Annons

Jag tog en schysst oljemålning häromdagen...

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
Jag tog en schysst oljemålning häromdagen, ja det jag egentligen gjorde var att jag gick in på en tavelutställning och fotograferade av en trevlig oljemålning som hängde där. Men eftersom den inte var tillräckligt bra så snyggade jag till den lite med kamerans hjälp. Först slog jag blixten genom ett rödfärgat filter eftersom jag ville få lite mera "riv" i tavlan, sedan gjorde jag den lite suddig med lagom oskärpa då jag tyckte att den var lite för tydlig, och slutligen så beskar jag bort en hel del som kändes överflödigt.

Jag blev väldigt nöjd med min oljemålning och jag har hängt upp den på väggen här hemma. En av mina vänner undrade dock i sin okunskap vad det var för ett konstigt fotografi (skratt), men jag förklarade då att det inte var ett fotografi utan en OLJEMÅLNING. Han verkade inte fatta vad jag menade, och egentligen verkade han mest fientlig. Han tyckte inte att det var en äkta oljemålning (jävla snobb) utan påstod att det faktiskt var ett fotografi. Men då sa jag att bild som bild, det är väl inte tekniken det handlar om, och vill jag kalla den för oljemålning så ska väl jag få göra det.

/Joakim

Härligt med lite ironi i den högre skolan :D . Men efter att ha läst tidigare tråd om digitalt kontra analogt så är jag helt med dig.
Analogt är det enda som gäller! Digitalt ger jag inte mycket för, inte i fotosammanhang iallafall. Det må vara om man är yrkesfotograf och vill få enkel hantering, men annars är det tveksamt.

Ok, hoppa på mig nu då, jag är beredd :p

Hur kunde du göra så! Tänkte du dig inte för alls??!! Hade du gjort det så hade du givetvis hoppat över kameran som ju bara är besvärlig , laddat ner en digital bild på verket från nätet och s e d a n gjort din oljemålning.
Us

Hur vågar ni!! Avbilda verkligheten så där!
Nä, PS och en kreativ idé är det enda som man kan lita på, tss, fotografera sånt som man kan se med blotta ögat.
fotoFascister!

När jag skriver yrkesfotograf menar jag förstås pressfotograf. Det är inte lätt det här med internet och digitala nymodigheter :cool:

Nä, får nog gå och lyssna på en gammal vinyl.

Hehehehehe! Konstigt vad tysta alla Photo Shop - snubbar blev...hade väntat mig ett rejält bombardemang från deras sida, de brukar ju försvara sig med en fanatism som närmast kan jämföras med Talibanernas. Men dom kanske inte fattade poängen! :D

om jag vore du så skulle jag hålla ett extra öga på inkorgen. klicka inte på brev som heter
"I Love You" ;)

För sent, sitter här på bibblan och skriver detta eftersom min hemdator havererade i morse efter att jag öppnat ett mejl som hette "I Love PS"! :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar