Annons

jag ska köpa min första blixt. råd tack!

Produkter
(logga in för att koppla)

FruKvist

Medlem
jag har kommit ganska långt i mitt fotande via fotokurs. nu går jag steget längre och ska gå en kurs i blixtlärning.
men det är ju en djungel med blixtar. metz nissin sigma jag blir alldeles snurrig.
jag tittade på nissin d622II eller nåt sånt men upptäckte att blixtkompensationen bara va +-1,5. vilket kommer begränsa mig alldeles för mycket. till min fråga: hur vet jag vilken blixt som e rätt för det jag ska göra? jag e inte så jättekunnig i det tekniska så jag vill gärna att blixten i sig inte e för svår att faktiskt använda.

jag anar att 430 ex e den jag ska köpa då jag faktiskt inte har pengar till 580ex så får jag köpa den om några år så det e viktigt att den jag köper idag går att ha som slavblixt sen.
jag har även tittat på:

http://www.kaffebrus.com/yn565ex-1718.html

så egentligen står nog valet mellan yn565 och 430ex antar jag. några råd till mig??
 
Jag har två yn560, den utan TTL, display och vad det nu är mer. Då TTL inte är något som jag har ett ömmande behov av så är yn560 perfekt för mig; kostar under 500kr, har inbyggd slavfunktion, laddar snabbt och är kraftfull. Jag antar att yn565 har allt som yn560 fast med några extra grejer, i sådant fall så rekomenderar jag dig att köpa en yn-blixt.
 
Jag rekommenderar Canons egna blixtar. 430EX II om du inte känner att du vill lägga pengar till en 580 EXII. Första versionen av dessa blixtar är också bra, såväl som 550 EX om du hittar den begagnad.
 
Det är inte dumt med blixt av samma märke som kameran tycker jag, om man är lite rockie. Ledsnar man på alla manuella intällningar brukar gröna läget och auto fungera förvånansvärt bra om man blir lite stressad eller vill komma igång och använda grejorna. Speciellt om man vill knäppa lite för familjealbummet är det pinsamt om alla med sina pocketkameror producerar ena bilden efter den andra medan du själv rattar frenetiskt och inte får en enda bild.
 
jag anar att 430 ex e den jag ska köpa då jag faktiskt inte har pengar till 580ex så får jag köpa den om några år så det e viktigt att den jag köper idag går att ha som slavblixt sen.
Jag tycker att du har kommit fram till ett alldeles utmärkt råd alldeles själv.

På den analoga tiden köpte jag en tredjepartstillverkares blixt istället för en från Nikon.
Efter att ha skaffat en Nikon SB26 så ångrar jag det än i dag.
Snålheten bedrog helt enkelt visheten och mina blixtbilder blev förloraren.
 
En annan olägenhet med piratblixtar är ju kompatibilitetsproblem. Jag köpte en Sigma med en massa finesser till min gamla Canon 350D och till den funkade den bra.

När jag förra året uppgraderade till en Canon 60D så visade det sig att Sigman inte fungerade med den kameran trots att den fortfarande fungerade med min gamla 350D.

Hade jag köpt en Canon originalblixt från början så hade den fungerat med nya 60D utan problem, så det var nu bara att köpa en ny blixt för att jag försökt snåla tidigare.

Tyckte också att 580ex II var för dyr och köpte en 430ex II först som jag returnerade dagen efter och tog en 580 ex II istället då 430 ex II var klenare än min gamla Sigma.

Ska man leka med blixtljus och slå den i tak och väggar så behövs den extra krämen trots att den kostar.

Om man bara behöver en enklare blixt för inomhus foto på nära håll i lägenhet/villa räcker 430ex till men skillnaden är tydlig om man fotar något mer ljuskrävande.

Det skiljer ju mycket på möjligheter dem emellan också, även om en del möjligheter som strobblixt kanske inte används av alla.

Om fotokursen är väldigt på basnivå kan 430ex räcka, ett alternativ är annars att leta en begagnad 550ex eller 580ex om pengarna tryter.

Dock fotoaffären jag handlade av skulle ha så pass mycket betalt för en väl begagnad troligen hårt yrkesanvänd 580ex (version 1 inte II) att jag hellre la till mellanskillnaden på runt tusenlappen och köpte en ny 580 ex II istället.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.