ok på människor bättre än velvia. Alla filmer har sina karaktärer o beror på vad du ska använda dom till för bilder. Jag skulle vilja sortera in dom så här
velvia=naturbilder
kodak 100vs=resebilder
provia= till männsikor samt vid mindre bra väder
till bröllop körde jag mest negativa filmer samt lite dia som provia/astia. Jag körde Haaselblad ett tag bla 200 serien. Hade optiken 50mm distagon, 80mm samt 200 om jag inte minns fel. Man tänkte till lite mer på den tiden eftersom varje rulle var bara 12 bilder om man körde 120 film. Jag körde med en ljusmätare från sekonic för att vara på den säkra sidan så man inte exponerade fel för överexponerar du dia mer än typ 1/3 så blir det inte bra, mer än så då är det kört. Det var lite sport på den tiden idag med digitalkameror o facit i hand(histogrammet) så är det betydligt enklare. Men att lärt sig exponera från diatiden är nyttigt för då har man verkligen fått tänka till o lära sig o det har man även nytta av idag på digitaltiden.
Har du en bra digitalkamera så skulle du kunna använda den som ljusmätare o checka exponeringen för idag är det verkligen inte billigt med film o framkallning med 120 film.
Ljudet från Hasselblad är magsikt (ploff) inget digitalt tjafs där inte.
Lycka till

mvh
Johan

Hej Johan,
Vill som många andra bara säga Fuji och då Velvia 100F för natur/landskap. Jar anvät Velvia tilla otaliga sådana bilder. För bla porträtt Provia 100F och även 400 X. På den svartvit sidan är jag väldigt svag för Fuji Neopan 100 Acros , en finkorning film. Naturligt viss har åtskilliga klassiker "Tri-X" och "T-max " sett dagens ljus i mörkrummet´s framkallnings del.
I övrigt trevligt med att du förvaltar den analoga traditionen.

En bra negativ färgfilm är Fuji Superia X-tra 400. Ganska neutrala färger och kornet är fint. Trevlig gatufotofilm.

Tack för alla svar! Det blev två rullar svartvit, delta och tri-x samt två rullar färg-neg iso 400 superia x-tra.
Tror jag väntar med dia tills jag har en ordentlig ljusmätare.

gott nytt år på er,
/
Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar