Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag vill fota på Simon & Garfunkel i Köpenhamn nästa fredag. Hur gör jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anden

Aktiv medlem
Jag som vanlig dödlig skulle hemskt gärna få möjligheten att fota mina idoler. Då inte med en liten kompaktkamera som jag smugglar in i kalsongerna utan med min stora kamera. Hur får jag accreditering till detta? Kommer jag kunna få det trots att jag inte är press?
Funderar på att ringa och säga att jag ska fota för skoltidningen men hur intresserade lär de vara av något sådant?

Tips mottages tacksamt...

Tack på förhand

Andreas Björk
 
Våga - vinn!

Testa med skoltidningsvarianten. Allra bäst vore det väl om det fanns en tidning (juristkårens?) som är villig att publicera bilderna och kanske kan ge stöd i din ackrediteringsansökan.

Utan ackreditering tror att jag att det kommer att bli Mycket svårt. Åtminstone att få plats i diket framför storheterna.

Jesper
 
Vi har en tidning på juridicum men den ligger nere under sommaren tyvärr. Det är ju lite tajt med tanke på att koncerten är nästa fredag...
 
Anden skrev:
Vi har en tidning på juridicum men den ligger nere under sommaren tyvärr. Det är ju lite tajt med tanke på att koncerten är nästa fredag...

Bilderna ska väl publiceras när tidningen kommer igång igen efter sommaren och den samma ska sammanfattas :)
 
det här har inte med saken att göra riktigt... kom bara att tänka på hur svårt det verkar ha blivit att få plåta på konserter jämfört med "förr i tiden". själv har jag inte ens försökt men min pappa har fotat både det ena och det andra i musikväg. på en rolling stones-konsert lyckades han få fina bilder genom att kuta fram till scenen när det var nersläckt för en liten stund. när han väl stod vid scenen trodde väl alla att han var yrkesfotograf och skulle stå där. han fotade även johnny cash på riktigt nära håll. idag verkar det vara stenkoll på vilka som befinner sig på scenen. han var bara där som privatperson, det där med ackreditering var det nog inget snack om :) säkerheten kan inte ha varit densamma på den tiden (70-tal kanske)...

cash: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=140278
 
Ett svar från andra sidan, musiker/arrangör sidan vore kanske på sin plats.

Ända sättet att få fota är att ha ett ”Photo-Backstagepass” och det är inte helt lät att få tag i
(Det ger en access till fotodiket).
En skoltidning tror jag inte riktigt att dom bryr sig om att ge det till, tyvärr.

Många är det som ond gör sig över faktumet att det är så svårt att få fota artister.
Men tänker man efter lite så är det inte så svårt att förstå varför, anledningarna är många.
Bland annat…

1. Artisten vill ha en möjlighet att kontrollera dom bilder som finns av honom/henne.
Mycket för att kunna ha koll på den image dom vill ha, osv.

2. Artisten tjänar pengar på att sälja bilder på sig själv och har ”sålt” rättigheten till att ta bilder till någon av artisten kontrollerad och utvald fotograf.

3. Den person som tar bilder utanför artistens kontroll kan sälja dom bilderna och tar då bort ”möjliga intjänade” pengar från artisten, alternativt den fotograf som har rättigheter att fota där. Ingen skulle vilja att någon annan fotar och säljer bilder på ”ditt” foto jobb, eller hur?
Visst, ”jag skall bara ha bilderna som ett minne för jag älskar den artisten” låter ju trevligt men det tycker inte dom, speciellt om du har bra utrustning och kan ta bra bilder.

Jag tycker inta att det är så svårt att förstå att det är så. Varför kan inte bara folk njuta av konserten och sluta titta på den genom en kamera sökare?
Jag tror att folk som inte är i branschen har svårt att förstå hur mycket pengar som artister förlorar på alla pirat foto/filmer/skivor (you name it) som finns.
Dom är i precis samma situation som alla fotografer är med sina bilder, dom vill tjäna dom pengar som finns själv utan att någon annan gör det på deras bekostnad.

Mvh,
Magnus (själv musiker).
 
Saxat ur Sydsvenska dagbladet den 14 juli 2004:

"Det råder strikt fotoförbud under hiphopartisten 50 Cents konsert på Mölleplatsen i Malmö, den 15 augusti. Alla insmugglade kameror, inklusive mobiltelefoner med inbyggd kamera, kommer att beslagtas. Det framgår av informationen på biljetter och affischer."

Undrar vad de tror att folk kan sälja sina kameramobilbilder för!

Läs hela artikeln:
http://w1.sydsvenskan.se//Article.jsp?article=10088965
 
Suck, vilket pucko!

Det är säkert bra för affärerna att hota med lagbrott för att man inte vill bli en bakgrundsbild på en mobiltelefondisplay.
 
Jag måste bara, trots mitt tidigare inlägg, instämma med föregående talare.
Suck, vilket pucko!!!

Normalt brukar mobil kameror och små kompakt kameror (om man tar bilder utan blixt, använder man blixt så brukar dom ta kameran) inte räknas in i foto förbudet.
Sånt här är ju bara löjligt och helt oförsvarligt.

Andreas Björk, här har du några tips om hur du kanske kan få möjlighet att få fota.

Kontakta arrangören, det står alltid på biljetten vem det är, och ring helt enkelt upp och säg som det är. Glöm det med skoltidningen och säg bara att du hemsk gärna vill fota, var noga med att påpeka att du gärna tar bilder utan blixt (att du tar med ett stativ).
Du kommer garanterat inte att få ta med blixt.

Kontakta spelstället och säg samma sak som ovan, danskarna är inte lika hårda på att hålla fotoförbudet som vi är här i Sverige.

Försök komma runt till scen ingången på stället och prata med alla som ser ut att jobba där, roddare, ljustekniker, vem som helst, och säg att du vill fota och om det går att lösa.
Kanske träffar du rätt person och kommer in, det kan vara värt ett försök.

Vem du än pratar med så var noga med att påpeka att du gärna låter dom godkänna dina bilder och att du gärna kastar dom som dom inte gillar, framför allt att du gärna ger dom en kopia på alla bilder som blev bra.
Och säg (om det inte stör dig) att du gärna skriver på ett kontrakt som förbjuder dig att sälja bilderna vidare. Då vet dom vem du är, var dina bilder finns och hur dom skall göra om du bryter kontraktet, då känner dom sig trygga och då är det inte omöjligt att du står där med ett fotopass.

Lycka till!
 
Det skiljer oerhört mycket mellan artisterna och även mellan arrangörerna.
Samma artist kan ha vitt sklida regler på 2 olika spelplatser.

Sen är det långt ifrån bäst att jämt stå nere i diket.

Det finns olika typer av fotoackrediteringar det har behandlats lite

Lite tips finns Här

Sen finns det lite mer info i andra trådar
 
Tack för alla tips.

Ska ringa i morgon och säga som det är och hoppas på att de låter mig fota. Skriver gärna kontrakt med dem då jag enbart ska ha bilderna för eget bruk. Planen är att försöka få en bild att förstora upp och ha på väggen. Roligare med en egentillverkad poster än en köpt på gallerix.

En kompis blev eld och lågor och har slagit vad om att han ska fixa in mig. Han går dock på linjen "ljugaihopattandreasärfotografpåmintidning"...
Jag tror inte på den linjen och dessutom känns det bättre att fått komma in med rent mjöl i påsen.

/A
 
Fyfan vad skit
Alla kändisar ÄLSKAR fotografer innan dem har blivigt superkända, sedan hatar dem oss.

Blir så trött på detta. Jag tycker inte att fotografering borde vara ett förbud på något evenemang. Helt pinsamt, borde bojkottas...

/Martin
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.