Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag vill ha tips på bärbar lagringsmedia!

Produkter
(logga in för att koppla)

jiha

Medlem
Hejsan!

Jag hade tänkt köpa antingen en Jobo (eventuellt Pro Evolution) eller en Epson (2000 el. 4000, men den är nog för dyr). Vilken är att föredra? Finns det någon som är bättre och mer prisvärd? Den skall kunna ta emot filer direkt från kameran (Canon). Kunna visa .jpg såväl som RAW. Andra filformat är ju också bra om det går att spara ned. Tänker då på mpeg osv. Överföringshastigheten bör vara hög likväl kapaciteten på utrymme (hade tänkt mig en sisådär 40 Gb). Priset bör helst ej överstiga 5000 kr. Kan väl lägga till en fråga. Den hårddisk du rekommenderar, var kan man köpa den billigast?

Hoppas någon som förstår sig på sådana här tekniska prylar kan ge mig ett bra svar, det skulle jag vara tacksam över.

/jonas

jag har inte kollat, men borde inte P2000 gått ner lite i pris nu när det finns en 4000?
jag har en P2000 och är nöjd med den.

Ok, och du har inga problem med att tanka över bilderna från kameran direkt till din Epson? Kan du se RAW-filerna också?

/jonas

Senast ändrad:
ops, den meningen missade jag.
jag har ingen som helst aning.
den visar rawbilder men man kan inte zooma i dom (vill jag ha för mig, jag plåtar så sällan raw själv).

med P2000 kan man zooma i jpg-bilder.
fungerar inte så värst jättebra då bilden blir suddig trots fenomenal skärpa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar