ANNONS
Annons

Jag vill börja jobba i mörkrummet

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag var på semester i frankrike och hittade en jättefin Pentax P30 med ett hyggligt Tamron 28-80/3,5 macro-objektiv för 70 euro (vilket jag antar och hoppas är ett utmärkt pris). Nu när jag väl har en analog kamera känns det väldigt tråkigt att bara lämna in filmen (svartvitt såklart) till ett labb och betala en förmögenhet för att framkalla den. Jag har en bastu, samt två andra rum som skulle lämpa sig för att inreda ett mörkrum så nu är bara frågan hur man gör och vad jag behöver. Jag vill inte ha någon superkvalitet på bilderna och begagnad utrustning är helt ok. Jag är beredd att spendera upp till cirka 5000 kanske men helst lite mindre om det är möjligt...

Hjälp mig

Edit: Vad sägs till exempel om detta paketet om jag är beredd att betala:
http://www.photax.se/frst/meopta/opemus6_standard/opemus6.htm

Senast ändrad:
För 5000 och därunder får du idag begaggnade proffsutrustningar inklusive superhögklassig optik och allt du behöver. Leta på Tradera, Blocket eller varför inte här på Fotosidans annonsmarknad? Opemuspaketet är det väl inget fel på men till samma pris får du begagnade yrkesapparater med bättre optik.

Fördelen med photaxpaketet är ju att det är ett som jag förstått det helt komplett paket och att jag inte behöver köpa något annat. Men jag skall kolla runt men det är ju även enklare att få allt från samma ställe istället för att åka iväg nånstans och kolla på massa begagnad utrustning... Men vad vet jag

Ja vill du slippa kolla på vad du behöver så är nog Photax-paketet smidigt. Är du nybörjare kan det ju funka bra men flera Opemus-apparater (samma som Photax-paketet) med tillbehör finns just nu på blocket för ca 700 kr! En finns också med full tillbehörsutrustning och lite till för 2900:- Sök på Opemus i Foto-delen så får du upp annonserna.

Det finns också flera apparater billigt här på fotosidan, T.ex en Durst M605 med superoptik Componon S både för småbild 50mm och mellanformat 80mm för 1500:- !!! Jag använder själv den apparaten och skulle inte tveka om jag inte hade full utrustning redan. Dock får man använda lösa filter för kontrastjustering men det får man väl också göra på Opemusen i Photax-paketet?

Där finns också proffsapparater som Durst laborator och andra godbitar med superoptiker mycket billigare än Photax-paketet.

Jag såg att Photax-paketet saknar skärpeinställningslupp men det finns billiga sådana. Mycket viktigt att se kornskärpan på avmaskningsramen, konstigt att ingen sån förljde med? Dessutom är skålarna och maskramen för små. Snart vill du göra bilder i stl 24x30 och 30x40 och då får du komplettera ändå.

Vill du ha Opemus och full utrustning skulle jag hellre satsa på den här! Dessutom en massa fotopapper till. fast det i Göteborg var ju två apparater, en med färghuvud som du kan använda utan lösa filter vid kontrastjustering.

Jag tror inte du blir missnöjd om du slår till på "Göteborgspaketet". Fördelen är ju att det är nära och du kan åka och kolla på det.

Göteborgspaketet har ju en digital timer dessutom som kostar kring 1000-lappen ny. Bättre än den mekaniska som fanns i mitt förslag. Hauck har en tendens att strula ibland vet jag av erfarenhet, dessutom inte så exakta som digitala ur. Göteborgspaketet är nog inte så dumt. Men vad var det för optik som följde med?

För fasen du får ju två apparater varav en med färghuvud i Göteborg och bra beg optik kan man köpa till billigt senare om det inte följer med mer än standardoptiken. Åk du och titta på det.

Jag tycker inte man ska hänga upp sig för mycket på optiken. Som nybörjare är det så mycket annat att lära sig och komma igång med.
Visst, det blir bättre med bättre optik. Men jag började med en Opmeus med deras standardoptik för länge sen och det tog det ett bra tag innan jag kände att det var dags att skaffa bättre objektiv.

Fast är det något man ska hänga upp sig på är det ju optiken. Men de flesta är väl hyfsade. Dålig optik behöver man ofta blända ner väldigt mycket för att få skärpa över hela bilden, och det kan bli problematiskt ibland med mycket långa tider.

Det stod inte om eller vilken optik som följde med? Meoptas egen Belar är faktiskt väldigt bra nedbländad till 8 (har erfarenhet av den från fotokurser) och där ska man sträva efter att alltid hålla sig). Hansa i Photax.paketet vet jag inget om däremot men jag tror den också håller måttet nedbländad till 8. El-Nikkor 50/2,8 som fanns i Stockholms-paketet är bland de bästa på marknaden.

Ikväll skall jag iväg och titta på utrustningen och om det verkar bra tror jag att jag slår till. Följdfrågan blir givetvis vilka vätskor, fotopapper och filmer ni rekommenderar mig att använda... tack på förhand

Det går bra med det mesta vad gäller vätskor. Bara att prova sig fram. Enklast är givetvis plastpapper (RC-typ) då sköljtiderna minimeras och bilderna blir plana direkt. Själv tycker jag traditionellt fiberpapper ger bäst resultat med den rätta känslan men det blir långa sköljtider och lite arbete med att få bilderna plana (efter lufttorkning lägger jag dom med bildsidorna mot varandra efter att de blivit yttorra, mellan syrafria kartongskivor, och en bunt lexikon ovanpå några dagar). Det finns speciell fiberduk i ramar som man kan lägga bilderna mellan också så blir de mera plana vid lufttorkningen. Men en sådan utrustning kostar lite (om man inte bygger den själv). Med plastpapper slipper du detta, de blir plana bara man hänger dom i en klädnypa.

fredrik_bt skrev:
Följdfrågan blir givetvis vilka vätskor, fotopapper och filmer ni rekommenderar mig att använda... tack på förhand

Som nybörjare tycker jag du ska välja papper med variabel kontrast (polygrade, multigrade etc - olika benämningar beroende på tillverkare). Det är dessutom onödigt att krångla med fiberpapper så här i början, välj plast så du enkelt kommer in i det grundläggande handarbetet. Forte är ju prisvärt och en kartong 18x24 Polygrade RC kan kanske vara en bra början.

Du kommer (förmodligen) göra en del misstag i början när du lär dig, så det är onödigt att köpa det dyraste. Efterhand märker du åt vilket håll just du vill vandra i skogen av kemikalier och papper.

Bara för att vara tvärtimot (och det fanns inte multigrade när jag började) så tycker jag man lär sig bra med att köpa tre hårdheter och prova sig fram med.
Att som nybörjare pilla med filter hit och dit är inte så lätt.
Om du köper en apparat med färghuvud och filter i standardstyrkor så är det iofs inte så pilligt.
Det står oftast på asken viken filtrering som ger olika hårdhet.

Nu har jag framkallat min första film och har således ett negativ som ser lovande ut, jag har dock inte en mörkrumslampa än så jag kan inte förstora upp dem men en sådan kommer att införskaffas imorgon. Det här är verkligen underbart och jag ser fram emot att spendera många timmar där inne framöver...

TAck så hemskt mycket för er vägledning; jag kommer garanterat att konsultera er igen när jag stöter på frågor och problem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar