Annons

Jag vill kunna skjuta RAW bilder i autoläget [350d]

Produkter
(logga in för att koppla)

x-per

Aktiv medlem
Tja!

Ibland så blir det lite run and gun, kör oftast på M och ibland AV men dyker det upp en situation där kamerans inställningar inte passar in med ljussituationerna osv så slår jag snabbt över till auto och låter kameran fixa allt själv.

Problemet är ju att jag ändå vill använda RAW bilder i autoläget, autoläget ger INTE perfekta bilder och ibland önskar man att kameran kunde skjuta i RAW.

Vad är tanken bakom att Canon har utelämnat det?
Skulle säkert bara ta dom några minuter att skriva en firmware som tillåter detta för det lär ju inte vara någon hårdvarubegränsning.
 
Det låter som ett typiskt fall för "P"-läget... Du får samma funktioner som i Auto-läget, förutom att du slipper att blixten poppar upp lite då och då, samt att du kan ändra den valda tid-bländarkombinationen genom att snurra på hjulet. Fungerar alldeles utmärkt som "beredskapsläge också"!
 
Jag har ingen anledning att försvara Canon, men man skulle ju kunna tänka sig att...

...om det vore möjligt att ändra bildkvaliteten i fullautoläget, så skulle semesterfotografen kunna hamna i läget att han upptäcker trehundra bilder som han har råkat fota i för dålig kvalitet...

...bara för att han litade på att fullauto fixar allt.

Då skulle semesterfotografen blir sur.

Riktigt sur.
 
...det finns alltså inget hack för 350D? Själv har jag föregångaren 300D, och med rysshacket kan jag få raw-format ur alla lägen, inklusive de automatiska.
 
Nu är jag inte heeelt säker, eftersom jag inte använder auto-lägena nåt, men är inte en annan skillnad - bortsett från den automatiska blixtuppfällningen - mellan P och Fullautoläget (Gröna fyrkanten) att kameran i det senare även väljer en högre ISO om det skulle behövas? Eller är jag ute och hojar nu?
 
Nej, du är ute på rätt cykelväg. När man kör fullauto så väljer kameran den ISO som "passar bäst" medan man i P-programmet får sätta ISO själv.

Tror även att Canon har resonerat så att om man inte vill göra några inställningar själv i kameran så är man inte intresserad av RAW och all efterredigering det ger. Säger inte att det är rätt tänkt, men är inte heller helt korkat tänkt...
 
Men i automatläget tillåter den inte ISO att gå upp till mer än 400 heller.. Iaf inte om den funkar som min 20d.
 
..och hur kul hade det varit för Svensson att komma hem från sin semseterresa med 300 RAW-filer som skulle konverteras och behandlas då? DÅ hade nog någon blivit sur. Det finns en anledning att full-auto-läget är konstruerat som det är. Du ska kunna ställa kameran på det, skjuta av och framkalla från minneskortet.

Man måste hålla isär målgrupperna lite. Det som efterfrågas av Svensson är inte att jämställa med det som FS-medlemmerna efterfrågar. Därför blir lätt diskussionen om vad som bör finnas på en instegsmodell snedvriden. De flesta medlemmar här är mer intresserade av foto än svensson (även om vi har många medlemmar med det efternamnet).

Systemkameramarknaden kommer 2006 att uppgå till någonstans runt 50000 enheter i Sverige. Hur många tror ni finns på FS? Kanske 1/4.
 
P-läget är inte så dumt faktiskt.
Ställ ISO på 400 så är du beredd på det mesta.
En "mjuk" inställning av parametern kontrast gör också att man klarar av ganska knepiga ljussituationer utan att bilderna blir för hårda.
 
Jajjemen P verkar fungera helt ok till ändamålet, tack för tipset.

Men P läget uppför sig inte helt och hållet som Auto läget, iaf när jag testade idag.
Tex så använder den alltid minsta aperture (såvida man inte manuellt ställer in en längre slutartid)
Oftast vill jag ha en rätt kort DOF och du fungerar ju P lika bra som AUTO.
Men jag tycker ändå att AUTO läget sköter det på ett bra sätt, ibland går den ändå upp till F14 och det ser helt ok ut (för dokumenterande bilder)

Egentligen är jag tveksam till AV, P och TV lägena då dom av någon anledning ger rätt dåliga bilder, har dock inte kört så mycket på dom och det går säkert att få bra bilder om man tillämpar rätt läge för situationen.

Men hittils har Auto-läget överträffat P läget, bör ju vara likvärdigt.
 
Med AV bestämmer du själv skärpedjupet (DOF)
Med TV bestämmer du själv slutartiden (hastigheten)

Varför låta kameran sköta så viktiga saker ?

Tycker du skall ta dig tid och lära dig hur din kamera fungerar, du kommer att tycka det blir betydligt roligare att fotografera efter du lärt dig det, och det är absolut inget svårt alls.

mvh. kent.
 
Jodå jag vet mycket väl vad man ställer in med Av och TV.
Saken är att ställer jag in allt Manuellt så blir det bra mycket bättre resultat än Tv och Av av någon anledning.
 
Vad är det som blir bättre när du ställer in manuellt? Om du ställer in samma bländare pa M läget som vid AV läget kan du ju ändra tiden med M-läget och ändra exponeringen pa det sättet, men jag tycker att kamerans exponering vid AV läget Oftast sätter en väldigt bra exponering vid ljusmätning matrix. Ivarjefall för en nybörjare som mig som har väldigt svart att fa till det bra själv i M-läget.
Hälsningar Conny
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.