Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag tycker det är lite lågt av Epson

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotograf121

Aktiv medlem
Förundrad

Jag går nu på Lofotens Folkhögskola och i år ivesterade vi i en ny skrivare en Epson Pro 4000. En extremt fin skrivare som printar i A2 och så långa prints som pappret räcker. Ska det vara i varjefall.

För nu när vår lärare fyllde 40 gjorde jag en klassbild där vi alla står som hans lärjungar. denna bild blev 3 meter lång. När vi försökte printa bilden skrevs vi bara ut till midjan. Så jag testade en massa versjoner men med samma resultat.

Idag ringde vi Epson kund suport. Efter en stunds väntan och en massa detalj uppräkning kommer de fram till att det krävs "sylus Rip 1500" som man måste KÖPA om man ska göra prints över en meter. Denna skulle man kunna gå in på deras sida o köpa enligt henne.

Vis ökte men fan ingenting. Då kontaktade jag deras onlinesuport (som faktiskt fungerade otroligt bra måste jag medge). att jag var tvungen att ringa vår leverantör av skrivaren.

Vi ringer dom och de skulle kolla upp ifall de hade mjukvaran på lager och pris. När de ringer upp igen får vi nästan hjärtklappning. De vill ha 12 000 NOK +MOMS för mjukvaran då kostade skrivaren 17 000 ursprungligen o bläcksystemet 10 000.

Då blir man lite irreterad över att de har sånna fulknep för att käna mer pengar.

Nu får vi skicka iväg bilden till ett lab o be de printa den istället =(

Begränsningen brukar ligga i datorns normala mjukvara och buffring av utskrifter. Så stora bilder är inte direkt lätthanterliga.

Jag vet ett otal färgkopiatorer och andra dylika saker som kräver en hårdvaru-RIP imellan den och burken för att överhuvudtaget skriva ut, så det är inte så konstigt, även om det borde ha framgått tydligare från början.

Ni kan ju kolla på andra RIP-lösningar. Såg att mjukvaran Powerrip X tydligen ska stödja Pro 4000, och kostnaden för det är väl en 300-400 dollar.

Så det kan ju tänkas att det finns andra ännu billigare lösningar att tillgå. Jag har dock ingen aning om det finns några gratis RIP att hitta någonstans.

Ja førstår att det blir stora filer!
Men att det inte stod NÅGONSTANS i hela instruktions boken eller någon annanstans var lite surt! Gick ju en del papper før man trodde ju att det berode på "SBS"

Ska kolla på den ripen tack så mycket!

Vart kan man igentligen søka efter sånt (RIP-løsningar)? måste det typ gå ryktes vægen eller?

MVh
john

Vi køppte ett system før 0.5L dunkar så vi inte behøver de små 250ml patronerna (tror de var 250 eller 150ml)

Sen var det ju allt blæck också...

Men att det inte stod NÅGONSTANS i hela instruktions boken eller någon annanstans var lite surt! Gick ju en del papper før man trodde ju att det berode på "SBS"
Det där instämmer jag om, skit i manualen snarare än SBS. Sådant ska framgå klart och tydligt.

Fotograf121 skrev:

Ska kolla på den ripen tack så mycket!

Vart kan man igentligen søka efter sånt (RIP-løsningar)? måste det typ gå ryktes vægen eller?

MVh
john

Tyvärr är det så att det inte går att skriva ut en bild längre än 44 tum på någon skrivare om du inte använder en RIP. Problemet ligger inte i Epsons program utan i operativsystemet. Det är klart att Epson borde informera om att denna begränsning finns, men som det är nu är enda lösningen att köpa en RIP.

Ska du ge dig på att köpa en RIP bör du kolla rätt noga hur krångligt det är att installera och få igång RIP:en. Vissa kan vara väldigt komplicerade, andra är betydligt enklare. Flera kräver att du gör egna profiler, till andra följer det med profiler redan från början. Vissa ger bra bilder i svartvitt och färg, andra ger egentligen bara bra bilder i färg.

MVH/Stefan

Fotograf121 skrev:
Vi køppte ett system før 0.5L dunkar så vi inte behøver de små 250ml patronerna (tror de var 250 eller 150ml)

Sen var det ju allt blæck också...

Är det Epsons bläck eller någon tredjepart som tillhandahåller den lösningen?

Tänker då på bildens hållbarhet och färger.

hasse lundberg skrev:

Detta är tredjepartslösningar. Det är viktigt att man har en rätt stor volym på utskrifter om man väljer en sådan lösning. Anledningen till att Epson har en 110 ml patron och en 220 ml patron är att den som inte skriver ut så mycket ska välja 110 ml och den stora patronen bör man bara välja om man skriver ut många bilder.

Det är inte så att bläcket blir dåligt, men eftersom det är pigmentbläck sjunker pigmentet långsamt ner mot botten av patronen. Så om du har skrivaren på ett stadigt bord och använder stora patroner eller halvlitersflaskor, då måste man se till att blanda om bläcket.

Sedan är det ju så att tredjepartsbläck inte har testats lika noga när det gäller hållbarhet. Kolla http://www.wilhelm-research.com/ för data när det gäller hållbarhet. Det finns tillverkare som har alldeles utmärkt hållbarhet, andra ger mycket sämre hållbarhet än Epsons egna bläck.

MVH/Stefan

stefohl skrev:

Kolla http://www.wilhelm-research.com/ för data när det gäller hållbarhet.
MVH/Stefan

Ganska så offtopic men...

hur pålitliga är egentligen Wilhems tester?

Han har ett ganska skevt urval 30/70 Epson eller så och efter att han och Epson blev stämda i USA för några år sedan så försvann siten under en längre tid, den kom tillbaka med en rad om att nya tester skulle komma om en månad... den raden var detr enda som byttes under lång tid, ständigt framflyttad, sedan kom en liten del av de tester som annonserats...

Nu är siten till större delen fylld med artiklar som handlkar om Wilhelm och hans tester, ganska lite rent undersöknings matrial?

Jag vet inte men han används ofta som hänvisning till hållbarhetsfrågor men det matrial han producerat verkar endå ganska magert... eller har jag missat något?

/b

Senast ändrad:
Bertil Lindgren skrev:
Ganska så offtopic men...

hur pålitliga är egentligen Wilhems tester?

Han har ett ganska skevt urval 30/70 Epson eller så och efter att han och Epson blev stämda i USA för några år sedan så försvann siten under en längre tid, den kom tillbaka med en rad om att nya tester skulle komma om en månad... den raden var detr enda som byttes under lång tid, ständigt framflyttad, sedan kom en liten del av de tester som annonserats...

Nu är siten till större delen fylld med artiklar som handlkar om Wilhelm och hans tester, ganska lite rent undersöknings matrial?
/b

Detta med hållbarhet är ju svåra saker, lika svårt som att veta vad som händer i framtiden. Wilhelm har dock ett gott rykte.

Det fall du hänvisar till var en gång när Epson tagit fram ett papper som skulle ge god hållbarhet, vilket det också gjorde enligt Wilhems tester. Nu visade det sig att det papperet och Epsons bläck var extremt känsligt för ozon. I Wilhelms hemtrakter är halterna av ozon i luften rätt låga, men i storstäder är de mycket högre. Men eftersom Wilhelm bara testat för ljusblekning hade han både rätt och fel.

Numera har han utvecklat sina testmetoder och testar för en lång rad olika faktorer. Man kan bara hoppas att det tas fram en standardiserad metod för att göra dessa tester. Då slipper vi sådana fuskmetoder som när Kodak anger att deras papper ger en extremt bra hållbarhet med alla bläckstråleskrivare, men gör testerna vid mycket lägre ljusnivå än vad konkurrenterna använder vid sina tester.

MVH/Stefan

Tyvärr är det så att det inte går att skriva ut en bild längre än 44 tum på någon skrivare om du inte använder en RIP. Problemet ligger inte i Epsons program utan i operativsystemet.
Kan du visa till nån sida där det står? Det närmaste jag kan hitta är att det fanns en begränsning på 4 miljarder pixlar för en utskrift. Det skulle innebära att vid 1440dpi, vid 42cm bredd, kunde få nästan 3 meter lång utskrift.

Mer information på: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;318365&FR=1&PA=1&SD=HSCH Har du WinXP SP1 eller Win2kSP4 eller senare så finns inte denna begränsning.

Ett annat dokument pratar om bitmapsbilder som inte kan vara större än 2GB för utskrift: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;831692&FR=1&PA=1&SD=HSCH

I båda fallen så är lösningen att minska på upplösningen för att kunna skriva ut längre sidor.

I annat fall kan du ju testa med Linux...

Senast ändrad:
hasse lundberg skrev:

Det ær inte epsons men det ska vara høg kvalitets blæck i varjefall. Men jag børjar fundera lite då det tæpper igen nozeln om det går før lång tid mellan printzen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar