Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag vill publicera död mans bilder från 1900

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
Har kommit över fem stycken tavlor över Helsingborg. Årtalen på bilderna varierar mellan 1896 och 1930.
Jag har nu i tanke att publicera dessa bilder tillsammans med mina egna som ska vara från samma område fast nutid.

Jag har ingen möjlighet att ta reda på vem eller vilka fotograferna var. Jag misstänker starkt att de är döda iaf.

Lagtexten jag tänkte använda mig av är följande:

4 Kap. Upphovsrättens giltighet

44 § För verk som har offentliggjorts utan att upphovsmannen har blivit angiven med sitt namn eller med sin allmänt kända pseudonym eller signatur gäller upphovsrätten intill utgången av sjuttionde året efter det år då verket offentliggjordes. Om verket består av två eller flera delar, räknas tiden för varje del för sig.
Om upphovsmannen inom den tid som anges i första stycket avslöjar sin identitet, gäller bestämmelserna i 43 §.
För verk som inte har offentliggjorts och vars upphovsman inte är känd gäller upphovsrätten intill utgången av sjuttionde året efter det år då verket skapades.

Är detta okej?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar