Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag vill ha en stoooor bild!

Produkter
(logga in för att koppla)

Stephanie_PoPo

Ny medlem
Hur gör man i photoshop så att man får bilden större fast den inte ökar i tyngd, mitt problem är när man ska ladda upp bilder här. Annars blir de så småa. Vet ej hur jag ska formulera, men ni kanske förstår. Tack på förhand!

Hmm, tror inte riktigt att jag förstår hur du menar.

Om du har en bild från kameran, vill du göra den större eller mindre?

Om du ska ladda upp den här i ett album, kan du ju göra den mindre med "Image Size". Gör den till exempel 640 pixlar bred. Sedan kan du spara den som jpeg (Save as) och välja lagom kompression för att få bilden under 250 kb (eller vad gränsen är).

Har jag missförstått dig helt eller var det detta du undrade?

På Fotosidan kan bilderna max vara 1024 pixlar, så särskilt stora kan de inte vara. De du får ut ur kameran lär vara större än så, så du behöver med all säkerhet inte göra dem större. Snarare tvärtom.

Vad jag tror du är ute efter dock är väl att bildens kb inte skall bli för stort och då handlar det om hur hårt man får komprimera filen.

Välj "spara för webben" när du skall spara din färdiga fil. Där har du bättre koll på hur hårt din bild blir komprimerad.

Gör bilden så stor som du vill ha den Max 1024*1024 pixlar. Det kan du göra genom att ändra bildstorlek eller genom att beskära bilden. Gå sedan in under arkiv och välj "spara för web" eller tryck alt+shift+ctrl+s. I bilden som dyker upp kan du ställa kvalitet så att bilden inte blir större är 250 kb. Så brukar jag få till det. Det finns säker andra sätt med detta funkar för mig.

Spara för webb och justera sedan med komprimeringen. Komprimerar du mer ett tal lägre än 60% så klipp ner bilden. 800*600 och en komprimering på 70-80 % har jag på mina bilder oftast.

En skarp bild med mycket färgtäckning brukar vara ett helsike att få under 250Kb

Du kan nästan följa den här guiden med undantag från bildstolek och filstorlek
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=35142

Steg 3 och 5 är det som är av intresse !

/Kristian

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto