Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag vill fjärrstyra min blixt på bäst sätt, hjälp mig =)

Produkter
(logga in för att koppla)

sukram

Aktiv medlem
Hej!

Utgångsläge:

D300s
SB-800

Jag vill alltså trådlöst styra denna blixt på ett bra sätt (inte genom att trigga via min inbyggda blixt) och jag vill även kunna komplettera med en till blixt så småningom (SB-700 kanske?) och då kunna "bygga ut" min lösning, alltså typ köpa en sändare/mottagare till bara?

Trots mina 10 år med digitalfoto har jag aldrig utövat detta så jag är väldig nybörjare.

Så vad är det som gäller för mig? Självklart så bra och prisvärt som möjligt.

Är det elichromes skyport som gäller? Jag har ju sett att deet finns några olika såna och jag måste erkänna att jag inte är så haj på skillnaden mellan dessa och vad man exakt behöver.

Hilfe!

Markus Ek

Jag har en sådan här (länk nedan) som jag använde till min D5000 innan jag köpte en D90 där jag kunde fjärrstyra med den inbyggda blixten, den fungerar bra men har ingen TTL så man får ställa styrkan manuellt.

http://fotofyndet.se/product_info.php?cPath=56_95&products_id=5400&osCsid=t9q7ljo1fhodo16v990j6699d3

Så varför vill du inte använda Nikon's trådlösa system? Du kan ju också köpa deras Commander SU-800 som du kan styra din SB-800 och andra nikonblixtar

Den där SU-800 är för dyr känner jag för tillfället, däremot den där du länkade verkade intressant, kan man komplettera den med fler så man kan avfyra fler blixtar?

Nikons inbyggda trådlösa system, hur funkar det mer exakt? kan jag styra blixtar trådlöst utan tillbehör?

Du kan ju styra minst 2 externa blixar (kanske fler jag har en D90) som är kompatibla med Nikons system via ditt kamerahus som du har idag. Jag tycker det är en smidig lösning dock inte så lång räckvidd som tex cactus eller den jag länkade till.

Ja du kan köpa till lösa mottagare och trigga flera blixtar, men jag tycker det är en nödlösning eftersom Nikon har ett sådant utmärkt blixtstyrningsprogram.

Tycker jag du ska börja med Nikons system. Du kan reglera alla de blixtarnas syrka från kamerahuset, den inbyggda kan man också styra och dämda ifrån huset. Du går in i menyn och sätter att den ska vara i Kommandoläge, motsvarnde får du då göra med blixten

Hej!

Jag sitter nu med min D300s hemma och provar med min SB-800.

Jag har en fråga, kanske missar nån lätt detalj, men jag gör precis som i filmen här:

http://www.youtube.com/watch?v=QRFNbZ8P3LY

Ställer in att den inbyggda blixten får -- dvs.. .den ska inte blixtra.. men det gör den? Varför gör den det?

I övrigt funkar det då SB-800 flashar prima.

Men jag vill ha inbyggda blixten att INTE blixtra. Fäller jag ner den blixtrar ju inte SB-800an.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto