Annons

Jag vill testa att fota analogt!

Produkter
(logga in för att koppla)

flipp_90

Aktiv medlem
Jag vill testa att fota analogt, kruxet är att jag inte har en aning om hur det funkar!

Jag har nu fotat digitalt ett fäng år och har nu en canon 5d med ett fänf objektiv.

Vilka kameror är bra för en nybörjare att soikta in sig på? Finns det nån bra canon kamera som fungerar tillsammans med mina Ef objektiv?

Vad finns det för olika sätt att framkalla på?

Jag har läst runt lite på forumet men inte lyckats sålla ut så mycket matnyttigt, är det någon som sitter på några bra länkar om analogt foto för en nybörjare?

Tack på förhand!
 
Det finns massor av EOS-kameror som fungerar med dina EF-objektiv (de fungerar dock inte med EF-S-objektiv). EOS-systemet kom 1987 så det har producerats en hel del kameror sen dess.

Bland de äldsta EOS-kamerorna kan man få tag på EOS 650 och EOS 600 för nästan inga pengar alls, och de är fortfarande mycket bra kameror, även om deras AF-system är tämligen enkla och lite långsamma.

Går man upp lite i pris så finns EOS 50 och EOS 30 som båda är från 1990-talet. Även toppmodellerna EOS-1N och EOS-3 kan man hitta till hyfsade priser.

Framkallning är enklast att låta en fotoaffär göra åt en, speciellt när det gäller färgfilm. Det finns fortfarande snabblabb som framkallar en film på en timme. Sen kan man skanna in valda negativ om man har en hyfsad skanner som kan skanna film. Ett alternativ är att skicka filmen för framkallning hos en postorderfirma som dessutom skannar den.

Vill du börja med svart/vit film så kan det vara idé att framkalla själv, men vänta med det och ta några rullar färgfilm först. Det krävs lite utrustning för att framkalla själv, och det är ju bra om man tror sig veta att man kommer att använda den mer än en gång. :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.