Annons

Jag vill efterlikna en look

Produkter
(logga in för att koppla)

gorse

Aktiv medlem
Jag har allt mer börjat gilla en look som jag har lite svårt att beskriva men jag skall göra ett försök.

Looken jag vill efterlikna är när jag ser en bra film på teve, eller ibland på tryckt på kultursidorna i dagstidningar. Det ser lite filmiskt ut, och eftersom det är på teve och i tidningen så misstänker jag att min teves låga upplösning och tidningarna få antal färger är tricket.
Men så enkelt var det inte. Jag har provat i photshop att reducera antalet färger, jag har provat NTSC-filter, jag har provat posterize.

I filmer jag gillar, finns det teckning i de mörka ytorna, det är inte utfrätt nånstans, och fast det är motljus så är det bra teckning i tex ansikterna. I går såg jag "Hitler, the rise of the evil." Skrämmande film, faktiskt. Men i bland hade de portätt av de otäcka figurera i motljus, det blev kantlinjer och skarpt tecknat ansikte utan minsta hål i svärtan. Eftersom det är teve så var nästan alla scener med väldigt få detaljer.

Nån ide hur jag skulle kunna ta stillbilder som liknar detta? I bland kan somliga filmposters likna detta men även bilder i dagspressen.

Är min fråga begriplig?

Ja, precis. Det är filmen jag såg. Bilden är vad jag skulle vilja efterlikna.

Men det är fler filmer, nästan de flesta faktiskt, som har denna look. Undrar om man kan kalla det filmlook? Medan jag såg filmen tänkte jag ofta att det här måste nästan vara photoshoppat...

Jag håller med om att det är snyggt, t.ex. TV-serien Band Of Brothers har ofta denna stil på fotot också.
Jag är absolut ingen kännare, men jag tänker "bra ljussättning med mjukt ljus och sepiafilter". Säkerligen någon sorts efterbearbetning också.

Lägger till ett filmtips när jag ändå e på gång: Der Untergang

Analog negativ färgfilm är tricket som jag skulle använda för att få samma effekt, men då pratar jag mellanformat och proffsfilm, Fuji Reala och Kodak Portra. Inte(!) småbild och Kodak Gold.

OBS! Negativ färgfilm ska alltid överexponeras ca 1 steg om man vill få bra teckning i skuggorna också.
Då får du teckning överallt, inget blir utfrätt och inget blir igensvärtat.

Sen får du vrida till färgerna som du vill i Photoshop.

Lycka till!

Är väl i så fall en KORREKT använd HDR om man vill ha en "perfekt" bild. Du har ju bättre dynamiskt omfång i vanlig film, så det är väl kanske det som är grejen.

Det är inte bara den fina teckningen jag funderar över. Det är just den saken att det inte alls återges så mycket detaljer som jag gillar. Det ser nästan ut som släta ytor i vackra toner... Jag får nog grubbla lite över den här saken.

Många nämner ju filmen 300 när de pratar om film-look. Det finns flertalet videos på Youtube om hur man skapar denna looken/effekten i photoshop. Men det når aldrig riktig hela vägen fram, det blir någon avart jämfört med filmen, likaså alla dessa försök att efterlikna polske fotografen Andrzej Dragans bilder. Man utgår från vedervärdiga porträtt på någon gammal man och sedan stegar man sig fram i PS och får fram något som inte alls liknar det som det är tänkt.

Vet inte om deras tekniker är förborgade hemligheter eller om det helt enkelt inte går att göra "filmeffekter" i photoshop.

Filmen som du nämner är långt ifrån den så populära 300-looken, men har absolut en speciell karaktär/ton. Inte heller tycker jag att Band of brothers har liknande effekt, Band of brothers känns mer som en tone mappad film.

Du kanske ska prova programmet Dynamic Photo HDR, personligen tycker jag att man kan göra mer än hårt skruvade grafiska bilder med det programmet. Dessutom är det lättare att sedan gå in i photoshop och justera vidare.

För att dra ner på detaljer och ge mjukare ton, prova att sätta clarity till negativt värde i photoshop eller Camera Raw. DEt ger en mjuk ton och svagare detaljer!

För att dra ner på detaljer och ge mjukare ton, prova att sätta clarity till negativt värde i photoshop eller Camera Raw. DEt ger en mjuk ton och svagare detaljer!

Tack för tipset. Jag har nog hakat upp mig en smula på "lågupplöst". Jag gillar även dagstidningsbilder mycket. Nästan så jag är frestad att betala för en annonsplats och låta tidningen trycka mina bilder, och sen fota av tidningssidan sen...

Tack för tipset. Jag har nog hakat upp mig en smula på "lågupplöst". Jag gillar även dagstidningsbilder mycket. Nästan så jag är frestad att betala för en annonsplats och låta tidningen trycka mina bilder, och sen fota av tidningssidan sen...

Då kan du i så fall konvertera bilden med färgpressens profil för dagstidningstryck (fargpressen_v3.icm). Spara sedan om den till RGB igen. Då får du en bild med dagstidningskaraktär. Om du vill göra det ännu mer likt tidningstryck kan du lägga på ett raster i 85 linj/tum.

Oj, det låter intressant. Fast jag förstod nog inte riktigt vad du menar... Hur gör jag detta?

Det är inte bara den fina teckningen jag funderar över. Det är just den saken att det inte alls återges så mycket detaljer som jag gillar. Det ser nästan ut som släta ytor i vackra toner... Jag får nog grubbla lite över den här saken.

Smart Blur kanske skulle vara nåt då?

Många nämner ju filmen 300 när de pratar om film-look. Det finns flertalet videos på Youtube om hur man skapar denna looken/effekten i photoshop.

Just 300 behöver ju egentligen bara väldigt väldigt mycket grain, ganska mycket kontrast, lite saturation och en fet gultint på hela bilden. Är ju för övrigt en grymt snygg film!

Oj, det låter intressant. Fast jag förstod nog inte riktigt vad du menar... Hur gör jag detta?

Här kan du ladda hem profilen: www.prepix.se/fargpressen_v3.icm.zip

Installera profilen först. Sedan tar du upp din bild i PS och konverterar till cmyk med den nya profilen. Du får då en bild i cmyk. Sedan kan du konvertera tillbaka till sRGB eller Adobe RGB. Efter det kan du testa att lägga på ett raster: Filter/pixelate/Color Halftone. Rasterpunkter i dagstidning är ganska suddiga, så lite gaussisk oskärpa på det hela borde bli rätt bra.

Edit:
Förutom Cmyk konverteringen har jag aldrig testat detta själv, men det kan nog bli ganska bra om man drar lite i kurvorna för att ta bort kontrast och färg.

Senast ändrad:
Jätteskysst. Var stoppar jag denna fil? (ursäkta om jag verkar väck, men jag har inte en enda extragrej i photoshop)

Här är ett litet utsnitt av ett snabbt försök

Bilagor

• dagst.jpg
    dagst.jpg
    94.3 KB · Visningar: 147
  • org.jpg
    org.jpg
    81 KB · Visningar: 145
Nehej, fanns inte. Det är rätt gott om mappar i photoshop... och det mesta verkar vara 8bf-filer eller liknande... Jag lurar nog ut det. var skall det ligga på en mac?

Edit: Jag googlade och hittade samma profil på http://www.tu.se/articletemplate.asp?c1=1220&c2=1374 med tillhörande pdf. jag skall leka lite mer framåt kvällen. Nu måste jag åka till soptippen... Tusen tack för alla goda råd.

Senast ändrad:
Nehej, fanns inte. Det är rätt gott om mappar i photoshop... och det mesta verkar vara 8bf-filer eller liknande... Jag lurar nog ut det. var skall det ligga på en mac?

Edit: Jag googlade och hittade samma profil på http://www.tu.se/articletemplate.asp?c1=1220&c2=1374 med tillhörande pdf. jag skall leka lite mer framåt kvällen. Nu måste jag åka till soptippen... Tusen tack för alla goda råd.

Hittade denna text:

Windows XP and Vista:

* \Windows\system32\spool\drivers\color
* Microsoft has a Control Panel Applet that emulates some of the functionality of Apple's ColorSync utility. It allows easy installation and removal of profiles, editing of internal and external names, viewing 3-D gamut plots, comparing two different profiles, and much more.
* If you do not use the Color Applet, the easiest way to install a profile in Windows XP is to right click on the profile in Windows Explorer and select "install profile". Windows copies the profile to the correct directory automatically.
* Important note: If you are replacing a profile in Windows XP, the above shortcut does not work. The profiles must be manually copied to the correct directory for the original profile to be replaced.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar