Annons

Jag testar bygga softbox

Produkter
(logga in för att koppla)

deez

Avslutat medlemskap
Hejsan

VEt inte om det är av intresse för någon, men jag gar så lite att göra så jag tänkte posta lite här i forumet. ;)

Idag har jag ägnat några timmar åt att konstruera en softbox åt min sb-800. Jag har använt såndär skiva typ KapaFix fast utan klister. Bara skurit till den med en mattkniv och tejpat ihop.

Tyvärr hittade jag inget riktigt lämpligt material att sätta som framsida, utan testade med nån typ av ritpapper som jag köpte på matton samtidigt som jag köpte skivan. Det är lite tunnt, så jag ska leta upp något annat.

Postar en bild här också ifall någon är intresserad av att se första testet. I reflexen i glasögonen ser man tydligt att framsidan inte är tillräckligt "tät". Men jag tycker resultatet blev helt ok för ett 1,5-timmesbygge.

Bilagor

• softboxtest.jpg
    softboxtest.jpg
    48.7 KB · Visningar: 1,578
Nu har jag modifierat boxen lite för att få ett jämnare ljus. Har satt in en bit av samma material som ramen direkt framför blixten för att inte få direkt ljus på fronten. Det syns även på reflexen i glasögonen här.

Nu börjar jag bli ganska nöjd med resultatet. Iaf med tanke på att det kostat 93:-.

Bilagor

• softboxtest2.jpg
    softboxtest2.jpg
    45 KB · Visningar: 1,544
deez skrev:
Tyvärr hittade jag inget riktigt lämpligt material att sätta som framsida, utan testade med nån typ av ritpapper som jag köpte på matton samtidigt som jag köpte skivan. Det är lite tunnt, så jag ska leta upp något annat.

Många softboxar har två lager av diffusionsmaterialet en bit ifrån varandra. Testa att sätta in ett papper till nånstans mittemellan blixten och fronten.

Halloj

Jag ska posta bilder på den, men jag hinner inte just nu, får göra det lite senare idag eller ikväll.

yttermåtten, alltså måtten på den sida där fronten sitter är 30x50cm tror jag,., Jag tänkte lite fel när jag skar den, så proportionerna blev lite konstiga, den blev lite långsmal, men det är ju bara att göra en ny vid senare tillfälle.

Men som sagt, jag postar bilder lite senare..

Jag gjorde en för ett tag sedan av en ganska kraftig kartongkub från ett gammalt skyltmaterial. Borde gå att tejpa ihop något liknande av en flyttkartong. Klipte ett hål i bak för att få in blixten och ett stort hål i fram som jag satte tunn skumplastfolie på, sån där som kommer som skydd runt nya tvapparater o.d. Insidan täckte jag med aluminiumfolie. Blev riktigt bra. Brukar funka att bara hänga på blixten när den sitter på stativ. Blixten går inte att variera i styrka så jag sätter helt enkelt på ett extra lager skumplastfolie om den blir för stark. Enkelt och fungerar utmärkt, även på min bygglampa som jag använder ibland även om det blir ganska varmt i kuben efter nån timme.

Snygga rasta-flätor....men å andra sidan, vad är skillnaden med att använda en vanlig blixt och en omnibouncer?

Senast ändrad:
johanwahlberg skrev:
Jag gjorde en för ett tag sedan av en ganska kraftig kartongkub från ett gammalt skyltmaterial. Borde gå att tejpa ihop något liknande av en flyttkartong. Klipte ett hål i bak för att få in blixten och ett stort hål i fram som jag satte tunn skumplastfolie på, sån där som kommer som skydd runt nya tvapparater o.d. Insidan täckte jag med aluminiumfolie. Blev riktigt bra. Brukar funka att bara hänga på blixten när den sitter på stativ. Blixten går inte att variera i styrka så jag sätter helt enkelt på ett extra lager skumplastfolie om den blir för stark. Enkelt och fungerar utmärkt, även på min bygglampa som jag använder ibland även om det blir ganska varmt i kuben efter nån timme.

Det låter ju närmast livsfarligt. Finns det inte risk för brand???

ThomasRaden skrev:
Snygga rasta-flätor....men å andra sidan, vad är skillnaden med att använda en vanlig blixt och en omnibouncer?

En Omni Bouncer eller Soft Dome eller vad kärt barn skall kallas är en "genomskinlig tvålkopp" som du sätter över blixthuvudet. Den sprider ljuset på ett mer behagligt sätt.

Den gör stor skillnad vid "rättpå-blixt" men kan även hjälpa till att fördela reflekterat och direkt ljus när du studsar blixten i tak eller vägg.

/AnWi

bra till macro !

Byggde en liknande trattformad låda ca 30x30 cm med aluminiumfolie på insidan och dubbla soppåsar som diffuser.
20 cm från ett macro objekt funkar den ypperligt (har en fluga i mitt album), men till porträtt tyckte jag ändå den gav för hårda skuggor.

Testade med ett vanligt paraply för 30:- (tyvärr inte helt vitt så varannan sektor är målad med färg som lossnar)

Fäste blixten på stativet och tejpade fast paraplyet.

Porträttet kommer i nästa inlägg...
mvh
Martin

Bilagor

• paraply.jpg
    paraply.jpg
    35 KB · Visningar: 1,135
Porträttet från paraplyblixten 2m från kevin. (snett från sidan)

Glömde säga att det är en sb800.
mvh
Martin

Bilagor

• kevin.jpg
    kevin.jpg
    34.5 KB · Visningar: 1,040
AnWi >> Möjligen om man låter den stå på obevakat i många timmar. Jag har ett litet metallbeslag som går att klicka fast ovanpå lampan som även går att hänga softboxen i så det blir ett avstånd från lampans hetaste del till kartongen. Det blir nästan ingen direktöverföring av värme. Sen är det bara en 150W lampa. Med 500W blir det kanske andra bullar... Använder dock mest blixt.

Bra att du tänkte på det. Med bygglampa gick mina tankar direkt till 500 Watt och den smått otroliga värmeutvecklingen.

/AnWi

Halloj

Ursäkta att bilderna inte har kommit upp på softboxen, jag for iväg till london ett par dagar. Jag lägger upp bilder imorgon (torsdag).

Kenny

Höhö, visst är det härligt när man får vänta? :)

Iaf, här kommer två bilder.. Pallade dock inte hålla på och mecka och skit så ni får säga till om ni inte ser vad det är så får jag ta fler :)

Bilagor

• _dsc7758.jpg
    _dsc7758.jpg
    41.3 KB · Visningar: 491
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar