Annons

Jag vill konvertera 300 bilder från RAW till JPG.

Produkter
(logga in för att koppla)

Poteta

Aktiv medlem
Tjo!
Jag har sökt både på Google och här om hur man enklast konverterar flera raw-bilder till jpg. Råden som ges är bl. a. att använda Adobe Camera Raw vilket jag har. Jag gjorde som beskrevs, markerade alla bilder (knappt 300 st.) i Elements Organizer, klickade på Redigera varpå jag fick information om att det skulle ta väldigt lång tid att öppna eftersom det var så många bilder. Inga problem, jag klickade ok och gick och käkade.
När jag kom tillbaka markerade jag alla bilder i Camera Raw och klickade på Spara bild. Det enda man kunde spara till var DNG så det fungerade ju inte. Valde då "Öppna bilder" istället och väntade bra länge på att bilderna skulle öppna i Redigeraren. När det var gjort kunde man inte spara alla bilder samtidigt utan var tvungen att klicka på Spara och välja jpg för en bild i taget... Vilket jag inte orkar med.

Så nu till frågan, gör jag en tankevurpa någonstans? Att spara alla till dng hjälper ju inte när jag vill ha dem i jpg. Finns det verkligen inte något bra program (gärna gratis) som helt enkelt kan spara flera raw till jpg samtidigt. Kvalitén på jpg-bilderna spelar ingen roll, det är frugan som ska välja ut vissa bilder och hon kan inte se raw i sin dator. När bilderna är utvalda kommer jag att fixa till riktiga jpg av de bilderna det gäller. :)
 
DPP - Digitial Photo Profesional - som följde med till din Canon kamera gör detta.
Funktionen heter "Batch Process" och finns under "File" menyn.
Konverterar markerade filer till jpg o/e TIFF samt kan förändra storlek o kvalitet
 
Hej

Nu använder jag inte Elements Organizer utan Bridge men principen borde vara densamma. Förutsatt att du är nöjd med inställningarna för dina råfiler, dvs att du redan justerat dem i Camera Raw ska du kunna konvertera dina RAW till JPG från Elements Organizer.

Jag gör följande i min gamla Bridge:

a) Markerar alla filer som ska konverteras
b) Går in i menyn under Tools...Photoshop...Image processor
c) I detta fönster väljer du målmapp, komprimeringsgrad, etc.
d) klicka OK, ... och med 300 bilder: koka en kopp kaffe

Som sagt; Detta är kombinationen Bridge/Photoshop - men något liknande borde finnas i Elements.

/bertil
 
Tjo!
Jag har sökt både på Google och här om hur man enklast konverterar flera raw-bilder till jpg. Råden som ges är bl. a. att använda Adobe Camera Raw vilket jag har. Jag gjorde som beskrevs, markerade alla bilder (knappt 300 st.) i Elements Organizer, klickade på Redigera varpå jag fick information om att det skulle ta väldigt lång tid att öppna eftersom det var så många bilder. Inga problem, jag klickade ok och gick och käkade.
När jag kom tillbaka markerade jag alla bilder i Camera Raw och klickade på Spara bild. Det enda man kunde spara till var DNG så det fungerade ju inte. Valde då "Öppna bilder" istället och väntade bra länge på att bilderna skulle öppna i Redigeraren. När det var gjort kunde man inte spara alla bilder samtidigt utan var tvungen att klicka på Spara och välja jpg för en bild i taget... Vilket jag inte orkar med.

Så nu till frågan, gör jag en tankevurpa någonstans? Att spara alla till dng hjälper ju inte när jag vill ha dem i jpg. Finns det verkligen inte något bra program (gärna gratis) som helt enkelt kan spara flera raw till jpg samtidigt. Kvalitén på jpg-bilderna spelar ingen roll, det är frugan som ska välja ut vissa bilder och hon kan inte se raw i sin dator. När bilderna är utvalda kommer jag att fixa till riktiga jpg av de bilderna det gäller. :)

Under Arkiv i Elements finns alternativet "Bearbeta flera filer".
Markera start och målmapp och viken konvertering och kvalitet. Sen går det av sig själv.
 
Tjo!
Jag har sökt både på Google och här om hur man enklast konverterar flera raw-bilder till jpg. Råden som ges är bl. a. att använda Adobe Camera Raw vilket jag har. Jag gjorde som beskrevs, markerade alla bilder (knappt 300 st.) i Elements Organizer, klickade på Redigera varpå jag fick information om att det skulle ta väldigt lång tid att öppna eftersom det var så många bilder. Inga problem, jag klickade ok och gick och käkade.
När jag kom tillbaka markerade jag alla bilder i Camera Raw och klickade på Spara bild. Det enda man kunde spara till var DNG så det fungerade ju inte. Valde då "Öppna bilder" istället och väntade bra länge på att bilderna skulle öppna i Redigeraren. När det var gjort kunde man inte spara alla bilder samtidigt utan var tvungen att klicka på Spara och välja jpg för en bild i taget... Vilket jag inte orkar med.

Så nu till frågan, gör jag en tankevurpa någonstans? Att spara alla till dng hjälper ju inte när jag vill ha dem i jpg. Finns det verkligen inte något bra program (gärna gratis) som helt enkelt kan spara flera raw till jpg samtidigt. Kvalitén på jpg-bilderna spelar ingen roll, det är frugan som ska välja ut vissa bilder och hon kan inte se raw i sin dator. När bilderna är utvalda kommer jag att fixa till riktiga jpg av de bilderna det gäller. :)

Kör Lightroom istället. Öppna mappen med bilderna, exportera till jpg.
 
Tack för alla svar, Haralds (hlse) svar var suveränt! Det var sbs som jag misstänkte, tur jag inte gnällde för högt om Photoshop Elements... Originalbilderna ligger på en egen server i mitt lilla nätverk så det här lär ta några timmar verkar det som. Återigen, tusen tack för alla svar!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.