Annons

Jag skriver inköpslista, hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Mjolle

Avslutat medlemskap
Jag tänkte utöka min utrustning med ett större minneskort, då jag idag bara har ett 128 mb.

Tänkte först satsa på ett 256 mb-kort, men insåg att ett ännu större antagligen var att tänka på, om man skall hålla sig nöjd längre.
Är 512 mb okej, eller krävs ännu större?
Jag får idag in ca 120 bilder på mitt 128 mb-kort, och kapacitet till över 700 bilder _måste_ väl räcka.
Tittar då på zebramedia (tack för tipset KGS), vilket av märkena skall jag välja?
Är Kingston okej?

Då var det batterierna. Även här tittar jag på zebramedias hemsida, och hittar följande:
http://www.zebramedia.com/butik/show_one.asp?ID=2917
... Är det något att ha, månntro? Priset var ju väldigt trevligt iallafall.
Kan det vara en idé att satsa på två sådana batterier, eller skall man ta ett sådant, och åtta uppladdningsbara AA-batterier?

*puh*

Stativ. Jag såg ett i en fotobutik för 500 kr. Nu skall jag förvisso ta ut sparpengar för dessa inköp, men jag är alltjämt inte gjord av pengar.
Har ni något att rekommendera? I den prisklassen ungefär.

Kameraväska. Här kan man väl förhoppningsvis inte göra många fel.

Fåse.. minneskort, batterier, stativ och väska. Jepp, det var nog allt.
Eller? Har jag glömt något livsviktigt?
Kameran är en Konica Minolta Dimage A1 (även här tackar jag KGS för tipset som ledde till valet).
 
Satsa på ett 512-kort! Priserna på lagringsmedia sjunker som stenar just nu, minus 30 procent bara sedan i våras. Då har du så det räcker, som sagt.

Vad gäller stativ så brukar man ju rekommendera att inte vara "dumsnål". Ett stativ som svajar och/eller "sjunker" ger ju ingen hjälp alls. Då är det bättre att plåta med stöd för armarna. Ta med kameran till affären och testa olika modeller.
 
512MB är nog värt att satsa på, MEN, jag skulle hellre ta ett 256MB och lägga lite mer pengar på stativet faktiskt, om det nu är så att du har en bestämd budget. Som Fredrik säger så är ett dåligt stativ lika bra som inget stativ alls.

Jag skulle kunna tänka mig att Manfrottos 724B, där kulled (finns med videohuvud, och heter då 728B, åxå om man är lagd åt det hållet) ingår, kan vara ett rätt vettigt alternativ till en A1. Den är ju trots allt inte så jättetung och har ingen spegel som skapar vibrationer, men testa gärna först om du har möjlighet. Det kostar dock runt 1000-lappen.

Vad gäller märken på minne så brukar sandisk vara att rekomendera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.